- Gäst
- Oregistrerad ●
Sedan jag uppdaterade till 10.3.7 startar min dator på 5 min (innan dess 20 sek) jag har inte orkat skriva om detta eftersom jag aldrig stänger av datorn men nu kom det förbi en kollega med en ibook med samma problem. Vi har båda uppdaterat till 10.3.8 utan förbättring. Varför detta? det måste finnas fler medlemmar med samma problem. Jag minns att 10.3.2 skapade samma problem och då kunde man greja i terminalen för att skynda på uppstarten. Men vad ska man göra nu? VA!
/e
Min dator är en PB G4 1 ghz och kollegans en ibook G4 1 ghz
Har du provat att starta om flera gånger? Annars så är det ju så att ju längre tid mellan omstart desto längre tid tar det. När du stänger av datorn så rensar den ju hårddisken m.m.
Kan också bero på något program eller för många typsnitt inlagda.
Har du provat att starta om flera gånger? Annars så är det ju så att ju längre tid mellan omstart desto längre tid tar det. När du stänger av datorn så rensar den ju hårddisken m.m.
Kan du ge oss en referens som stödjer din tes? För om det du säger är sant så ska/bör åtminstone FreeBSD (som jag kör hemma) lida av samma sak. Och då OpenBSD och NetBSD är nära släktingar så bör vi se samma fenomen där också.
Nu är det som så att jag aldrig har sett något samband mellan lång uptime och långsam uppstart.
Kan också bero på något program eller för många typsnitt inlagda.
Varför finns det ett samband mellan antal typsnitt och uppstartstid? Har du någon referens till någon artikeln hos Apple? Jag kan inte se att 10 eller 1000 typsnitt ska påverka uppstartstiden. Däremot så är en vanlig bov i dramat någon form av felkonfigurering som genererar timeouter. Det kan vara så simpelt att fel startdisk har valts ut (ibland har det hänt att man har valt Netboot utan att ha en Netboot-server) och innan datorn går över till annan bootdisk tar det sin modiga tid. Det kan vara någon demon som inte är nöjd med följd att det tar extra lång tid.
The bottom line är att man inte ska gissa utan ta reda på och säkerställa orsaken till felet. Den kunskapen som du då får gör dig tryggare i ditt användande av datorn.
Kan du ge oss en referens som stödjer din tes? För om det du säger är sant så ska/bör åtminstone FreeBSD (som jag kör hemma) lida av samma sak. Och då OpenBSD och NetBSD är nära släktingar så bör vi se samma fenomen där också.
Nu är det som så att jag aldrig har sett något samband mellan lång uptime och långsam uppstart.
Varför finns det ett samband mellan antal typsnitt och uppstartstid? Har du någon referens till någon artikeln hos Apple? Jag kan inte se att 10 eller 1000 typsnitt ska påverka uppstartstiden. Däremot så är en vanlig bov i dramat någon form av felkonfigurering som genererar timeouter. Det kan vara så simpelt att fel startdisk har valts ut (ibland har det hänt att man har valt Netboot utan att ha en Netboot-server) och innan datorn går över till annan bootdisk tar det sin modiga tid. Det kan vara någon demon som inte är nöjd med följd att det tar extra lång tid.
The bottom line är att man inte ska gissa utan ta reda på och säkerställa orsaken till felet.
Tagga ned jag gav bara några tips lite svårt att exakt diagnosticera en dator man inte har framför sig, din "bottomline" är ju lite lustig eftersom du också bidrar med gissningar.
Att OSX rensar/städar hårddisken när datorn stängs av är vad som sker. Och som sagt när datorn varit igång en längre tid så tar det givetvis längre tid att starta om än om datorn varit igång en kortare stund. Jag menar alltså systemomstart inte enbart kallstart.
Antal aktiva fonter i systemet kan givetvis påverka uppstartstiden ju fler fonter desto större system desto längre uppstartstid.
Standardfrågan: Har du reparerat skivbehörigheterna?
Visst att det troligen löser problemet, men vore det inte bättre att ta reda på varför just det har blivit något fel med skivbehörigheterna? Att bara slentrianmässigt köra skivbehörigheterna gör ju inte att man löser problemet utan bara skuter det framför sig.
Visst att det troligen löser problemet, men vore det inte bättre att ta reda på varför just det har blivit något fel med skivbehörigheterna? Att bara slentrianmässigt köra skivbehörigheterna gör ju inte att man löser problemet utan bara skuter det framför sig.
Ta det lugnt. Jag försöker bara utesluta eventuella felkällor. Är mycket väl medveten om att reparation av skivbehörigheter bara ska köras när det är nödvändigt.
Jag har reparerat skivbehörighet både med det inbyggda och med coctail, kört diskwarior och startat om säkert 50 gånger sedan det uppstog första gången (första uppstarten efter uppdateringen till 10.3.7). Det samma gäller min kollega. JAg får nog vänta till tiger kommer. Då blir det att blåsa ut hela systemet å in med tiger
/e
Jag har reparerat skivbehörighet både med det inbyggda och med coctail, kört diskwarior och startat om säkert 50 gånger sedan det uppstog första gången (första uppstarten efter uppdateringen till 10.3.7). Det samma gäller min kollega. JAg får nog vänta till tiger kommer. Då blir det att blåsa ut hela systemet å in med tiger
/e
har du installerat något speciellt program nyligen? Jag kör själv 10.3.8 på en Powerbook och det fungerar klockrent. Hur mycket utrymme har du kvar på hårddisken?
Jag kan också stämma in med Errol Garner om att 10.3.8 fungerar utmärkt (på en AlBook 1GHz). Den fungerar bra redan från scratch (=nyinstallerad) och efter det att jag har lagt in hel del otyg i form av Office 2004, Meny Cracks, Palm Desktop etc.
Däremot så vet jag att jag får extra lång uppstart om jag har pekat ut en icke-existerande system eller boot-disk. Även program som förväntar sig respons från någon annan dator på nätverket, men inte får det, kommer ju att förlänga uppstarten.
Starta "verbose mode" då om ni är så nyfikna
Följ Pärs råd. Då får du se exakt vad som tar tid. Om du inte orkar, så starta om datorn, och gå in i "console" och kolla uppstarts-loggen. Jag rekommenderar dock vervose-mode för då ser du i realtid vad den står stilla på.
Håll ned "Äpple" och "V" direkt du startar om datorn. och håll ned dom tills det börjat rabblas upp en massa text på skärmen.
Följ Pärs råd. Då får du se exakt vad som tar tid. Om du inte orkar, så starta om datorn, och gå in i "console" och kolla uppstarts-loggen. Jag rekommenderar dock vervose-mode för då ser du i realtid vad den står stilla på.
Håll ned "Äpple" och "V" direkt du startar om datorn. och håll ned dom tills det börjat rabblas upp en massa text på skärmen.
Körde det som jag blev rådd att göra. Det är inget som tar tid vid själva uppstarten. Däremot så börjar vänte tiden efter att skrivbordsbakgrunden har kommit fram. Det tar ca 4 min på min powerbook och....håll i er nu...11 min på kollegans ibook från att skrivbordet är framme till att menyraden och dockan kommit fram och datorn är färdig att använda.
Det måste vara nån mer än bara vi två som har problemet??
/e
Jag har justerat rubriken i denna tråd. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=16
Har ni några genvägar till remote-servrar i uppstartsobjekt? Har ni gjort några specialare i NetInfo manager?
Just efter att det släppt efter omstart, gå då in i "Console" som ligger i Applications/Utilities/ och kolla de senaste raderna på den. Kopiera och klistra in dom här så kan vi väl se om vi hittar nått.
Tryck på "Logs" uppe till vänster i "Console" så får du upp lite olika logs också. Vill även se vad som står i console.log, inte bara i system.log
//Daniel
Har ni några genvägar till remote-servrar i uppstartsobjekt? Har ni gjort några specialare i NetInfo manager?
Just efter att det släppt efter omstart, gå då in i "Console" som ligger i Applications/Utilities/ och kolla de senaste raderna på den. Kopiera och klistra in dom här så kan vi väl se om vi hittar nått.
Tryck på "Logs" uppe till vänster i "Console" så får du upp lite olika logs också. Vill även se vad som står i console.log, inte bara i system.log
//Daniel
Här är dom sista raderna i system loggen
Feb 24 13:51:39 localhost kernel: IP packet filtering initialized, divert enabled, rule-based forwarding enabled, default to accept, logging disabled
Feb 24 13:51:39 localhost kernel: IPv6 packet filtering initialized, default to accept, logging disabled
Feb 24 13:51:39 localhost kernel: IP firewall loaded
Feb 24 13:51:38 localhost ConsoleMessage: Starting internet services
Feb 24 13:51:39 localhost SystemStarter: Starting internet services
Feb 24 13:51:39 localhost configd[125]: AppleTalk startup complete
Feb 24 13:51:39 localhost kernel: PB5_1_PlatformMonitor::registerConSensor - type 3, csi 2, subsi 5
Feb 24 13:51:42 localhost diskarbitrationd[126]: disk1s2 hfs B3C188A8-DBA5-3353-9860-4CB4CE59C3F7 Din Morsa /Volumes/Din Morsa
Feb 24 13:51:42 localhost xinetd[365]: xinetd Version 2.3.11 started with libwrap options compiled in.
Feb 24 13:51:42 localhost xinetd[365]: Started working: 4 available services
Feb 24 13:51:46 localhost SystemStarter: Startup complete.
Och så här står det i consol loggen
Mac OS X Version 10.3.8 (Build 7U16)
2005-02-24 13:53:59 +0100
/e
Vet inte de loggar du visar hjalper. Tidsangivelserna i dessa anger skillnad i sekunder, inte minuter. Fran din beskrivning later det som om du sitter och vantar pa Finder eller mostv, inte pa OS X. Vad har ni i Finder som kan ta tid?
Vet inte de loggar du visar hjalper. Tidsangivelserna i dessa anger skillnad i sekunder, inte minuter. Fran din beskrivning later det som om du sitter och vantar pa Finder eller mostv, inte pa OS X. Vad har ni i Finder som kan ta tid?
ja du det vet itusan. Har funderat på det jag med. Deet konstiga är att kollegan har sin dator som ren nöjesmaskin kolla på film, spela mp3..mm och min är en arbetshäst med massor av program installerade. Har googlat en del på ämnet och hittat lite men inget som gett nått
Får väll bita ihop helt enkelt.
ja du det vet itusan. Har funderat på det jag med. Deet konstiga är att kollegan har sin dator som ren nöjesmaskin kolla på film, spela mp3..mm och min är en arbetshäst med massor av program installerade. Har googlat en del på ämnet och hittat lite men inget som gett nått
Får väll bita ihop helt enkelt.
Vad har ni för gemensamma program? Några speciella haxies?
Det verkar ju ta en faslig tid att hitta "din morsa" - är den extern, på nät eller på vilken buss internt?
Sen kan man ju fundera på vad det är för services du har i Xinetd? Verkar ju vara trögt med de daemonerna...
Din morsa är min firewire HD det tar lika lång tid vare sig den är i eller ej.
resten du skriver förstår jag inte vad det betyder
/e
Har ni några startobjekt? Eller externa tillbehör? I så fall: vad händer om ni kopplar loss dem och/eller stänger av startobjekten?
Hej! Jag har ganska mycket fonter på min pb. Den började starta ganska slött efter att jag installerat så många.. Behöver dock ha dom att titta på. Nån som har något tips på hur jag kan titta på dom utan att ha dom aktiverade?
Jag har stött på samma problem ett flertal gånger och i de flesta fallen har det haft med nätverket att göra.
Stäng av Airport, låna om möjligt kollegans nätverks port och starta om.
Om du forttfarande har problem föreslår jag att du tar bort allt du har i Startup items i ditt bibliotek och sedan laddar ner senaste combo uppdateringen och installerar den.