Nu har jag kört OS X på en av mina datorer under ett tag, och jag tycker det fungerar utmärkt - det är märkligt hur snabbt man blir "bortskämd" men vissa saker som OS X hanterar smidigare än OS 9. Jag ser fram emot att kunna använda OS X på allvar - men...
Det finns det en fatal sak som gör att jag inte kan konvertera helt till OS X, och det är angående typsnitt. Jag vet att det diskutterats tidigare här men jag vill aktualisera frågan och se om någon vet mer än jag: OS X hanterar inte kerninginformationen som finns hos vissa typsnitt (typ1?). Det gör bland annat att ÅÄ och Ö inte "sitter" där det ska i en layout/sida. Detta är enormt irriterande och gör att jag i praktiken inte kan använda OS X.
Är det något jag inte vet? Finns det något sätt att kringgå problemet? Kan jag konvertera till annan typ av typsnitt som OS X hanterar bättre? Jobbar Apple på problemet (jag hade hoppats att 10.1.3 skulle löst problemet)? Finns det något tredjepartprogram som löser problemet? Det borde finnas otaliga andra som uppfattar samma problematik?
Ett närliggande problem som jag inte vet någon lösning på är listningen av typsnitt som i OS X (med Suitcase) listas från A etc, och inte som i OS 9 (med ATM Deluxe) grupperar dem per typsnittsfamilj. Känns det igen? Visst är det irriterande.
(Jag jobbar med industridesign och grafisk formgivning, jag använder/utvärderar OSX version 10.1.3, och vill att det skall fungerar smidigt tillsammans med suitcase 10, freehand 10, och en massa typsnitt)