Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini - konstruktionsfel eller bara otur?

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har samma problem. Felanmält.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 10:36
Ursprungligen av DeeJam:

Jag har samma problem. Felanmält.

I specen står:

Video
DVI-videoutgång för digitala upplösningar upp till 1920 x 1200 bildpunkter, som stöder bildskärmarna 20-tums Apple Cinema Display och 23-tums Apple Cinema HD Display och som också [b]
stöder digitalskärmar av typen coherent upp till 154 MHz och non-coherent upp till 135 MHz[/b]

Det feta kan vara bra att veta
(Vad det nu betyder mer konkret?)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-08 10:55
Ursprungligen av Pär:

I specen står:

Video
DVI-videoutgång för digitala upplösningar upp till 1920 x 1200 bildpunkter, som stöder bildskärmarna 20-tums Apple Cinema Display och 23-tums Apple Cinema HD Display och som också [b]
stöder digitalskärmar av typen coherent upp till 154 MHz och non-coherent upp till 135 MHz[/b]

Det feta kan vara bra att veta
(Vad det nu betyder mer konkret?)

Vettefan om det är korrekt, men jag har för mig att coherent är att dom automatiskt känner av signalen/delayen mellan klockan och datan
medans non-coherent så är den fast efter standardvärden, men jag kan mycket väl ha fel
Non-coherent är iallafall DVI 1

Skulle satsa på att om dessa värden blir fel så blir det fel på signalen också.

Kör med 1980*1050 på Apples Cinema Alu 20" och har inte haft några problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-14 19:03
Ursprungligen av motif:

Kör med 1980*1050 på Apples Cinema Alu 20" och har inte haft några problem.

Nu skojar du Nu drar du på för mycket igen.

1680 X 1050 ska det va.

Ursprungligen av CUBEIS:

Nu skojar du Nu drar du på för mycket igen.

1680 X 1050 ska det va.

Vaddå IGEN ??

Ursprungligen av CUBEIS:

Nu skojar du Nu drar du på för mycket igen.

1680 X 1050 ska det va.

Jag slant på tangenterna :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 19:59

Jag fick också "ryck" i sidled när jag körde i 1280 x1024 på min Samsung 193P (19", köpt i höstas). Den ville inte visa nåt med vga-kablen så jag provade ATI Accelerator som nämndes tidigare. Jag drog ned 25% på både gpu & ram och nu är det stilla.

Man vad f*n! Jag skaffade ju en Mac för att slippa fippla med processorhastigheter och annat tjafs!
Jag får väl ringa Apple och gnälla på måndag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-14 20:23

Jag kan ju berätta att min en av mina Mac Mini fortfarande står kvar hos LAN-master och blir undersökt, det verkar vara en hård nöt att knäcka det här med den dåliga bilden.

Jag har precis blivit (o)lycklig ägare av en Mac mini, och kan meddela att den i sitt nuvarande skick är fullständigt oanvändbar. På 1920x1200 via DVI får man förvisso en skarp och fin bild MEN den börjar ibland helt plötsligt rycka och hoppa. Har man några större svarta fält på skärmen blir det rena myrornas krig i rött, grönt och blått. Tilläggas bör att denna Samsung-skärm fungerar perfekt tillsammans med alla pc-datorer jag kopplat den till, samt en PowerBook 667 DVI.

Helt värdelöst, Apple!

Ursprungligen av Martin Kallisti:

Jag har precis blivit (o)lycklig ägare av en Mac mini, och kan meddela att den i sitt nuvarande skick är fullständigt oanvändbar. På 1920x1200 via DVI får man förvisso en skarp och fin bild MEN den börjar ibland helt plötsligt rycka och hoppa. Har man några större svarta fält på skärmen blir det rena myrornas krig i rött, grönt och blått. Tilläggas bör att denna Samsung-skärm fungerar perfekt tillsammans med alla pc-datorer jag kopplat den till, samt en PowerBook 667 DVI.

Helt värdelöst, Apple!

Vilken Samsung skärm är det?

Ursprungligen av Simon Templar:

Vilken Samsung skärm är det?

Samsung SyncMaster 240T. Ska testa med ett par andra skärmar vid tillfälle, men med tanke på mängden av folk som klagar på det här problemet verkar det inte vara just min skärm som är boven.

DOCK: jag har just funnit en lösning på problemet med att bilden vid vissa tillfällen (speciellt flyttande/resizande av fönster) hoppar och jävlas. Att underklocka grafikkortet! Använder man ATIccelerator och drar ner det till ungefär -25 % försvinner dessa problem helt för mig. Det känns dock som en ytterst temporär lösning. :rolleyes:

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-03-15 22:47

Ingen nyhet i föregående inlägg, det skrev Martin om för länge sedan ju.....

Ursprungligen av Martin Kallisti:

DOCK: jag har just funnit en lösning på problemet med att bilden vid vissa tillfällen (speciellt flyttande/resizande av fönster) hoppar och jävlas. Att underklocka grafikkortet! Använder man ATIccelerator och drar ner det till ungefär -25 % försvinner dessa problem helt för mig. Det känns dock som en ytterst temporär lösning. :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-15 23:30
Ursprungligen av nubi:

Ingen nyhet i föregående inlägg, det skrev Martin om för länge sedan ju.....

Glädjedödare.:mad:

Även om lösningen har nämnts förut så tål det att upprepas och förklaras i detalj som ovanstående skribent har gjort med bravur. En stor eloge´för detta inlägg R.Kroc .

Många har kanske missat att det har nämts förut.

Kanske nått för Apple att läsa så dom fixar en update så man slipper mjukvaru nerklockning av sitt grafikkort. Men som sagt var denna lilla ATI grejsemojsmojäng löser era bildskärmsstörningsproblem med DVI koppling i 1280 X 1024 på era respektive skärmar.

Så ni som sitter med skärmstörnings problem fortfarande var inte rädda att pröva denna lösning. Det är aldrig någon risk att klocka ner frekvensen på sitt grafikkort men att klocka upp kan ställa till problemas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-19 17:50

Min reparerade Mac Mini är nu tillbaka. Med samma fel fortfarande.

Efter en del pillande har jag nu fått min Mac mini att fungera fint i upp till 1280x1024 i 60Hz. Samma sak med andra upplösningar, så länge det är 60Hz. Kruxet är ju att OS X vägrar låta mig välja något annat än 52Hz vid högre upplösningar, varpå alla dessa märkliga störningar uppstår.

Den första jag fick tala med på Apples support verkade inte veta någonting, men sedan kom jag till en tekniker som var lite lättare att ha att göra med. Han sade att man redan tagit emot rätt många av dessa klagomål, men att det är jättebra att ringa och rapportera vad man har för skärm och hur problemen yttrar sig, så att de kan föra det vidare. Han hintade att en drivrutinsuppdatering är nära förestående.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-20 17:24
Ursprungligen av Martin Kallisti:

Efter en del pillande har jag nu fått min Mac mini att fungera fint i upp till 1280x1024 i 60Hz. Samma sak med andra upplösningar, så länge det är 60Hz.

1280x1024 @ 60Hz, med grafikkortets processor inställd på 65,25 MHz funkar (i alla fall till 95%) bra i min dator nu (MYCKET bättre än att köra med VGA-kabel osv osv). Jag kör så tills en officiell fix kommer. Tack för tipset om ATIccelerator II.

Bör slänga in en varning här för de av er som eventuellt tänker testa grafikkortöverklockarprogrammet för att underklocka - var försiktiga. Om man ÖVERklockar grafikprocessorn och den går sönder, är detta garanterat ingenting som Apple kommer att ersätta på garantin.

  • Medlem
  • 2005-02-20 19:36

Jag har haft problem med min 20-tums apple cinema-display (ADC-kontakt kopplat till ett geforce 4mx) ända sedan OS 10.3.6 har jag för mig. Det brusar och håller på som fan. Det försvinner dock om man ändrar upplösning (från 1680x1050 till någonting annat och tillbaka igen) eller byta antal färger. Det har antagligen ingenting med saken att göra, men prova, det kanske hjälper...

Ytterligare ett samtal till Apple, och ingenting konkret nu heller. De försökte först få det till att min skärm var boven, men gav upp när jag berättade att den funkat fint med en PowerBook DVI och en pc med Radeon 9200. Techsupporten "eskalerade" mitt problem någonstans, och jag påpekade att det finns firmwareuppgraderingar till just Radeon 9200 för Mac (men för andra Apple-datorer, den verkar inte fungera på minin), som löser ett liknande problem. Det verkar alltså som att Apple stoppat in grafikkort med gammal firmware (som de vet är buggig) i minin. Mycket märkligt.

Ganska intressant att läsa den här tråden...Kanske vore på sin plats att varna andra innan dom handlar en mini...

Det pratas en del om hertz och TFT skärmar.
Min erfarenhet av en gammal 15 Studio Display är att man ska välja så lågt hertz värde som möjligt på en TFT-skärm. 60 hertz funkar bra för min skärm, 75 blir luddigt.
Tänkte bara...............

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-23 22:20

CRT skärmar också problem!

Fick min mini igår, kopplar in mot min hyundai Q995 CRT skärm som tidigare varit kopplad mot min PM G4a.

Problem direkt! Får som vertikala linjer som går i vågor över skärmen. Försvinner om man startar om, men kommer tillbaka efter en stund. 1024*768 i 96HZ funkar bäst, men inte bra! (och hur rolig är den upplösningen). Ringde apple, "har du någon apple skärm att testa med?" Ja, en 20" ALU. Och med den funkar det perfekt (tyvärr). Så ingen hjälp där! Men det är i alla fall anmält!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-23 23:19

Problemet (i alla fall på min) är helt klart värme relaterat! Om jag maxar cpun så fläkten snurrar i gång på fullvarv så ger sig störningarna i skärmen efter ett tag, när fläkten snurrar ner så kommer det tillbaka. Blir till och ringa i morrn igen. Nu ska det sovas!

Ursprungligen av hugg:

Fick min mini igår, kopplar in mot min hyundai Q995 CRT skärm som tidigare varit kopplad mot min PM G4a.

Problem direkt! Får som vertikala linjer som går i vågor över skärmen. Försvinner om man startar om, men kommer tillbaka efter en stund. 1024*768 i 96HZ funkar bäst, men inte bra! (och hur rolig är den upplösningen). Ringde apple, "har du någon apple skärm att testa med?" Ja, en 20" ALU. Och med den funkar det perfekt (tyvärr). Så ingen hjälp där! Men det är i alla fall anmält!

Nu är väl din Hyundai skärm ingen superskärm direkt så här står det i specifikationen för 995.

Macintosh Compatibles 640 x 480 @ 66.7 Hz
832 x 624 @ 75 Hz
1024 x 768 @ 75 Hz
1152 X 870 @ 75/85 Hz

Usch, det här låter inte bra. Jag har beställt en mac mini som just nu ligger i open-läge och sägs att den ska levereras 8/3. Jag börjar fundera på avbeställning..... Jag vill inte att min första mac ska bli en besvikelse.

Precis när jag hade beställt så stod det att det preliminärt dragits pengar från mitt konto, men nu ser jag inte att det dragits några pengar alls. Dras pengar när leverans sker? Om jag ska avbeställa, hur gör jag då?

Har Apple gått ut officiellt med någon information om detta? Om man får problem, står Apple för frakten fram och tillbaka till ev. reparation? Finns det listor någonstans på garanterat problemfria skärmar? Jag har nämligen funderat på en ny platt 19". Oj, det var många frågor, men jag hoppas någon kan lugna ner mig lite...

Ursprungligen av brokewind:

Usch, det här låter inte bra. Jag har beställt en mac mini som just nu ligger i open-läge och sägs att den ska levereras 8/3. Jag börjar fundera på avbeställning..... Jag vill inte att min första mac ska bli en besvikelse.

Precis när jag hade beställt så stod det att det preliminärt dragits pengar från mitt konto, men nu ser jag inte att det dragits några pengar alls. Dras pengar när leverans sker? Om jag ska avbeställa, hur gör jag då?

Har Apple gått ut officiellt med någon information om detta? Om man får problem, står Apple för frakten fram och tillbaka till ev. reparation? Finns det listor någonstans på garanterat problemfria skärmar? Jag har nämligen funderat på en ny platt 19". Oj, det var många frågor, men jag hoppas någon kan lugna ner mig lite...

Problemet verkar mer bero på skärmarna/kablarna än på Mac mini. Köp skärmen på öppet köp så är det ju bara att byta om du får problem.

Ursprungligen av Errol Garner:

Problemet verkar mer bero på skärmarna/kablarna än på Mac mini. Köp skärmen på öppet köp så är det ju bara att byta om du får problem.

Det stämmer inte alls. Med en pc med samma grafikkort (Radeon 9200, om än med mer minne) och med samma kabel fungerar det perfekt på min skärm. Alltihop beror, verkar det, på dålig firmware/drivrutin till grafikkortet i Mac mini.

Ursprungligen av Martin Kallisti:

Det stämmer inte alls. Med en pc med samma grafikkort (Radeon 9200, om än med mer minne) och med samma kabel fungerar det perfekt på min skärm. Alltihop beror, verkar det, på dålig firmware/drivrutin till grafikkortet i Mac mini.

På PC-stats http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1141 testar dom din Samsungmonitor och skriver "For some unexplained reason, the 240T only supports 1280x1024 on a digital DVI video cable." Låter lite märkligt.

Liten DVI förklaring

"DVI - en gemensam standard för digital överföring mellan grafikkort och bildskärmar

DVI (Digital Visual Interface) är ett diditalt interface utvecklat av Digital Display Working Group (DDWG).
DDWG är ett samarbete mellan branschens jättar (Intel, HP, IBM mfl.). Syftet med samarbetet var att få fram en gemensam standard för digital överföring mellan grafikkort och bildskärmar (LCD).

DVI finns i flera varianter

DVI-Digital (DVI-D) stödjer bara digital överföring.
DVI-Intergrated (DVI-I) stödjer digital överföring samt är bakåtkompatibel med analoga (CRT) skärmar.
DVI-Analog (DVI-A) stödjer endast analog överföring.
Single-, eller Dual-link
I DVI interfacet finns två datakanaler - singel-, resp. dual-link. Varje datakanal stödjer en maximal bandbredd av 165 miljoner pixel per sekund. Detta betyder att en kanal (single-link kan överföra upp till UXGA (1600x1200 pixel) vid 60 Hz. Dual-link kan överföra HDTV (1920x1080), QXGA (2048x1536) eller bättre."

Ursprungligen av Errol Garner:

På PC-stats http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1141 testar dom din Samsungmonitor och skriver "For some unexplained reason, the 240T only supports 1280x1024 on a digital DVI video cable." Låter lite märkligt.

Liten DVI förklaring

"DVI - en gemensam standard för digital överföring mellan grafikkort och bildskärmar

DVI (Digital Visual Interface) är ett diditalt interface utvecklat av Digital Display Working Group (DDWG).
DDWG är ett samarbete mellan branschens jättar (Intel, HP, IBM mfl.). Syftet med samarbetet var att få fram en gemensam standard för digital överföring mellan grafikkort och bildskärmar (LCD).

DVI finns i flera varianter

DVI-Digital (DVI-D) stödjer bara digital överföring.
DVI-Intergrated (DVI-I) stödjer digital överföring samt är bakåtkompatibel med analoga (CRT) skärmar.
DVI-Analog (DVI-A) stödjer endast analog överföring.
Single-, eller Dual-link
I DVI interfacet finns två datakanaler - singel-, resp. dual-link. Varje datakanal stödjer en maximal bandbredd av 165 miljoner pixel per sekund. Detta betyder att en kanal (single-link kan överföra upp till UXGA (1600x1200 pixel) vid 60 Hz. Dual-link kan överföra HDTV (1920x1080), QXGA (2048x1536) eller bättre."

Min monitor stöder 1920x1200 alldeles utmärkt, och har gjort sedan den köptes. Det är tidiga varianter av skärmen som inte gjorde det - artikeln du hänvisar till är skriven 2002.

Single link klarar att överföra 1920x1200 (redan min Powerbook 667 DVI klarade att driva min skärm utan några som helst problem), vilket man också kan se på att Apples 23" Cinema HD Display listas som kompatibel till Mac mini.

Bevaka tråden