Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskwarrior fråga

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-23 07:17

Hej!

Jag har gjort en graph (kan inte den svenska uttrycket för det) om min disk, och DW säger att directoryn är 28% fel... Allting flyter på hur bra som helst men jag har alltid velat hålla mina datorer optimerade.

Frågan är att trots allt det är en känslig operation, bör jag fixa det?

Tackar på förhand!

Jag har också sett att DW rapporterar om allavarliga fel på directoryn, vet inte hur man ska lite på det. Hur som helst så DW bra att ha när det ballat ur. Man kanske borde köra den lite oftare, alltså inte bara när man redan har problem.

Du kan utan problem köra DW på din dator.
Du kommer förmodligen upptäcka att datorn går ännu bättre än innan med alla fel reparerade.

Re:

Kom ihåg bara att du måste starta från DW startskiva för att kunna reparera disken med operativsystemet, det funkar inte när X är igång.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-23 11:24

Tack så mycket!

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-02-23 11:40

Det sura med DiscWarrior är att den inte går att använda till iMac G5 utan att man beställer en uppdatering från Alsoft för ca $20…

• Oregistrerad
  • 2005-02-23 11:44

Jag laddade ned en uppdatering från nätet och gjorde en ny uppdaterad version. Du måste ha originalskivan och licensnummer. http://www.alsoft.com/DiskWarrior/support.html#Panther_Update

Man kan också om man nån gång har tillgång till en annan Mac (bärbar exempelvis) köra sin dator i FireWire hårddisk-läge och på så vis reparera den från den andra datorn.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-02-24 01:05
Ursprungligen av star-affinity:

Man kan också om man nån gång har tillgång till en annan Mac (bärbar exempelvis) köra sin dator i FireWire hårddisk-läge och på så vis reparera den från den andra datorn.

Det funkade däremot utmärkt! Förutom att fläktarna i iMacen gick på högvarv… men det ska de tydligen göra.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-02-24 00:38
Ursprungligen av Hogge:

Jag laddade ned en uppdatering från nätet och gjorde en ny uppdaterad version. Du måste ha originalskivan och licensnummer. http://www.alsoft.com/DiskWarrior/support.html#Panther_Update

Funkar inte:

Citat:

The CD created by the updater will start up the same Mac models as your original DiskWarrior 3.x CD. It will not be able to start up new Mac models that your current CD cannot start up.

Jo, fläktarnas snurrande är mjukvarustyrd och den biten laddas inte in när man kör i FW-läge.
De brassar väl på för fullt för att vara på den säkra sidan antar jag...

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-02-24 10:34
Ursprungligen av star-affinity:

Jo, fläktarnas snurrande är mjukvarustyrd och den biten laddas inte in när man kör i FW-läge.
De brassar väl på för fullt för att vara på den säkra sidan antar jag...

Jo så är det, men det var ett j***a liv! Nu vet jag hur mycket de kan låta i varje fall…

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-24 04:32

I så fall undrar jag om det är möjligt att ta en gammal iPod jag har (gen2) och konfigurera den som Firewiredisk installera OS X på den och köra ifrån den.

Rent logskt borde det gå men jag antar att det finns någon sorts hårdvarustrypning i den av något slag.

Nån som har något råd?

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-02-24 10:34
Ursprungligen av viga:

I så fall undrar jag om det är möjligt att ta en gammal iPod jag har (gen2) och konfigurera den som Firewiredisk installera OS X på den och köra ifrån den.

Rent logskt borde det gå men jag antar att det finns någon sorts hårdvarustrypning i den av något slag.

Nån som har något råd?

Står utförligt i senaste MacWorld hur man går till väga.

1
Bevaka tråden