Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag till Apple (OS X)

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 13:56

Vore det inte en bra idé att göra en tråd där man samlar förslag på ändringar/förbättringar i OS X, som sedan på något sätt skickas till Apple, där det beskrivs att det kommer från sveriges största Macforum? Har många gånger tänkt på att det är konstigt att Apple inte gör det lättare att bara skicka ett tips på något man tycker behöver lösas på nåt annat sätt/ändras/etc.

Här är en grej som jag tänkt på (har också tänkt på många andra saker, som jag självklart glömt av):

Jag skulle vilja att datorn (iMac G5, men självklart alla med dynamiska fläktar/processorer eller vad man ska kalla det) ställde om mellan "Automatisk" och "Högsta" i Processor-läget, när man inte sitter vid datorn/sitter vid datorn, precis på samma sätt som t ex en skärmsläckare fungerar. Jag har ofta på datorn utan att jag direkt sitter vid den, och då vill jag gärna ställa om till automatisk, då det drar mindre ström (på bärbara), men framför allt för att fläktljudet blir lägre. Men jag gillar inte att använda en slö dator, så därför vill jag att så fort jag "väcker" datorn att den går över till "högsta".

Edit: Om folk håller med om att det är en bra idé kanske denna kan göras klibbig. Dessutom skulle ju nån moderator kunna rensa från "liknande" förslag, så att det blir någorlunda överskådligt.

Hittills skrivna förslag på förbättringar:

Jag skulle vilja att datorn (iMac G5, men självklart alla med dynamiska fläktar/processorer eller vad man ska kalla det) ställde om mellan "Automatisk" och "Högsta" i Processor-läget, när man inte sitter vid datorn/sitter vid datorn, precis på samma sätt som t ex en skärmsläckare fungerar. Jag har ofta på datorn utan att jag direkt sitter vid den, och då vill jag gärna ställa om till automatisk, då det drar mindre ström (på bärbara), men framför allt för att fläktljudet blir lägre. Men jag gillar inte att använda en slö dator, så därför vill jag att så fort jag "väcker" datorn att den går över till "högsta".

Jag saknar möjligheten att snabbt växla mellan olika energisparinställningar på min PowerBook. Det vore perfekt att i batteristatusmenyn kunna välja vilket läga man vill köra i. Kombinera bilderna så förstår ni vad jag menar.

Jag skulle gärna vilja se att det gick att påverka storleken på "rutnätet" som ikonerna på skrivbordet rättar sig efter ifall man har automatiken påslagen.

Senast redigerat 2005-02-28 17:26
  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-27 14:01

Jättebra förslag, både till tråden som sådan, men lika mkt din idé om variabel processorspeed.

Yes!

• Medlem
  • 2005-02-27 14:13

Fast är det inte så "automatiskt" är tänkt att fungera? Att processorn anpassar sig efter belastning, medan "reducerad" spar energi. Iaf är det så det rent logiskt borde fungera (tänk på ordet automatisk). Sedan att det inte fungerar som det borde är en annan sak...

• Oregistrerad
  • 2005-02-27 14:19

Precis, det funkar inte så bra som man skulle önska...

re:

Har en tråd med problem med os x, har nu försökt att döpa om den till "problem och lösningar med os x", men intresset är noll, verkar inte gå att ändra namnet heller

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-27 14:55

Tja, det bästa sättet att få Apple att uppdatera sitt system är att lägga in ett förslag på http://bugreport.apple.com/ Ju fler som lägger in något där desto större ser dom att intresset är för en viss funktion.

Kan vara bra att känna till.

/glemme

• Oregistrerad
  • 2005-02-27 15:00

Jo, men att behöva vara registrerad på nåt Developer för att lämna förslag och tips om buggar etc känns ganska idiotiskt av Apple. Borde finnas inbyggt i OS X, att man bara klickar på en knapp och därmed direkt kan skicka meddelande till Apple.

Men nu skall ju inte tråden fyllas med massa skräp (no offense... ). Tycker i a f det kan va en bra idé att göra en sån här tråd.

Ursprungligen av Anders Båth:

Jo, men att behöva vara registrerad på nåt Developer för att lämna förslag och tips om buggar etc känns ganska idiotiskt av Apple. Borde finnas inbyggt i OS X, att man bara klickar på en knapp och därmed direkt kan skicka meddelande till Apple.
..borttaget ...

Det är väl inte mer än rätt att APPLE vill ha dialog med folk som vågar stå upp och som är Registrerade. Det är ju första steget i ett kvalitetssystem som relaterar till kunder och inte till icke-betalande brukare. APPLE är ju när det gäller OSet väldigt snälla som inte kräver en massa nycklar för att det ö h t skall fungera. APPLE har i andra sammanhang en betydligt högre benägenhet för att kräva attt få veta VEM (jämför stämningarna mot Doe & Co). Systemet med Developer-registrering tycker jag är helt OK.

• Oregistrerad
  • 2005-02-27 17:28

Tycker det var en bra ide med tråden som föstes bort, lite tråkigt. Visst kan man skicka in tips via apple, men tror ni inte det har större genomslagskraft om det kommer ett brev från Sveriges största mac forum, med feedback.

Jag har inget att bidra med förutom att det känns dumt att låta en sån bra ide rinna ut i sanden.

Commando+X (behöver nog inte skriva mer)

• Oregistrerad
  • 2005-02-27 15:11

Om man tycker något är fel eller om man har ideer på förbättringar:
Använd Apples "feed-back" sida (buggar är något helt annat).
Det är jättesvår att hitta: Man går till Apple.com (eller Apple .se) väljer OS X och sedan "Feedback" (eller "utvärdering" som det heter på svenska sidan).

Om man, som initialt i tråden, tycker "automatisk"-läget i energispararen för processorn funkar dåligt så skriver man det. (För den är ju tänkt att funka så som inlägget önskar…)
Skriver många det får det högre prioritet…

Lätt som en plätt...
(Eller "lett som en plett" som det blir på sthlmska, även om "lett" betyder något helt annat i riktiga världen..)

• Oregistrerad
  • 2005-02-27 18:15

Det behöver du nog.. ?

Det är inte bara Anders Båth som inte fattar något...

Lågvattenmärke?

Commando+X, Commando+C, Commando+V
Klipp ut, Kopiera, Klistra in i Findern

• Medlem
  • 2005-02-28 11:24
Ursprungligen av DeeJam:

Men helt naturligt är det inte, finns ett logiskt problem med Klipp ut i Finder.

Om du klipper ut en fil i Finder, och sedan klistrar in den någon annanstans i Finder - visst, helt ok.

Om du klipper ut en fil i Finder, och sedan klistrar in i ett textdokument - vad 17 ska hända då?
Ska originalfilen raderas? Ska namnet på filen "tömmas"? Eller är det så att du inte SKA få klippa ut filen i det läget? Om inte originalfilen påverkas, så brister ju logiken i klipp ut-aktiviteten.

Ursprungligen av SirN:

Men helt naturligt är det inte, finns ett logiskt problem med Klipp ut i Finder.

Om du klipper ut en fil i Finder, och sedan klistrar in den någon annanstans i Finder - visst, helt ok.

Om du klipper ut en fil i Finder, och sedan klistrar in i ett textdokument - vad 17 ska hända då?
Ska originalfilen raderas? Ska namnet på filen "tömmas"? Eller är det så att du inte SKA få klippa ut filen i det läget? Om inte originalfilen påverkas, så brister ju logiken i klipp ut-aktiviteten.

Det ska bete sig precis som det gör i Windows där klipp ut-funktionen för filer har funnits i evigheter.

Självklart ska inte filen filen försvinna om man först väljer klipp ut i Finder och sen klistrar in i ett textdokument.

Testa vid tillfälle hur det beter sig i Windows så får du se.

Ursprungligen av DeeJam:

Commando+X, Commando+C, Commando+V

Kopiera och klistra in funkar nu.

Detta (ang. klippa ut och klistra in filer) har stötts och blötts till oigenkännlighet och tillbaka till startpunkten i flera andra trådar...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Detta (ang. klippa ut och klistra in filer) har stötts och blötts till oigenkännlighet och tillbaka till startpunkten i flera andra trådar...

Sant.

Själv fattar jag inte hur det ö.h.t. kan bli en diskussion om en sån sak när det uppenbart är bra att kunna flytta filer genom klipp ut.

Jag tycker i alla fall att man som användare ska ha ett alternativ till att dra och släppa (med hjälp av exempelvis "spring loaded folders) mappar och dokument för att flytta dom. Även där har Windows XP en funktion. Markera, klicka på flytta, välj mål-mapp, klart.

Men detta har vi som sagt redan tagit upp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 13:42

Bra tråd. Det känns onödigt att alla ska in på apple och posta samma förslag tio gånger för att det ska märkas att det är en bra grej. Tycker vi tar och snackar om det här och sammanställer en lista.

Jag skulle gärna vilja se att det gick att påverka storleken på "rutnätet" som ikonerna på skrivbordet rättar sig efter ifall man har automatiken påslagen.

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 13:56

Jag tar mig friheten att sammanställer en lista över de förslag som hittills kommit.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 15:50

Vore schysst om det gick att "dra upp" transparanta lager eller liknande på skrivbordet som det sedan gick att sätta rubriker på. Dessa skulle sedan användas för att lägga ikoner/mappar mm på som då tillhör dessa lager och följer med när man placerar om dem på skärmen. Det ska gå att omforma storleken på dessa lager och om de blir mindre än antalet objekt som ligger på den kommer givetvis en scroll fram. Fattar någon vad jag pratar om?

Kanske inte det mest nödvändiga men i alla fall.

Ursprungligen av Bridell:

Vore schysst om det gick att "dra upp" transparanta lager eller liknande på skrivbordet som det sedan gick att sätta rubriker på. Dessa skulle sedan användas för att lägga ikoner/mappar mm på som då tillhör dessa lager och följer med när man placerar om dem på skärmen. Det ska gå att omforma storleken på dessa lager och om de blir mindre än antalet objekt som ligger på den kommer givetvis en scroll fram. Fattar någon vad jag pratar om?

Kanske inte det mest nödvändiga men i alla fall.

Låter som du vill ha ett nytt sätt att skapa mappar på. Jag omformulerar det du skrivit i mina egna ord och ser om jag fattat rätt:

Man ritar upp ett slags fönster på skärmen som fungerar som ett vanligt fönster men är avskalat från alla knappar och rullister dylikt "skräp". Endast rullister dyker upp om objekten inte får plats på ytan.

Om detta är rätt tolkning... Så ställer jag mig följande frågor:

• Hur flyttar man objektet?
• Vad är skillnaden mellan en enkel mapp och ett finder-fönster och detta?
• Hur stänger man/gömmer man objektet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 15:56

Är det bara jag som vill att färgsättningen på mappar ska fungera som under OS 9? Ser så prutt ut när färgen sätts på namnet och blir som en liten godiskorv under mappen. Gillar mer att den läggs på mappen. Mappar med ikoner kan ju få en färg med en viss procent genomskinlighet så man fortfarande ser vad som är på mappen.

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 17:10

Jag saknar möjligheten att snabbt växla mellan olika energisparinställningar på min PowerBook. Det vore perfekt att i batteristatusmenyn kunna välja vilket läga man vill köra i. Kombinera bilderna så förstår ni vad jag menar.

Om någon vet en tredjepartslösning som fixar detta får ni gärna säga till...

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-02 20:53
Ursprungligen av Mattias Malm:

Om någon vet en tredjepartslösning som fixar detta får ni gärna säga till...

Fixat i Tiger!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 17:43

Niklas Brunberg -> Jag återkommer med lite bilder och svar senare. Tokmycket tpå jobbet just nu.

• Medlem
  • 2005-02-28 18:47

Cmd-N för att öppna dokuments, Cmd-N-Shift för att skapa ny mapp. Men Cmd-A-Shift för att öppna applikationsmappen! Vart är logiken?

Dra flikar mellan fönster i Safari.

Gick härom dagen, när den här tråden startade, in på Apples hemsida och skickade in ett förslag på något som jag velat länge. (I alla fall de månader som jag har haft min Ibook.)

I chattprogramet Adium så kan man lätt dra flikar och skapa nya fönster av dem, dra dem mellan fönster eller dra ner fönster för att skapa en flik av dem.

Så skulle jag vilja att det gick att göra i Safari också...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 23:01

Tim: Du har bara ställt in att Findern skall öppna dokument-mappen när den öppnar ett nytt fönster.
Cmd-N öppnar ett nytt fönster i Findern, inget annat.

Cmd-Shift-A är för engelskans Applications.

1
Bevaka tråden