Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket "kostar" Classic att köra?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att detta kommer att låta dumt, men jag är ganska ny på mac, så har ingen som helst aning!!!

Det jag undrar är hur classic-läget fungerar, vad det innebär och vad det kommer att "kosta" att kunna köra "klassiska" spel & program???

Vad jag menar är om jag ska behöva betala för att kunna köra ett spel som t.ex. diablo 2 eller andra liknande pc/mac spel eller applikationer???

För att uttrycka det på ett (väldigt) förenklat sätt, kan man säga att Classic är det förra Mac-operativsystemet, System 9.
Det ligger "under" Mac OS X i din dator, och gör att du utan några problem kan köra program och spel som är avsedda för OS 9. Classic startar automatiskt när du startar ett program/spel som är avsett för OS 9.
I "Blå äpplet" - "Systeminställningar" - "Classic" kan du göra en del inställningar av hur du vill använda Classic.

Det kostar inte mer än inköp av OS 9, om du inte redan har det. Sen är det bara att starta upp dina spel och program som vanligt.

Till skillnad från Virtual PC är den s.k. Classic environment inte en emulator, utan en riktig programmiljö, vilket gör att prestandaförlusten inte blir så stor. Dock förlorar du lite, jämfört med att köra rent OS 9-system, iom att OS X måste vara igång samtidigt.

Nästan alla program som finns till OS 9 funkar i classic, men det finns undantag, som jag inte minns just nu. (Tror det var Toast).

Jag har förtydligat rubriken i denna tråd. Läs mer här:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

Jaså???

Så då kan det kanske rentav vara bättre att köra OS 9 på en lite "slöare" mac??? Men visst, de flesta pc/mac-spel funkar ju i OS 9.x, men är det då sedan "omöjligt" att hitta mjukvara på nätet???

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-09 17:05
Ursprungligen av martinalexander:

Så då kan det kanske rentav vara bättre att köra OS 9 på en lite "slöare" mac??? Men visst, de flesta pc/mac-spel funkar ju i OS 9.x, men är det då sedan "omöjligt" att hitta mjukvara på nätet???

Ja det kan vara mycket bättre att köra OS 9 "inte Classic" på en Mac som kan det, med en sådan Mac var ju också MacOS 9 eller tidigare versioner förinstallerade Helt enkelt Macar köpta nya från ca. sommaren 2000 till våren 2003 skall ha haft en MacOS 9 skiva. Nackdelarna är att vissa funktioner inte funkar lika bra eller inte alls t.ex Bluetooth, Airport, externa CD/DVD, HD måste ha drivrutiner m.m Programvaror finns fortfarande att hitta på nätet Versiontracker.com har en egen avdelning bara med program som funkar till macos pre X.

• Medlem
  • 2005-03-09 17:33

Nu är jag helt ute och cyklar och antagligen, men jag har för mig att jag läst nånstans att OS9 finns på OSX-skivan.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-09 17:45
Ursprungligen av Kakan:

Nu är jag helt ute och cyklar och antagligen, men jag har för mig att jag läst nånstans att OS9 finns på OSX-skivan.

Ja lite kanske "MacOS 9 för Classic" finns på MacOS X skivan för dom Macar som inte kan starta upp med MacOS 9.

Aj aj aj!
Nu är du ute på hal is... inget prat om piratkopiering.

Mig verterligen finns inte OS 9 att köpa längre.
Så hur du ska få tag på det vet jag inte.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Aj aj aj!
Nu är du ute på hal is... inget prat om piratkopiering.

Mig verterligen finns inte OS 9 att köpa längre.
Så hur du ska få tag på det vet jag inte.

Nä men hallååååååå här!!! Nu vet jag inte vem du anklagar för piratkopiering, men kolla in detta:

PC/Mac-spel:
Quest for glory 5
Diablo 2
Myst
m.fl

Mjukvara:
MSN-messenger klon
JDK (java development kit)
OpenOffice

HÄÄÄÄÄR menade jag med både spel/program, men jag nämnde INGET om piratkopiering!!!

Det var ju självklart gratisprogram jag var ute efter på nätet!!!

Ber om ursäkt för om ni misstolkade det hela med gubben ... Jag funderade faktiskt på om det skulle bli eller , men tyvärr så blev valet kanske inte det bästa ändå ...

Till Leonardo: Tack så hemskt mycket! Tänkte inte på det så mycket, valet där var kanske inte heller det självklara!!!

Då missförtod jag dig, ber om ursäkt för det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 17:44

Ja, det gör den väll, eller i alla fall på en skiva som heter typ 'Tilläggsprogram och Apple hårdvaru test'

med det sagt, undrar jag hur stor plats Classic tar, alltså på hårddisken... är det mycket? bara undrar.....

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-09 18:19
Ursprungligen av iigloo:

Ja, det gör den väll, eller i alla fall på en skiva som heter typ 'Tilläggsprogram och Apple hårdvaru test'

med det sagt, undrar jag hur stor plats Classic tar, alltså på hårddisken... är det mycket? bara undrar.....

På min konfig av OS 9.2.2 för iMac 400 DV (rev okt 99) så tar systemmappen 590 MB på HD.

Jag undrar själv över hur mycket minne extra som krävs av OS 9 när det rullar i classic under OS X?

1
Bevaka tråden