Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Fel av typen 2" på vissa websidor?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-27 17:08

Vissa sidor på nätet leder till att min webläsare stänger av sig, med felmeddelande "Fel av typen 2 inträffade, stäng alla program och starta om datorn". Väldigt irriterande. Jag bytte från Netscape 7.0.2 till Mozilla, mend et var exakt samma sak där. Är det nåt som jag kan åtgärda, eller är det en bugg på hemsidan, eller vad kan det bero på? Någon som har någon idé?

Jag kör Mac OS9 9.2.2, har Glocalnet 8Mbitstjänst.

Vad innebär detta felmeddelande? Finns det nån klassisk förklaring?
/christian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 08:28

Nu har jag ringat in problemet ytterligare. Det inträffar i Mozilla och Netscape, och uppträder varje gång jag försöker ta en genväg in i en forumtråd på ett visst forum. (Kolla lilla bilden nedanför). Kan man dra någon slutsats utifrån detta fenomen? Är det nåt speciellt som händer då?

Jag ka tillägga att jag installerade Mozilla igår i förhoppning att det skulle försvinna, men Mozilla verkara vara baserat på Netscape på nåt vis (grafiskt+alla favoriter låg kvar från Netscape). Skulle det hjälpa om jag avinstallerade Netscape och gjorde en ny "självständig" installation av Mozilla?

Eller ligger felet på konstruktionen av hemsidan?

Vore fantastiskt om nån hade nån klurig idé att komma med!
the best/christian

  • Medlem
  • 2005-02-28 09:06

Har för mig att de bygger på samma renderingsmotor, så det är inte konstigt att resultatet blir detsamma.

I alla fall, det finns faktiskt ett fel i det där små sid-länkarna.
"showthread.php?t=57557&page=1"

Där det nu står "&" så ska det faktiskt vara ett &-tecken och inget annat. Felet borde resultera i att sidan inte hittas ordentligt, och inte att programmet kraschar, men men...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 10:17
Ursprungligen av SirN:

Har för mig att de bygger på samma renderingsmotor, så det är inte konstigt att resultatet blir detsamma.

I alla fall, det finns faktiskt ett fel i det där små sid-länkarna.
"showthread.php?t=57557&page=1"

Där det nu står "&" så ska det faktiskt vara ett &-tecken och inget annat. Felet borde resultera i att sidan inte hittas ordentligt, och inte att programmet kraschar, men men...

Det är alltså ett generellt fel i den här typen av länkning, eller? Enbart på just denna sidan? Vart hämtade du "showthread.php?t=57557&page=1" ifrån? Är det nånting jag kan påverka, eller är det det berömda skgget i brevlådan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 10:26

så här ser adressen ut, funkar bra på jobbets pc med IE.
(gruff)

  • Medlem
  • 2005-02-28 10:49

Det står "showthread.php?t=57557&page=1" i koden till 99mac.

Även Safari översätter "&" till "&" både i vänsterhörnet (vid mouseover) och när den skickar requesten till servern. Netscape gör det väl antagligen inte?

Om du inte är inne på html, så kan jag nämna att "&" är html-koden för "&".
Det är alltså ett fel i 99macs kod, vilket de säkert kan åtgärda om man hojtar på dom, men samtidigt är det en bugg i programmen som gör att dom rasar.

Feltyp 2 - dsAddressErr - address error

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 11:12

OK, tack! Nu råkar det ju iofs inte vara 99:ans forum som strular, utan ett annat forum. Men det är alltså ett adressproblem. Då vet jag att jag kan fråga administratörerna för forumet.
Tack SirN

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 11:21

Fel av typen 2 är väl ett minnesfel? Det är definitivt inte ett fel i URL'en varje fall.
Har du provat öka minnestilldelningen till browsern?

showthread.php?t=57557&page=1
Det är korrekt att skriva & enligt webstandard.

  • Medlem
  • 2005-02-28 11:31
Ursprungligen av Linus:

Fel av typen 2 är väl ett minnesfel?

Adresseringsfel i minnet.

Ursprungligen av Linus:

Det är korrekt att skriva & enligt webstandard.

Både "&" och ";" har specialbetydelse i URL:er, vilket inte har med HTML att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 11:41
Ursprungligen av SirN:

Adresseringsfel i minnet.

Exakt. Vilket då alltså inte har något med hemsidans kodning att göra, vilket jag lite fick intrycket av och vilket chform definitivt trodde.

Ursprungligen av SirN:

Både "&" och ";" har specialbetydelse i URL:er, vilket inte har med HTML att göra.

Men i kod så ska man skriva & enligt standarden, det blir naturligtvis ett ampersand i en länk eller formdata.

  • Medlem
  • 2005-02-28 11:50
Ursprungligen av Linus:

Men i kod så ska man skriva & enligt standarden, det blir naturligtvis ett ampersand i en länk eller formdata.

I html-kod, ja. I URL:er, nej, även om de flesta webbläsare får det att funka ändå. Som sagt, både & och ; har andra betydelser i en URL.

Min tanke var att ovanstående lilla kodfel skapar minnesfel i nämnda webbläsare eftersom den inte konverterar & till &.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 11:53

jag frågade om det hade med kodningen att göra, jag vet inget själv, tyvärr. Jag skall testa att öka minnestilldelningen, sitter dock ca tre km från själva datorn, så det får dröja till ikväll.

Men finns det någon rimlig prognos, eller är ni experter oense? :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-02-28 11:59
Ursprungligen av chform:

Men finns det någon rimlig prognos, eller är ni experter oense?

Vi är överens om att det är ett minnesfel som får browsern att krascha, däremot bråkar vi om huruvida det är korrekt att skriva & i URL:er

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 12:03

Minnesfel helt klart.

Vi snackar säkert i cirklar och jag förstår inte vad du menar.
Om man skriver en länk i html-kod ska den skrivas
whatever.php?a=1&b=2 och inte
whatever.php?a=1&b=2

Slutresultatet i webläsaren bör bli samma (whatever.php?a=1&b=2) men det första är det korrekta sättet att skriva länken.

Tillägg innan jag drar på lunch:
W3 org specen som rör detta: http://www.w3.org/TR/html4/appendix/notes.html#h-B.2.2

  • Medlem
  • 2005-02-28 12:07
Ursprungligen av Linus:

Om man skriver en länk i html-kod ska den skrivas
whatever.php?a=1&b=2 och inte
whatever.php?a=1&b=2

Om du ska skriva ut länken på skärmen, ja, dvs <a>whatever.php?a=1&b=2</a>

Men i själva URL:en, alltså href, ska det vara <a href="whatever.php?a=1&b=2">...</a>

Kodningen för HTML och URL är helt olika saker, och hanterar specialtecken på olika sätt.

EDIT: Sidan du letat upp berör hanteringen av URL:er i formulär, inte i <a href>.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 13:14
Ursprungligen av SirN:

EDIT: Sidan du letat upp berör hanteringen av URL:er i formulär, inte i <a href>.

Citat:

For example, to use the URI "http://host/?x=1&y=2" as a linking URI, it must be written [...] or <A href="http://host/?x=1&y=2">.

Första exemplet har jag ersatt med [...] då jag inte verkar få till att posta som det står på W3orgs sida.

Jag blir faktiskt nyfiken på om jag har fel, kan du posta en länk som understödjer vad du säger?

  • Medlem
  • 2005-02-28 15:14

http://www.ietf.org/rfc/rfc2396.txt

2.2. Reserved Characters

Many URI include components consisting of or delimited by, certain
special characters. These characters are called "reserved", since
their usage within the URI component is limited to their reserved
purpose. If the data for a URI component would conflict with the
reserved purpose, then the conflicting data must be escaped before
forming the URI.

reserved = ";" | "/" | "?" | ":" | "@" | "&" | "=" | "+" | "$" | ","

Dessa tecken har alltså en speciell betydelse i URI.er, de används som sk delimiters (skiljer ut delar av URI:n).

"&;"-konstruktionen i HTML är för att hantera speciella tecken, motsvarigheten i URI-kodning är "%" (exempelvis %20 för mellanslag). "&" används för att skilja ut namn-data-par ur URI:ns sökdel, ";" används för att dela upp data-element i en lista.

Ursprungligen av SirN:

Men i själva URL:en, alltså href, ska det vara <a href="whatever.php?a=1&b=2">...</a>

Nej. I gamla medeltida HTML 4 är det ok, men i XHTML är det alldeles jättefel oavsett var i dokumentet det förekommer. Samma sak med &-tecken i inbäddade javascript, det är bara tillåtet inom CDATA-sektioner. Anledningen är att "&" är reserverat för kodning av specialtecken, och det får därför inte förekomma på egen hand någonstans i koden. XHTML är betydligt mer rationellt på det sättet, eftersom det inte finns några kontextberoende "specialregler" längre - samma syntax gäller helt enkelt överallt.

Just ja, för den som vill kolla upp saken närmre så finns det faktiskt en särskild kommentar i själva XHTML-standarden från W3C, som tar upp just URL:er och &-tecken:

Citat:

In both SGML and XML, the ampersand character ("&") declares the beginning of an entity reference (e.g., ® for the registered trademark symbol "®"). Unfortunately, many HTML user agents have silently ignored incorrect usage of the ampersand character in HTML documents - treating ampersands that do not look like entity references as literal ampersands. XML-based user agents will not tolerate this incorrect usage, and any document that uses an ampersand incorrectly will not be "valid", and consequently will not conform to this specification. In order to ensure that documents are compatible with historical HTML user agents and XML-based user agents, ampersands used in a document that are to be treated as literal characters must be expressed themselves as an entity reference (e.g. "&"). For example, when the href attribute of the a element refers to a CGI script that takes parameters, it must be expressed as http://my.site.dom/cgi-bin/myscript.pl?class=guest&name=user rather than as http://my.site.dom/cgi-bin/myscript.pl?class=guest&name=user.

(från http://www.w3.org/TR/xhtml1/#C_12)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 12:14

Om jag kör en mouseover står det så här:
".../forum/index.php?topic=25445.15"

Fast detta är på min pc på jobbet där det funkar, jag vet inte om det ser anorlunda ut på macen hemma, men så heter länken i alla fall. Jag skall testa att tilldela mer minne, det kanske är så enkelt. Skall även testa att köra Opera.

För att ytterligare krångla till allting har jag problem att ladda ner samma länk även med IE, då står det bara och tuggar. Det händer inget och jag får tvångsavsluta programmet för att komma vidare.
Även detta låter som om minnet som är för snålt tilldelat? Men hur kan en forumtråd vara så minnesintensiv?
/christian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 15:28

Men det där motsätter ju inte det faktum att när du skriver url'en ska du koda '&', dvs du ska skriva &. Det säger ju bara att '&' har särskild betydelse i URL'en vilket är irrelevant (och självklart i sammanhanget), när du länkar ska du skriva & enligt den specen jag länkade, och 99mac's sätt att skriva i sin kod (oftast, koden är inte konsekvent).

Om vi ska komma tillbaka till det faktiska problemet här och vänta lite med W3C:s specifikationer så är min gissning att det tyvärr inte är så mycket att göra om det inte hjälper med att utöka minnet. Troligen är det en miss i programmeringen och dessa webläsare uppdateras inte längre för Mac OS 9. Kolla att du har senaste versionen, är allt jag kan råda dig till.

Edit: Annars kanske någon kan lägga upp en testsida på egen server och se om det verkligen är det vi tror som är felet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 21:18
Ursprungligen av mrubenson:

Om vi ska komma tillbaka till det faktiska problemet här och vänta lite med W3C:s specifikationer så är min gissning att det tyvärr inte är så mycket att göra om det inte hjälper med att utöka minnet. Troligen är det en miss i programmeringen och dessa webläsare uppdateras inte längre för Mac OS 9. Kolla att du har senaste versionen, är allt jag kan råda dig till.

Edit: Annars kanske någon kan lägga upp en testsida på egen server och se om det verkligen är det vi tror som är felet.

Ledsen för stickspåret men det är väl utrett nu

Det är inte något nytt att skriva länkar med varesig '&' eller & så jag tror knappast det är felet på något sätt.

Jag funderade om webläsarna av någon anledning kanske sög upp en jävla massa minne på endera sida pga långa trådar eller särskilda annonser eller något. Men som sagt, vi får se om det blir någon skillnad efter ökning av minnet.

1
Bevaka tråden