Ah, 5000, vad bra! (Min revisor informerar inte mig om regeländringar om jag inte ställer direkta frågor...)
Det är, och kommer nog också alltid att vara en djungel vad gäller avskrivningsår och annat - skattemyndighetens handläggare svarar olika på samma frågor (och revisorerna med...), så man får bara försöka ha så torrt på fötterna som möjligt och utgå från vad man tycker verkar rimligt.
En farlig grej som är rätt vanlig (i alla fall i min bransch, musiker) är att folk blandar ihop "fick igenom" med "är tillåtet". Man hör någon säga att de fick igenom sitt avdrag för t.ex. en hemstereoanläggning och tror då att alla deklarationer granskas i detalj, men i själva verket är det ju bara stickprov som sker på en sån förstoringsglasnivå att de verkligen kollar exakt vad man köpt för något. Hemstereon slank förbi osedd snarare än godkändes.
Som jag har förstått det är gränsen 5000 också satt för Skattemyndighetens skull för att det blir för dyrt för dem att kolla alla "mindre" utgifter - det är ju inte som så att allting som kostar så "lite" inte beräknas hålla längre än 1 år.