Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X och typsnitt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag kört OS X på en av mina datorer under ett tag, och jag tycker det fungerar utmärkt - det är märkligt hur snabbt man blir "bortskämd" men vissa saker som OS X hanterar smidigare än OS 9. Jag ser fram emot att kunna använda OS X på allvar - men...

Det finns det en fatal sak som gör att jag inte kan konvertera helt till OS X, och det är angående typsnitt. Jag vet att det diskutterats tidigare här men jag vill aktualisera frågan och se om någon vet mer än jag: OS X hanterar inte kerninginformationen som finns hos vissa typsnitt (typ1?). Det gör bland annat att ÅÄ och Ö inte "sitter" där det ska i en layout/sida. Detta är enormt irriterande och gör att jag i praktiken inte kan använda OS X.

Är det något jag inte vet? Finns det något sätt att kringgå problemet? Kan jag konvertera till annan typ av typsnitt som OS X hanterar bättre? Jobbar Apple på problemet (jag hade hoppats att 10.1.3 skulle löst problemet)? Finns det något tredjepartprogram som löser problemet? Det borde finnas otaliga andra som uppfattar samma problematik?

Ett närliggande problem som jag inte vet någon lösning på är listningen av typsnitt som i OS X (med Suitcase) listas från A etc, och inte som i OS 9 (med ATM Deluxe) grupperar dem per typsnittsfamilj. Känns det igen? Visst är det irriterande.

(Jag jobbar med industridesign och grafisk formgivning, jag använder/utvärderar OSX version 10.1.3, och vill att det skall fungerar smidigt tillsammans med suitcase 10, freehand 10, och en massa typsnitt)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-26 12:03

Jag är också förbluffad över att det här problemet (kerningen alltså) inte tas upp och blir löst. Har jag missat nåt?

En nyhet är i alla fall att Font Reserve kommit för OS X. (Har inte hunnit prova.) En annan är att Suitcase uppdaterats till 10.1.1. (Inte den heller.) Kanske någon av dessa ger nån sorts lösning?

OS X stöder inte Postcsript typ 1 förhuvudtaget. Och vad jag fattar så kommer den inte göra det.

OS X går tyvärr bort idagsläget.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
OS X stöder inte Postcsript typ 1 förhuvudtaget. Och vad jag fattar så kommer den inte göra det.

Öh?! Det är typ dyngfel! Visst stödjs PS typ 1, det är ju till och med "native" stöd för det i OS X!

Från Apples webbsidor:

Citat:

Quartz provides native support for TrueType, Type 1 and OpenType fonts.

Läs själv på:
http://www.apple.com/macosx/technologies/graphics.html

Eller läs på Adobes webbsidor:
All standard Adobe western PostScript Type 1 fonts in the Adobe Type Library are compatible with Mac OS X in either native or Classic mode.

http://www.adobe.com/type/typeOSX.html

• Medlem
  • 2002-02-26 13:52

Det här med kerningen påverkar väl inte exempelvis om man rippar jobb ifrån Quark i classicläge och aktiverar snitten med Suitcase 10?
En skum sak med Suitcase är om jag kolla inloggningsinställningarna så är det alltid minst 2 Suitcase där ibland 3. Det hjälper inte att ta bort dom för hand dom dyker upp nytt igen vid omstart. Jag har inte lyckats att hitta flera Suitcase 10 program om jag söker på diskarna
:eek:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-26 14:42
Citat:

Skapades ursprungligen av: Lars:
Det här med kerningen påverkar väl inte exempelvis om man rippar jobb ifrån Quark i classicläge och aktiverar snitten med Suitcase 10?

Näpp, så vitt jag har märkt funkar kerningen bra i Classic-läget (med hjälp av ATM).

Uppdaterat:
Alltså, det är ju inte ATM som sköter kerningen, utan uppritningen av PS-typer på skärmen (i Classic). Måste varit trött...

[ 27 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: HL ]

Förlåt.. Fel fel.. PostScript Type 1 Multiple Master är inte supportat.. Adobe har iofs slutat med det.. Men vad gör man när man sitter med massor av MM fonter?

Får hoppas på att fler och fler gör OpenType fonter istället...

1
Bevaka tråden