Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fjärrstyrning av mac

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-26 19:39

Hej,

Finns det något sätt att logga in med en användare remote medan en annan är inloggad lokalt? Jag menar med fönsterhantering, inte enbart prompt. Jag kollade på vnc, finns en server för mac osx men den stödjer inte 2 samtidiga användare, tydligen apples fönsterhanterare som är problemet. Eller går det med X11 fönsterhanteraren?

Jag kommer att köra kopplingen på ett lokalt 100Mbits nät, med en windows PC som fjärrklient. Problemet är att vi bara har en mac, men båda vill ibland köra mail på macen samtidigt. Ingen av oss vill bli permanent förpassade till PCn.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-26 22:40

Timbuktu Pro eller Apple Remote Desktop 2 båda kostar ju dock en del pesetas.

• Medlem
  • 2005-02-26 23:02

i OSXvnc finns en inställning:

Display sharing
* Always share display between clients
* Let clients decide
* Never share display between clients

Låter inte det som nåt du eftersträvar?

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-27 08:38

Tack för tipsen. Timbuktu Pro eller Apple Remote Desktop 2 är ganska dyra kostar som en halv mini. Jag kollade igenom deras specar men de verkar inte stödja två användare. Med två användare menar jag alltså att dessa ska kunna göra olika saker, och se olika skärmar. Precis som om man hade haft två lite långsammare macar.

Om OSXvnc så antar jag att det är säkerhetsinställningen i vnc, så att man kan bestämma om någon automatiskt får ta över datorn. Inte att man får två olika skärmar. I FAQen så står det så här:

Q: Can I setup OSXvnc to allow a remote user to work in his own desktop without disrupting the user at the machine(like X-Windows)?

A: In a word, no. This is a limitation of the MacOS X window server which currently only allows a single desktop session to be active. Even MacOS 10.3's Fast User Switching only allows you to temporarily store a desktop session, only one session remains active at any given time. If you would like to see this feature please send requests directly to Apple.

Men tack iallafall, någon som har fler tips.

1
Bevaka tråden