Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini - konstruktionsfel eller bara otur?

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-03 12:15

Båda mia Mac Mini är nu felanmälda. Apples Support har även skickat över ärendet till "engineering", det verkar tydligen inte som om folk köper stora dyra skärmar som kostar mer än en yttepytteliten dator, så dom hade inte fått några felrapporter om det än sa dom.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-03 13:09
Ursprungligen av molia:

Båda mia Mac Mini är nu felanmälda. Apples Support har även skickat över ärendet till "engineering", det verkar tydligen inte som om folk köper stora dyra skärmar som kostar mer än en yttepytteliten dator, så dom hade inte fått några felrapporter om det än sa dom.

Man ringer och gör det eller? Lika bra o trycka på dom rejält ju...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-03 13:28

Ja det är bara att ringa på 0771-199519, stod i Användarhandbok, om du packat upp den

Välj sedan 1 för teknisk support och förklara ditt problem, och gärna att du hört fler som har samma märkliga problem. Dom vil ha ditt serienummer och eventuellt att du skall köra lite tester på maskinen under tiden ni pratar.

Jag rekommederar alla som är intresserade av DVI-anslutningar att läsa denna artikel:

http://www.tomshardware.se/graphic/20041209/index.html

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 14:19

Ajdå, det verkar som rätt många har problem med Mini och DVI-skärmar om man läser Apples diskussionsforum. Är det någon här som har en Mini som använder den med DVI-skärm utan problem? Funderar på om jag ska avbeställa min Mini tills problemen är avhjälpta...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-03 21:19
Ursprungligen av Stefan Wallström:

Ajdå, det verkar som rätt många har problem med Mini och DVI-skärmar om man läser Apples diskussionsforum. Är det någon här som har en Mini som använder den med DVI-skärm utan problem? Funderar på om jag ska avbeställa min Mini tills problemen är avhjälpta...

Kopplat min 1,42 mot både en Hitachi CML174SXW (1280x1024) samt till plasman via DVI, inga problem alls.

/kidde

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-02-03 20:47

va f*n.
Jag har köpt en mini med en cinema display 20".

Man tycker ju att apples egna produkter ska fungera med varandra!

Får minna grejer den 1 mars, om det inte fungerar att köra i 1680 x 1050 blir jag grymt besviken. Blir då en switch till pc

Såg någon länk här på forumet till en sida på apple.com där det var en lista kompatibla bildskärmar. ACD 20" var med där.

Apples fungerar garanterat, det lovar Apple. Detta handlar snarare om andra skärmar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-03 21:16
Ursprungligen av Leftrustle:

Apples fungerar garanterat, det lovar Apple. Detta handlar snarare om andra skärmar.

Apple har gjort det igen. Dom är goa ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-03 22:31
Ursprungligen av Leftrustle:

Apples fungerar garanterat, det lovar Apple. Detta handlar snarare om andra skärmar.

Sa inte Steve nåt i stil med "Bring your own display, keyboard and mouse"

Han sa åtminstone inte "Bring our own display keyboard and mouse"

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 22:34
Ursprungligen av molia:

Sa inte Steve nåt i stil med "Bring your own display, keyboard and mouse"

Han sa åtminstone inte "Bring our own display keyboard and mouse"

Visst serru, åsså funkar inte PS/2 tangentbord…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-03 22:48
Ursprungligen av Pär:

Visst serru, åsså funkar inte PS/2 tangentbord…

PS/2 används numera i princip endast till dom billigaste tangentborden.

Men vill man tvunget behålla sitt skitgamla ångdrivna tangentbord kan man ju alltid uppgradera med en sånhär:

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 22:50
Ursprungligen av molia:

PS/2 används numera i princip endast till dom billigaste tangentborden.
Men vill man tvunget behålla sitt skitgamla ångdrivna tangentbord kan man ju alltid uppgradera med en sånhär:

DVI har inte varit en strikt standard och vill man behålla en skärm med ickekompatibel DVI så får man ju med en vga-adapter…

(Nä, nu var jag elak och dum )

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 23:16
Ursprungligen av Leftrustle:

Apples fungerar garanterat, det lovar Apple. Detta handlar snarare om andra skärmar.

Nej, dessa problem folk rapporterar gäller även Apples skärmar. Kolla diskussionsforumen under Support på apple.com. DVI är DVI; Klarar inte minin att driva en DVI-skärm med en upplösning som minin ska klara så är det fel på minin.

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Nej, dessa problem folk rapporterar gäller även Apples skärmar. Kolla diskussionsforumen under Support på apple.com. DVI är DVI;.

Nej tyvärr så är det inte så enkelt. Många har haft problem med sina plasma/lcd-skärmar p.g.a. DVI inkompabilitet mellan olika tillverkare. DVI är också mycket känsligt vad gäller långa kablar och yttrestörningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-03 22:58

Ja nu var du elak, min skärm började säljas i augusti så den är bara halvåret gammal, det har inte hänt mycket med DVI standarden sen dess.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 23:05
Ursprungligen av molia:

Ja nu var du elak, min skärm började säljas i augusti så den är bara halvåret gammal, det har inte hänt mycket med DVI standarden sen dess.

En liten primer om DVI vid högre frekvenser finns här
Med tanke på hur lite de testar och hittar problem så borde det finnas mycket mer…
Måhända har Apple och ATI fuskat så det passar med 98% och måhända har någon skärmtillverkare fuskat lite så det passar med 98%, och sedan sitter det folk med problem i dom missade 4%

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-02-03 23:33

Hmm... jag som precis är på gång och ska beställa en TFT-skärm med DVI.
Bäst att göra lite efterforskningar först då.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 10:25
Ursprungligen av nillon:

Hmm... jag som precis är på gång och ska beställa en TFT-skärm med DVI.
Bäst att göra lite efterforskningar först då.

Jag misstänker att problemet inte är så omfattande, men att det finns några måndagsexemplar. Det skulle vara kul att se lite possiva rapporter här för att uppväga de som har problem. Just nu får man ju intrycket att flertalet av dem som kör DVI har problem.
Hur många kör minin med DVI utan några som helst problem?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 12:25
Ursprungligen av Stefan Wallström:

Hur många kör minin med DVI utan några som helst problem?

Jag kör Minin med DVI i 1280x1024 utan probs. Skärmen är en silver/vit (matchar ruggigt bra ) NEC MultiSync LCD 1860 NX, ca två år gammal.

Fungerar finfint.

mvh
FrrH

Ursprungligen av FrrH:

Jag kör Minin med DVI i 1280x1024 utan probs. Skärmen är en silver/vit (matchar ruggigt bra ) NEC MultiSync LCD 1860 NX, ca två år gammal.

Fungerar finfint.

mvh
FrrH

Jag kör också min i 1280x1024 men i 60 Hz. Min skärm klarar av 75 Hz men då skiter det sig. Kör du i 60 eller 75 Hz?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 16:01
Ursprungligen av DeeJam:

Jag kör också min i 1280x1024 men i 60 Hz. Min skärm klarar av 75 Hz men då skiter det sig. Kör du i 60 eller 75 Hz?

Jag kör i 60 Hz, skärmen klarar inte mer

Vete katten om hertzen gör så stor skillnad på en TFT i ärlighetens namn. Men det är klart - klarar den 75 vill man kanske ha 75.

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2005-02-27 19:16
Ursprungligen av FrrH:

Jag kör i 60 Hz, skärmen klarar inte mer

Vete katten om hertzen gör så stor skillnad på en TFT i ärlighetens namn. Men det är klart - klarar den 75 vill man kanske ha 75.

mvh
FrrH

Jag har läst någonstans att en TFT skärm inte har någon uppdateringshastighet. Det är bara ett färg filter som belyses av en slags lampa. Har jag för mig att det var.

  • Medlem
  • 2005-02-04 00:23

Om man inte har något emot att inte använda den senaste tekniken, så tycker jag faktiskt att vanlig VGA funkar alldeles utmärkt även till TFT-skärmar. Förutsatt att man inte har en Apple-skärm utan VGA då.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-04 09:27
Ursprungligen av stfm:

Om man inte har något emot att inte använda den senaste tekniken, så tycker jag faktiskt att vanlig VGA funkar alldeles utmärkt även till TFT-skärmar. Förutsatt att man inte har en Apple-skärm utan VGA då.

Visst är det så, men bara så länge man inte sett DVI-bilden. Alla de gånger jag har jämfört har D-SUB-bilden sett riktigt bra ut, men alltid blivit klart frånåkt av DVI-bilden...

Ursprungligen av ACM1899:

Visst är det så, men bara så länge man inte sett DVI-bilden. Alla de gånger jag har jämfört har D-SUB-bilden sett riktigt bra ut, men alltid blivit klart frånåkt av DVI-bilden...

Klart frånåkt är nog att ta i de flesta ser ingen skillnad mellan DVI och VGA.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-04 14:31
Ursprungligen av Simon Templar:

Klart frånåkt är nog att ta i de flesta ser ingen skillnad mellan DVI och VGA.

Med mina ögon vid mina jämförelser är inte "klart frånåkt" att ta i ett dugg. Dessutom är man nog medicinskt sett blind om man inte hade sett nån skillnad vid de här tillfällena, även om D-SUB var helt okej.

Vad grundar du ditt "de flesta" på? Nån stor, vetenskaplig undersökning?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-04 13:10

Har felanmält med nu, dom kände till problemet. Dom kollade både knowledgebase och Apples forum(!) efter lösningar, men hittade inget. Dom hör av sig på nåt sätt under nästa vecka trodde dom. Antingen byte av mini eller så kommer nog "någon programuppdatering kanske men det får jag inte spekulera i" som han sa.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 16:22

Vad innebär DVI? Är det en sån koppling på iMac G5an?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 17:34
Ursprungligen av Anders Båth:

Vad innebär DVI? Är det en sån koppling på iMac G5an?

Digital Video Interface (primer länkad ovan).
Samma signal som det har varit i ADC i evigheter nu…
Ang. iMac G5 så kolla Apples specar.

Bevaka tråden