Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

129$ för Jaggan

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-07-18 02:24

Är´e bara jag som tycker att det är i saftigaste taget?

Hade personligen hoppats på ett par hundralappar.

Vad säger NI?

Det var ett bra tag sedan Apple senast tog betalt på riktigt för sitt OS, så det var väl inte så oväntat. Många saknar dock rabatt för de som redan köpt 10.0. Kolla in den här tråden där många sagt sin mening om detta redan.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-07-18 03:27

De´ hade jag missat. Har varit över där och tjafsat lite

Solen stiger upp om knappt trekvart, dax att nanna...

  • Medlem
  • 2002-07-18 13:19

Anledningen till att det inte är OK att ta vad som säkert landar på 1500:- i Sverige (I amerikanens plånbok blir det motsvarande tusenlappen), är att Apple med största sannolikhet inte kommer behandla 10.1 som ett avslutat operativsystem. De kommer inte att anpassa nya uppdateringar för det, och nya program kommer förmodligen inte ens ha fullständigt stöd för det. Med andra ord är man i det närmaste tvungen att uppdatera, eller köpa ett nytt operativsystem om man ser det så.

Apple tycker med största sannolikhet inte att 10.1 är en färdig produkt och det vore i så fall rimligt att de gör kärnfunktioner tillgängliga för nedladdning. T ex en ny BSD-kärna, core-graphics mm. Om man sedan anser att de NYA funktionerna i 10.2 är värda sina pengar (jag lutar nog åt att de är det) så betalar man sina pengar och får ett relativt nytt operativsystem. Jag tycker inte att de ska TVINGA nöjda kunder att köpa program de kanske inte behöver, men som säkert skulle bli glada över ett snabbare och stabilare system. Finder t ex är ju i något slags alpha-version i 10.1, så det blir väl beta i 10.2...

Det är att det här aldrig kommer hända (kärnuppdateringen), som stör mig ganska mycket.

...och sen är det ju så, att det i dagsläget "bara" finns sisådär två och en halv miljon OS X-användare. Den siffran kommer att öka väsentligt framöver. Nästan alla av de tidigare är förmodligen folk av typen som hänger på sådana här fora och som verkligen ser datorn än något mer än bara ett verktyg (jo, erkänn

). Med andra ord: Vi uppgraderar även om det kostar en slant. Den stora tillväxten av OS X-användare framöver kommer att få Jaguar med den hårdvara de köper.

Prissättningen är således egentligen inget PR-problem, utan snarare en möjlighet för Apple att ta igen lite av utvecklingskostnaderna utan att belasta vinstmarginalen för hårdvaran alltför mycket.

Sedan tycker i alla fall inte jag att 129 dollar är ett överpris. Det är ordentlig uppgradering vi får i och med Jaguar. Nästan allt är nytt! Det skulle dock inte skada om Apple såg över sin prissättning för utbildningssektorn, så att OS X-användningen där tar fart innan det är för sent.

Jag känner mig kluven.
Visst är X inte riktigt färdigt i mitt tycke, men å andra sidan tillräckligt bra att jag skulle växla och ha de som huvudsystem direkt vid lanseringen. Därför skulle jag gärna se en uppgradering till sjävlkostnadspris.

Å andra sidan behöver Apple pengar för att överleva, och de har säkerligen plöjt ner en hel del under utvecklingens gång, så efter 15 månader utan att lägga en krona på systemet känns det ändå okej att hosta upp slantarna. Och jämför man med att behöva betala för att byta ut windows 95 mot 98 mot 2000 mot xp, tycker jag nog att man får valuta för pengarna

  • Medlem
  • 2002-07-18 17:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohennig:
Och jämför man med att behöva betala för att byta ut windows 95 mot 98 mot 2000 mot xp, tycker jag nog att man får valuta för pengarna

Det kan man tycka, men faktum är att uppdateringar fortfarande görs för win95. Mao finns det fortfarande support och förståelse för folk som inte uppdaterat. Jag misstänker att så inte kommer vara fallet med OSX. Jaguar kommer i allt väsentligt bli en obligatorisk uppgradering, tror jag. OS9 har man ju redan fråntagit sig så gott som allt ansvar för, ett operativsystem som faktiskt inte är så gammalt.

STFM : bra poänger. Om nu Apple skulle strunta i framtida support för OS X.1.x så bevisar det bara att de inte förstår vad det innebär att arbeta med företagskunder som knappast accepterar den typen av uppträdande. Microsoft är knappast den trevligaste spelaren på marknaden men de lever på sina företagskunder och det märks.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-18 22:21

Detta är en uppgradering som motsvarar NT4 till Win XP... Den lär kosta.

Microsft slutar supporta NT nu då de kommit så långt ifrån grunden. Inga större företag har gått över till X ännu. Alla har väntat på 10.2. Det vet svenska Apple och Apple i USA. För de funktioner som saknats i 10.1 är de som krävs för att 10.2 kommer in i de stora installationerna... Sen vet jag de som inte vill ha in X förrän om tre år, men det är en annan femma.. De är ju kvar i QuarkXpress 3.32 med så...

  • Medlem
  • 2002-07-18 23:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Detta är en uppgradering som motsvarar NT4 till Win XP... Den lär kosta.

Ja, den kostar $129. Enda anledningen till att man skulle kunna luras att tro att uppgraderingen till XP inte är så stor, är att de släppt 6st, gratis, service-packs.

Citat:

quote:Microsft slutar supporta NT nu då de kommit så långt ifrån grunden. Inga större företag har gått över till X ännu. Alla har väntat på 10.2. Det vet svenska Apple och Apple i USA. För de funktioner som saknats i 10.1 är de som krävs för att 10.2 kommer in i de stora installationerna... Sen vet jag de som inte vill ha in X förrän om tre år, men det är en annan femma.. De är ju kvar i QuarkXpress 3.32 med så...[/QB]

Om ingen har gått över till X, varför straffa de få som gjort det? Jag förstår inte resonemanget. Jag anser att 10.2 innehåller en rad buggfixar som borde gå att ladda ned, även om man inte går över till Jaguar.

[ 18 Juli 2002, 23:22: Meddelandet ändrat av: stfm ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-18 23:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Ja, den kostar $129. Enda anledningen till att man skulle kunna luras att tro att uppgraderingen till XP inte är så stor, är att de släppt 6st, gratis, service-packs.

Om ingen har gått över till X, varför straffa de få som gjort det? Jag förstår inte resonemanget. Jag anser att 10.2 innehåller en rad buggfixar som borde gå att ladda ned, även om man inte går över till Jaguar.

10.2 är ingen buggfix. Det är en revolution, ivarjefall all den teknik som finns bakom.

Som klient OS hemma eller ett litet nätverk så märker man inte av det. Men i stora installationer är det en riktig revolution. Man slipper Dave. Man slipper en massa annat "lull-lull" som krävts för att få X att funka halvbra. Nu så finns allt i operativet.

Som konsument är där inga "revolutioner", men kolla på specarna kring att koppla in 10.2 i nätverk med PCs och diverse *nix...

10.1.5 kör jag personligen, men det jag saknar finns i 10.2. Jag kan fortsätta att köra 10.1.5 eller uppgradera till 10.2. Samma sak med win - NT4. jag kan skaffa win 2000 eller XP...

  • Medlem
  • 2002-07-18 23:41

Jag sa inte att 10.2 var en buggfix. Jag sa att det innehåller buggfixar, som borde gå att ladda ned. Om Jaguar är betydligt snabbare t ex, så tycker jag att det pekar på att 10.1.5 var lite risigt optimerat. Det är en ´funktion´ som jag sorterar in under buggfixar, eller åtminstone normalt underhåll. ALLA tycker att OSX har haft stora brister, som man har hoppats ska åtgärdas. Nu blir det kanske inte så, eftersom Jaguar inte är en uppdatering. 10.1.5 är dött. Om det är så att NT4 inte stöds längre, så har det iallafall haft stöd under sju år.

Verkar som den här tråden är hetare än MWNY tråden som delvis tog upp samma sak, därav postar jag samma inlägg här som jag gjort där.

Nu ska jag försöka mig på ett inlägg i debatten, efter o ha läst allas inlägg hitentills.

Visst bör Apple ta betalt för 10.2, dom måste ju tjäna pengar på utvecklingskostnader. MEN. Det lustiga är att 10.2 är dyrare än 10.0 (för visst kostade väl det några dollar mindre?). Ok svårt för Apple o veta att 10.2 skulle bli så mycket bättre än 10.0 kanske. MEN fortfarande ett ok pris om man jämför med Win XP Pro som väl kostar mellan 3-5000?.
MEN (3) för oss trogna X entusiaster som kört alla versioner o stått ut med alla sunkiga 10.0.x releaser etc vi borde nog få ett uptodate erbjudande.
Säg att du köpt 10.0 / 10.1 då tycker jag man nog skulle kunna få uppgradera till 10.2 för $49 ? el nån annan av Apple framtagen relevant summa. (Inte då $129 givetvis).

MEN detta är ev på G om man läser lite trådar här o där på nätet.
http://www.apple.com/macosx/uptodate/ skulle man hålla koll på enl en Apple anställd som nån på nätet hade fått prata med o klagat på just det vi diskuterat.
Alternativet enligt mig skulle varit att 10.2 kostade än mer pengar. uptodate för 10.0/10.1 skulle vara $129 medan nya kunder skulle få pröjsa $199.
Det är just faktumet att det inte finns någon skillnad som stör åtminstonde mig.

1
Bevaka tråden