Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hängning i X

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör Mac OS X på jobbet och jag är den ende Macanvändaren där så jag har inte så många att vända mig till.
1) I början kraschade systemet (10.1.5) emellanåt, det blev svarta textrader över hela skärmen och datorn tvingades jag starta om. Hörde med en kille och han trodde att det var USB-tillbehör som krånglade. Jag har bytt mus till en Apple Pro Mouse och allt verkade vara frid och fröjd fram till igår. Jag använder Dave för att koppla upp mig mot Windowsnätverket. Igår installerade jag Quick Time 6 och en brandväggsdemo, kommer inte ihåg vad den heter just nu. När jag ska koppla upp mig med Dave hänger sig systemet precis som förut. Det samma händer när jag försöker installera uppdateringen till Dave.
2) Avinstallera program under OS X. Hur gör man? Finns det någon motsvarighet till Windows Installera/Avinstallera eller måste man leta efter alla filer som skall tas bort. Ja, jag vet, jag ska köpa en bok om Mac OS X, men just nu sitter jag i klistret så jag vore tacksam för förslag...

Det beror vad du ska avinstallera. Oftast räcker det med att ta programmmappen eller program ikonen till papperskorgen. Eftersom alla nödvändiga filer och mappar ligger i proghrampaketet (som visas som en program ikon i finder)

Dave är buggigt i OS X. 9 av tio "kernel panics" (som det heter numera) på min dator orsakas av Dave.

I 10.2 ska ju "file browsing" vara inbyggt i systemet så då behöver man kanske inte Dave längre. Vad jag har sett funkar detta dock bara i "Anslut"-fönstret. Det funkar alltså inte att klicka på "Nätverk" och vips har man hela arbetsgruppen/domänen (workgroup/domain/) där.
Det kommer kanske först i den färdiga versionen...

Enklaste sättet att avinstallera är som ovan sagt att helt enkelt slänga applikationen i papperskorgen. Titta även i installationsloggen för programmet om det har lagt filer någon annanstans.

Jag fixade avinstallationen, tog bort programmappen (vilket jag brukar göra) och hittade även katalogen under StartUpItems vilken gick bra att plocka bort. Nu fungerar Dave igen. Jag tycker att det är lite underligt att systemet hänger sig på grund av programkonflikter. Skyddat minne osv, vart blev det av med det?

Någon som vet hur man loggar in som root-användare?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-18 11:38

För att kunna logga in som root måste du aktivera root-kontot vilket man gör i NetInfo Manager (NetInfo-hanterare) som ligger i Utilites i originalinstallationen.

Starta programmet. Klicka på låstet för att skriva in admin-lösenordet för att kunna göra ändringar. Gå till Domän->Behörighet->Aktivera Root-användare.

Nu får du skriva in ett rotlösenord. Sen är det bara att logga ut och logga in som root eller System Administrator och ditt nya root-lösenord.

Vill du logga in som root över ftp måste du använda System Administrator som login-namn.

En sak till, visst kan Dave verka buggigt, men eftersom väldigt många program kräver att få vara ensamma på banan under installationen måste man förstås även se till att Dave är avstängt. Inställningarna för Dave var låsta och detta verkade få alla typer av installationer att få spel. Ändock kvarstår frågan; Kommer OS X´s kärna att vara bättre skyddad under Jaguar?

Det är inte så att Installationen av Dave även petar in en kernel extension? Har lite svårt att se hur det skulle kunna dra ner hela systemet annars?

Titta i mappen /System/Library/Extensions/ efter något som heter Dave.kext, eller liknande.

För att ta bort den, om man inte vill rota i systemmappen, kan man använda MOXOptimizer som hittas här (detta då förutsatt att Dave installerar en kext, annars kan du glatt ignorera detta inlägg )

Nu löser ju detta inte ditt problem om du behöver använda Dave, men du kanske får en stabilare dator till dess att det kommer en ny version som inte sänker datorn för dig.

1
Bevaka tråden