Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hackande film över nätverket

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Har ett litet störande problem med min tämligen nya iBook12. Har mycket film och annat godis på min linuxserver i garderoben, som delar ut filer mha Samba i det lokala nätverket. Dock har jag problem med att filmer som spelas med VLC (eller mplayer) över nätverket hackar till var tionde sekund eller så. Detta händer inte alls när filerna ligger lokalt. Jag får dock helt okej hastighet när man kopierar filer, så själva överföringshastigheten är det inget fel på.

Kan det vara så att OSX:s SMB-klient är lite knepig? Ska man byta till annat protokoll, och vad är det då som "gäller" med OSX som klient, AppleTalk eller NFS?

Tack på förhand

Ursprungligen av flagg_swe:

Hejsan!

Har ett litet störande problem med min tämligen nya iBook12. Har mycket film och annat godis på min linuxserver i garderoben, som delar ut filer mha Samba i det lokala nätverket. Dock har jag problem med att filmer som spelas med VLC (eller mplayer) över nätverket hackar till var tionde sekund eller så. Detta händer inte alls när filerna ligger lokalt. Jag får dock helt okej hastighet när man kopierar filer, så själva överföringshastigheten är det inget fel på.

Kan det vara så att OSX:s SMB-klient är lite knepig? Ska man byta till annat protokoll, och vad är det då som "gäller" med OSX som klient, AppleTalk eller NFS?

Tack på förhand

Kan du inte ställa in en större buffertvolym? (Så gör jag i QT Pro)

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-25 13:05

Kolla in "Darwin Streaming Server"länk.

Jag kör filmer från server (trådlöst över Airport). Flyter mycket bättre än över filsystemet...

Kräver dock att filmer konverteras till .mp4 eller .mov

Ursprungligen av Svante S:

Kan du inte ställa in en större buffertvolym? (Så gör jag i QT Pro)

Kan inte hitta nån sådan inställning i VLC. Fast VLC har iofs rätt förvirrad och icke fungerande kontrollpanel.

Dock känns det som ett "fulhack", för nåt knas med nätverket måste ju vara när det beter sig såhär.

Ursprungligen av ecscsjo:

Kolla in "Darwin Streaming Server"länk.

Jag kör filmer från server (trådlöst över Airport). Flyter mycket bättre än över filsystemet...

Kräver dock att filmer konverteras till .mp4 eller .mov

Tack för tipset, men att konvertera filmerna är inte aktuellt. Fler än jag som använder dom. Dessutom kör jag ju inte Darwin på servern.

Andra idéer?

Ursprungligen av flagg_swe:

Tack för tipset, men att konvertera filmerna är inte aktuellt. Fler än jag som använder dom. Dessutom kör jag ju inte Darwin på servern.

Darwin Streaming Server fungerar under Darwin/OS X, Windows 2000/2003, Solaris och Linux.

http://developer.apple.com/darwin/projects/streaming/

Ursprungligen av Samuel K:

Darwin Streaming Server fungerar under Darwin/OS X, Windows 2000/2003, Solaris och Linux.

http://developer.apple.com/darwin/projects/streaming/

Oj, det missade jag visst, att det var Open Source vi snackade om. Det är ju trevligt. Men att konvertera filmerna hit och dit är dock inte ett alternativ.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-25 14:09

Varför krångla med Darwin Streaming Server när han kör med VLC som är byggt för att köras över nätverk ?? VLC-klienten går att köra som "server" i en terminal på servern om man nu skulle vilja det eller så har samma projekt VLS(VideoLAN Server) om man nu vill ha server-versionen. Men i det här fallet tror jag det är Samba som spökar. Jag kör samma sak i mitt nätverk Linux-Samba-Windows funkar fint men inte Linux-Samba-MacOSX. Testa att lägga upp filerna på via apache eller NFS och se om det blir någon skillnad.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-25 14:21

Du vill nog pilla lite på samba-inställningarna både på servern och klienten. Jag använder följande på båda sidor:

socket options = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY SO_SNDBUF=32768 SO_RCVBUF=32768

Testa om det ger bättre throughput.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-25 14:32
Ursprungligen av johanf:

Du vill nog pilla lite på samba-inställningarna både på servern och klienten. Jag använder följande på båda sidor:

socket options = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY SO_SNDBUF=32768 SO_RCVBUF=32768

Testa om det ger bättre throughput.

Hur gör man dessa inställningarna? Var lägger man in detta?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-25 15:24
Ursprungligen av akesson:

i /etc/smb.conf, dom ska skrivas in på servern.

Ursprungligen av akesson:

I sektionen "global" i /etc/smb.conf (öppna och redigera med din favoriteditor). Samba-konfigurationen är faktiskt riktigt väldokumenterad, kolla in "man smb.conf" bara.

1
Bevaka tråden