- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
- 2005-02-15 18:02
Jag har sammanställt en liten FAQ eftersom så många har frågor kring internminne till Mac mini
Vilken minnestyp använder Mac mini?
- Den använder PC2700 DDR 333MHz SDRAM. Även snabbare minnen som PC3200, PC4000 och PC4800 fungerar i Mac mini men inte långsammare som PC2100. Mac mini levereras med 256MB och har en minnesplats som stödjer upp till 1GB RAM.
- Du ska INTE använda minnestyper med beteckningen SO-DIMM, DDR2, ECC eller RDRAM.
Finns det kvalitetsskillnader mellan olika minnestillverkare?
- Ja, om du väljer ett minne som inte är anpassat för Mac mini kan du få problem men det är omöjligt att veta i förväg. Mac OS X och framförallt 10.3 kräver RAM av hög kvalitet - annars kan du få problem med "kernel panics". Minnestillverkaren Kingston rekommenderar dessa minnen. Tala med min Appleåterförsäljare för att få råd. Samsung och Crucial är två tillverkare som levererar originalminnen till Apple och dom kommer med säkerhet fungera.
Hur mycket minne behöver jag?
- Alla är överens om att 256MB är för lite för alla utom dom mest enkla användningsområdena. Om du är intresserad av att köra några applikationer samtidigt, använda iPhoto, iMovie etc är det vettigt att uppgradera till 512MB. Steget till 1GB är inte lika motiverat av kostnadsskäl men om du har råd kommer det göra datorn mycket trevligare att använda.
Vad betyder DDR och SDRAM?
DDR står för Double Data Rate. SDRAM står för Synchronous Dynamic Random-Access Memory.
Är det samma minnen i Mac mini som Power Macintosh G4 MDD?
- Endast Power Macintosh G4 MDD (mirror drive door) dubbla 1GHz, 1.25GHz (singel och dubbel) eller 1.42GHz processorer använder PC2700 DDR 333MHz. Tidigare modeller använder långsammare minnen.
Kan jag beställa Mac mini med extra internminne?
- Ja, AppleStore och alla svenska återförsäljare kan leverera en Mac mini med 512MB eller 1GB om du beställer det.
Vad kostar extra minne?
- Diskutera bästa köpet i vårt forum "köptips"
Vad kostar det att be en återförsäljare installera mer minne?
- Ett Applecenter tar nog en halv eller hel servicetimme á 800-1000kr för att installera minne skulle jag gissa. Antaligen minskar antalet trasiga datorer ganska rejält när inte folk öppnar och pillar på grejerna, tankesättet påminner om hemelektronik eller dagens bilar faktiskt.
Får jag byta internminnet själv utan att bryta garantin?
- Ja, du får installera mer internminne själv förutsatt att du vet vad du håller på med. Om du bryter sönder chassit eller komponenter kommer garantin inte täcka det.
Hur gör jag för att öppna en Mac mini?
- Du behöver en liten tunn spackelspade och lite tur.
Här finns en bra instruktionsfilm skapad av forgottennewbies.com