Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stämmer detta om windows och Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 21:35

Hej! Håller en diskussion om Windows och Mac OS X på bukefalos forum. En person där skriver detta: "Windows har fått högre säkerhetsklasificering än både MacOS X och b.la. Linux Redhat." Stämmer det??? Jag vill påstå att Mac OS X är det som är säkrast att ha.

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 22:03

Jag har ingen aning, men det borde ju räcka att tänka logiskt tycker man. Hur sjutton skulle det gått till? Det är ju verkligen allmänt känt att Windows inte är ett dugg säkert, det är ju t o m de flesta pcanvändare medvetna om.

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 22:06
Ursprungligen av Anders Båth:

Jag har ingen aning, men det borde ju räcka att tänka logiskt tycker man. Hur sjutton skulle det gått till? Det är ju verkligen allmänt känt att Windows inte är ett dugg säkert, det är ju t o m de flesta pcanvändare medvetna om.

ja denne jeppe verkar ju inte ha alla hästarna i stallet....de e tänt men ingen hemma *haha*

han tror sig vara bättre än mig på datorer...

Om det är Common Criteria Certifiering han menar så har Mac OS X också det.
http://niap.nist.gov/cc-scheme/st/ST_VID4012.html
https://www.apple.com/downloads/macosx/apple/commoncriteriatools.html

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-02 23:07

Om jag inte missminner mig helt så hade Windows NT 3.51 SP3 en säkerhetsklassificering kallad C2 (om vissa extra inställningar gjordes) som tillät den användas i US Goverments lite hemligare avdelningar.

Det var tyligen inte helt enkelt att få den klasificeringen så Microsoft gick ut med stort buller och bång då. Tyvärr så slutade certifieringen att gälla när nästa servicepack kom ut...

Men det var för 10-12 år sedan ungefär så man kan inte begära att dom yngre medlemmarna på forumet ska komma ihåg sådana saker

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-02 23:20
Ursprungligen av matseng:

Om jag inte missminner mig helt så hade Windows NT 3.51 SP3 en säkerhetsklassificering kallad C2 (om vissa extra inställningar gjordes) som tillät den användas i US Goverments lite hemligare avdelningar.

En viktig del i den där C2 klassningen av Windows var också att man inte hade nätverkskort i datorn.

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 23:38
Ursprungligen av molia:

En viktig del i den där C2 klassningen av Windows var också att man inte hade nätverkskort i datorn.

hahaha tro fan den är säker då...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 23:57
Ursprungligen av molia:

Men modem

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-03 00:05
Ursprungligen av molia:

Jo, det har jag hört oxo, men om det är ett illasinnat rykte eller sanning har jag ingen aning om.

LÖJEVÄCKANDE och antagligen manipulerat påstående. Min dotter skaffade en PC i början på året, efter några dagar blev det utryckning för att rensa ut spyware och virus, vilket datorn hade blivit nerlusat med på bara några dagar!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-03 07:05

Jag gjorde i ordning en PC (Win XP) förra veckan till en bekant, så klart fick den Nortons olika paket. När hon sedan fick den och vi satt där och körde så tog det max fem minuter innan Norton varnade för intrångsförsök och virushot. FEM MINUTER!!!

Janne

Senast redigerat 2005-04-04 00:59
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-03 09:26
Ursprungligen av jannes:

Jag gjorde i ordning en PC (Win XP) förra veckan till en bekant, så klart fick den Nortons olika paket. När hon sedan fick den och vi satt där och körde så tog det max fem minuter innan Norton varnade för intrångsförsök och virushot. FEM MINUTER!!!

Inte för att vara dum men norton skall man aldrig använda, det finns hundra andra program som är mycket bättre.

Antivirus så är avast mycket bättre för att tippsa om något.

On topic: windows server är mycket mer stabilare än xp. Men mac os och linux distarna är mycket säkrare än windows.

Det är för att jag tror att dem som skriver virus sitter på en linux dist. (mina egna tankar)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 23:13

Haha, om det nu är så, verkar det inte fungera så bra i praktiken.:p

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 23:20

windowset i fråga var tydligen Windows 2003 Server. Men jag håller fast vid att ingen M$ programvara slår Apples i stabilitet/säkerhet.

• Oregistrerad
  • 2005-03-03 07:18

Det finns versioner av W2k3 (m.fl.)som är högt säkerhetsklassade, dock har de väldigt lite gemensamt med de versioner som vanliga dödliga kan köpa.
Så säkra (i amerikanska militärens ögon) windows finns, men inte att köpa i sverige.

• Oregistrerad
  • 2005-03-03 08:44
Citat:

Quantifying Security

Even with all the subjectivity surrounding security, it is useful and often required to officially rate a system (or a system component) security-wise. Such ratings are assigned using standardized evaluation criteria.

The Orange Book

The U.S. Department of Defense Trusted Computer System Evaluation Criteria (TCSEC) classifies systems into four broad hierarchical divisions of enhanced security protection: D, C, B, and A, with systems in the (A) division providing the most comprehensive security. These security ratings, popularly known as the Orange Book, are as follows (note that these apply to specific components as well as entire operating systems):

* D (Minimal Protection)
* C (Discretionary Protection)
o C1: Discretionary Security Protection (products are no longer evaluated at this rating class)
o C2: Controlled Access Protection (versions of OpenVMS, versions of AS/400 and RS/6000, versions of Windows NT)
* B (Mandatory Protection)
o B1: Labeled Security Protection (for example, certain versions of each of DEC SEVMS, DEC ULTRIX, HP-UX, IRIX; Trusted Oracle 7)
o B2: Structured Protection (for example, Trusted XENIX 4.0)
o B3: Security Domains (for example, the XTS-200 system from Wang Federal, Inc.)
* A (Verified Protection)
o A1: Verified Design (examples include the Boeing MLS LAN and the Gemini Trusted Network Processor, both of which are network components)
o Beyond Class (A1)

For more details, refer to Department Of Defense Trusted Computer System Evaluation Criteria.
Common Criteria for IT Security Evaluation

In June 1993, U.S., Canadian, and European organizations behind various security criteria started the Common Criteria (CC) project to evolve into a single, internationally accepted set of IT security criteria. Refer to the official web site of the CC project for details. The CC rating scheme consists of the following evaluation assurance levels, or EALs (approximate Orange Book equivalents are in parentheses)

* EAL 0: Inadequate Assurance (D)
* EAL 1: Functionally Tested
* EAL 2: Structurally Tested (C1)
* EAL 3: Methodically Tested and Checked (C2)
* EAL 4: Methodically Designed, Tested, and Reviewed (B1)
* EAL 5: Semiformally Designed and Tested (B2)
* EAL 6: Semiformally Verified Design and Tested (B3)
* EAL 7: Formally Verified Design and Tested (A1)

Regarding backwards compatibility, the CC objective states that: "The CC EALs have been developed with the goal of preserving the concepts of assurance source criteria so that results of previous evaluations remain relevant. [Using the approximate equivalents] general equivalency statements are possible, but should be made with caution as the levels do not drive assurance in the same manner, and exact mappings do not exist."

Examples of some CC ratings are as follows:

* Apple: No evaluations
* Linux: EAL 2, for Red Hat Enterprise Linux 3, February 2004
* Linux: EAL 3+, for SuSE Linux Enterprise Server V8, Service Pack 3, RC4, January 2004
* Solaris: EAL 4, for Solaris 8, April 2003
* Solaris: EAL 4, for Trusted Solaris 8, March 2004
* Windows: EAL 4+, for Windows 2000 Professional, Server, and Advanced Server with SP3 and Q326886, October 2002

A '+' indicates that the system meets some, but not all, requirements of a higher rating.

http://www.kernelthread.com/publications/security/

Unix vs Windows
http://www.kernelthread.com/publications/security/uw.html

Väl värt att läsas.

Senast redigerat 2005-03-03 09:02
  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-03 09:16

Amerikanska militären har valt Xserve för sina simuleringar vid vapentester - se länk nedan:

http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=9640

1
Bevaka tråden