Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installationsproblem: raderade hårddisken, nu får jag inte...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu måste jag snart gå och lägga mig, ska upp tidigt till jobbet.
Men det uppstod problem när jag under kvällen har försökt att installera OS 10.2 på min iMac (OS 10.2 är orginalsystemet till datorn).

Jag har haft 10.3 installerat men sålde datorn idag till min lillebror (har köpt en bärbar iBook) och hade lovat att radera allt mitt och att installera orginalsystemet.

När jag stoppade in 10.2-skivan sa datorn att det inte gick att installera skivan eftersom "det inte finns något Mac OS X installerat på datorn".
(då var fortf. Mac OS 10.3 installerat - verkar som om den inte riktigt fixar att installera ett äldre system när det finns ett nyare ?)

Jag slängde då hårddisken.
Och försökte åter installera 10.2 - men får samma felmeddelande, dvs Det går inte... "det inte finns något Mac OS X installerat på datorn".

Vad gör jag nu ?
Kan jag stänga av datorn - när det inte finns något operativsystem alls i den ?
Kan det bli något fel då ?

I morgon kväll kan jag få hit Mac OS 10.3-skivan - så jag kan installera det.
Men under tiden - behöver jag ha min dator igång hela tiden ?
Dum fråga kanske - men jag har inte gjort sånt här förr.

Finns det förresten något sätt att ändå installera OS 10.2 - trots felmeddelandet ? Kan man komma runt det här på något vis ?

Lånar mammas medlemskonto här, för mitt eget konto har blivit så gammalt och o-använt att jag inte kunde skriva ikväll.

Vänligen Hedvig

Om du håller du ner C-tangenten på tangentbordet när du startar datorn med en instoppad cd så skall den starta från denna och strunta vad du har för OS på hårddisken. Tror till och med att det står tryckt på cd-skivan.

Ja tack så mycket!
Men gejjen är den att det är skivan jag startar upp från (gjorde även som du sa, höll ner c-tangenten) och samma "installationen kan inte genomföras eftersom inget OS X finns installerat" meddelande visas.

Jag kan inte heller komma ur installationsskivan eftersom när jag väljer avbryt (vilket jag överväger att göra i väntan på OS X 10.3 som jag får i morgon) måste datorn startas om och startar då upp från skivan och då är jag där igen.
Och om jag matar ut skivan blinkar en findersymbol och ett frågetecken.
Borde jag, och framförallt kan jag, tvångsavsluta datorn och vänta på OS X 10.3 i morgon?

Åter tack för hjälpen!
/ Hedvig

Eller måste jag möjligtvis ha OS 9 installerat först för att kunna instellera 10.2?

Låter som du bara har en uppgraderings skiva för 10.2, vänta på 10.3 låter inte som en dum idé !

Ursprungligen av lilledanne:

Låter som du bara har en uppgraderings skiva för 10.2

Tack.

Nu letade jag igenom alla cd - hittade ursprungs-operativ-cd.

Helt rätt hade du - och ni andra.

Det är, som sagt, första gången jag gör det här.

Nu funkar installationen - kör för fullt

Jag ville bara få in operativsystemet (även om det är 10.2) för att lillebror ska kunna köra med datorn i morgon, jag kan inte installera in 10.3-systemet förrän på kvällen då - och han har ju stått och hoppat "när kan jag använda den?!" hela kvällen.

Hedvig

Formatera skivan innan du installerar - välj Skivverktyg i menyn efter att du startat från CD-skivan.

Är du säker på att CD-skivan innehåller en fullständig installation och inte bara en uppgradering?

Om du ändå skall stoppa i 10.3 så är det väl bara att mata ut cd-n och stänga av datorn.

När du köpte datorn så skall du ha fått en cd som heter "Återskapa program". Jag har för mig att med den kan man installerar om allt till fabriksinställning.

1
Bevaka tråden