Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta Shuffle i Win98

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I morgon kommer min mini och sen är switchen ett faktum! Skall byta från en urgammal pc med win 98 och vill då föra över lite dokument via min Shuffle. När jag pluggar in den i en usb så dyker den inte upp. Kan 98:an hantera USB-minnnen och var skall den isf dyka upp? Behöver jag intallera nån drivrutin?

• Oregistrerad
  • 2005-03-05 17:07

Tror snarare Shufflen behöver ställas in för hur mycket som skall vara USB-minne.
Eftersom det görs från iTunes så kan det bli svårt på W98
(Shufflen skall oxå "initieras" - men allt detdär torde ordna sig när Minin är framme, och då kommer W98 hitta den om det är SE-versionen som fixar USB)

Shufflen är både partionerad och initerad (med min jobbmac). När jag pluggar in den i 98:an blinkar den också orange som den skall när den är hd. Men var tusan hittar man den?

• Medlem
  • 2005-03-05 19:05
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Shufflen är både partionerad och initerad (med min jobbmac). När jag pluggar in den i 98:an blinkar den också orange som den skall när den är hd. Men var tusan hittar man den?

Är det 98 SE? För det måste det nog va som Pär också sa.

• Oregistrerad
  • 2005-03-05 20:39

Säker också att den är windows-formaterad, windows 98 kan definitivt inte läsa en mac-formaterad.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-03-05 21:00

Innebär det alltså att en Pod som varit i en Mac först inte kan hittas av iTunes på en Win-maskin?

• Oregistrerad
  • 2005-03-05 21:03
Ursprungligen av Le:

Innebär det alltså att en Pod som varit i en Mac först inte kan hittas av iTunes på en Win-maskin?

Nä. en Shuffle är alltid formaterad i FAT32…

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-03-05 21:07
Ursprungligen av Pär:

Bra att få klarlagt. Då är alltså inte det orsaken till varför polaren (WinXP) som övertagit en av mina Shuffles inte kan få upp Poddingen i iTunes (Win). Den syns bara som extern HD, typ.

• Oregistrerad
  • 2005-03-05 21:20
Ursprungligen av Le:

Bra att få klarlagt. Då är alltså inte det orsaken till varför polaren (WinXP) som övertagit en av mina Shuffles inte kan få upp Poddingen i iTunes (Win). Den syns bara som extern HD, typ.

Är det någon som undrar varför man inte tycker Win är toppen?

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-03-05 21:22
Ursprungligen av Pär:

Är det någon som undrar varför man inte tycker Win är toppen?

Nej, men varför Apple gör väsen av att iTunes och Poddarna är Win-kompatibla!

• Oregistrerad
  • 2005-03-05 22:23
Ursprungligen av Le:

Nej, men varför Apple gör väsen av att iTunes och Poddarna är Win-kompatibla!

Det är säkert inga problem på en "plain vanilla" peze, men eftersom allt skall ha "tredjeparts" (certade i bästa fall) drivers och drivers krockar, och allt skall giddra runt i registren (på avsett sätt i bästa fall) och allt skal llägga dit sina dll:er (även om de skal lstrunta i det om det finsn nyare) så är det inte konstigt om det giddrar på en dator som används och som användts ett tag. Apple är varken bättre eller sämre än något annat utan chanserna är i bästa fall typ 95% på en peze att det funkar som tänkt, och tio grejor som installerar och lägger dit drivers gör 60% (0.95^10) chans att det funkar. Nu skall man väl som OS X -fantast inte jubla åt det för på OS X är det väl 99% och det gör ju 90% chans efter tio vilda installationer med lösenord...

• Oregistrerad
  • 2005-03-05 22:07
Ursprungligen av Pär:

Är det så? jag har för mig att jag läst nånstans att iPods alltid kommer förformaterade för mac, fast det kanske inte gäller shuffle.

Det krävs minst Win2K med servicepack 4 eller XP med servicepack 2 för att det ska funka. Kan vara en anledning.

• Oregistrerad
  • 2005-03-05 22:37
Ursprungligen av ohennig:

Det krävs minst Win2K med servicepack 4 eller XP med servicepack 2 för att det ska funka. Kan vara en anledning.

För att mounta en USB-disk?
Aha You're talking Le:s friends

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-03-06 07:37
Ursprungligen av Pär:

You're talking Le:s friends

Friends!? I have no friends.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 08:54

Som har sagts tidigare så är det inte säker att W98 klarar USB diskar.

Min dotter köpte för något år sedan en Jens USB spelare, den gick aldrig att få upp i W98 maskinen hon hade. Hon fick helt enkelt ladda den via en av mina Macar.

Janne

• Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-06 11:07

Windows 98 klarar USB diskar, men saknar drivrutiner för det by default.

Drivrutiner

Man måste installera drivrutiner i 98 för att få det att funka... Vet inte om det följer med några drivrutiner för 98 med shuffeln dock. Hoppas det löser sig för dig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 13:23

Det är antagligen lättare att bara föra över filer via en Ethernet-kabel än att krångla med att få Shufflen att funka i 98.

Ursprungligen av Rajje:

Det är antagligen lättare att bara föra över filer via en Ethernet-kabel än att krångla med att få Shufflen att funka i 98.

Tack för alla svar! Kommer att göra så, eller helt enkelt bara mejla till mig själv från pecen och öppna på minin, även om det handlar ett antal Mb dokument. Var väl mest lite sugen på att få göra lite nytta med Shufflen när jag nu hade den. Hade förträngt detta med drivrutiner och annat elände, så det kommer att bli så skönt att stänga ned pecen nu.

1
Bevaka tråden