Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svartvitt-problem med Canon 20D

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-28 11:41

Igår testade jag att ta lite porträttbilder med min 20D. La till blå toningseffekt. Använde RAW-format. När jag sen la in bilderna i datorn och öppnade Digital Photo Professional så var alla bilderna i färg. Hittar ingen funktion i Digital Photo Professional för att se dom som dom skall vara.
Jag testade med EOS Viewer Utility och där är dom i svartvitt som dom skall vara.
Det tråkiga är att jag gillar att använda Digital Photo Professional.
Är det någon som vet hur man gör (om det ens går)?

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-28 11:52

Skulle tro att RAW-bilderna förblir opåverkade av filtrena. Eftersom RAW-filerna lagras på kortet utan att bearbetas av kamerans processor är det sannolikt så. Däremot så borde kameran kunna lagra info om hur RAW-bilderna ska behandlas av Digital Photo Professional alt. Adobe Camera Raw, typ om den ska dra ner mättnaden i bilderna eller hur den nu gör för att göra dem svartvita.

Fotar du RAW+jpeg? Då är det antagligen jpeg-bilderna som lagras filtrerade. Har inte själv nån 20D, så jag kan inte svara på hur du ska göra, eller om det ens går att spara filterinformationen i RAW-filerna.

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 11:55
Ursprungligen av skamuel:

Skulle tro att RAW-bilderna förblir opåverkade av filtrena. Fotar du RAW+jpeg? Då är det jpeg-bilderna som lagras filtrerade. Har inte själv nån 20D, så jag kan inte svara på hur du ska göra, eller om det ens går att spara filterinformationen i RAW-filerna.

Jag tog bara med RAW-format men det borde funka eftersom EOS Viewer Utility fixade att visa dom som dom skulle vara. I kameramanualen står det att man skall kunna använda bara RAW.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-28 11:58
Ursprungligen av Mathias Falk:

Jag tog bara med RAW-format men det borde funka eftersom EOS Viewer Utility fixade att visa dom som dom skulle vara. I kameramanualen står det att man skall kunna använda bara RAW.

Har du möjlighet att öppna dem i Adobe Camera Raw/Photoshop? Märkligt om inte Canons egen programvara fixar att visa dem korrekt. Den borde ju bara läsa av RAW-parametrarna och justera bilden efter dem.

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 12:11

Har du möjlighet att öppna dem i Adobe Camera Raw/Photoshop? Märkligt om inte Canons egen programvara fixar att visa dem korrekt. Den borde ju bara läsa av RAW-parametrarna och justera bilden efter dem.

Kan inte öppna dom med Photoshop för Canon har något eget RAW-format. Filändelsen är .CR2 (tror jag). Fördelen med att öppna dom i Digital Photo Professional är batchnings-funktionen.
Håller med om att det är märkligt om deras eget program inte fixar detta.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-28 12:49

Kan inte öppna dom med Photoshop för Canon har något eget RAW-format. Filändelsen är .CR2 (tror jag). Fördelen med att öppna dom i Digital Photo Professional är batchnings-funktionen.

Håller med, batch-funktionen är kanon.

Kolla Adobes hemsida, jag tror att det finns en uppdatering av Camera Raw som stöder CR2-filerna. Jag kan öppna CR2-filerna min 1D MkII skapar åtminstone.

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 20:40

Kolla Adobes hemsida, jag tror att det finns en uppdatering av Camera Raw som stöder CR2-filerna. Jag kan öppna CR2-filerna min 1D MkII skapar åtminstone.

Laddade hem och den funkar att öppna mina RAW-bilder. Tyvärr blir dom som jag tagit i svartvitt i färg där med.

Har gjort samma experiment som Mathias Falk, plåtat en bild med blåtoning i svartvitinställning. Använde både RAW och JPEG samtidigt. Precis som Mathias skriver så får RAW-filen färg medan JPEG-bilden blir blåtonad när jag öppnar dem i Photoshop CS med Camera RAW 2.4 plugin.

Vill också påpeka att även den gamla Adobe Camera RAW-konverteraren 2.3, som officiellt inte stödde 20D fungerade ihop med 20D.

• Medlem
  • 2005-02-28 18:24

Ladda hem en uppdaterad plugg från Adobe. Fonka finfint.

• Medlem
  • 2005-03-01 21:26

Tycker egentligen allt det här är logiskt. RAAW-filen innehåller all info som sensorn tagit emot och den infon är RGB färg. Svartvitkonverteringen görs med mycket bättre kontroll i Photoshop.

Att 2.3-pluggen fungerade är en sanning med modifikation, den gav en del egendomligheter i uppräkningen av vissa färger, jag märkte det själv i höga röda och blå toner. Minns särskilt en frottéhanduk som förvandlades till ngn slags lera, något som inte härnder när jag öppnar samma fil i 2.4.

• Oregistrerad
  • 2005-03-01 21:39

det bästa är ju att fota rakt av i raw och sedan göra alla förändringar i photoshop.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-01 22:17

[Mattias

Rawfilen ändras inte , det är bildens "negativ" som ligger i botten för all tolkning oavsett program.

mvh

1
Bevaka tråden