Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtual PC 7 mer än dubbelt så snabb på en G4a jämfört med en G5a

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-06 19:03

Virtual PC 7 rullar på mer än dubbelt så snabbt på min mac mini G4 1.42 med 512MB minne mot min dual G5a 2GHz med 1GB minne

Mac mini 1.42 512MB
Windows 2000: 829

Powermac G5 2*2GHz 1GB
Windows 2000: 345

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-03-06 19:11

En vild gissning - kan det bero på optimeringen för 64-bitars processorn?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-06 19:14
Ursprungligen av Krypto:

En vild gissning - kan det bero på optimeringen för 64-bitars processorn?

Den är alltså snabbare på G4an!

Förstår inte riktigt hur man ska tyda graferna.
Vad är det för storhet de visar?
Lösar-tiden för ett specifikt problem?

BTW: Funderar på att skaffa Virtual PC har ni stött på windowsaplikationer som in går att köra i Virtual PC?

CU
/freeminder

  • Medlem
  • 2005-03-06 20:03
Ursprungligen av freeminder:

Förstår inte riktigt hur man ska tyda graferna.
Vad är det för storhet de visar?
Lösar-tiden för ett specifikt problem?

BTW: Funderar på att skaffa Virtual PC har ni stött på windowsaplikationer som in går att köra i Virtual PC?

CU
/freeminder

Längre stapel=bättre, antar jag. Skit samma vad det mäter.

Virtual PC funkar med allt jag provat, och tillräckligt snabbt för allt utom 3D-spel på en G4 1Ghz, och en 1,5Ghz Powerbook.

Det är ju lite trist att G5:an är sämre, men för de få prylar man använder VPC till tycker jag inte att det är en avgörande faktor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-06 20:11
Ursprungligen av stfm:

Längre stapel=bättre, antar jag. Skit samma vad det mäter.

Virtual PC funkar med allt jag provat, och tillräckligt snabbt för allt utom 3D-spel på en G4 1Ghz, och en 1,5Ghz Powerbook.

Det är ju lite trist att G5:an är sämre, men för de få prylar man använder VPC till tycker jag inte att det är en avgörande faktor.

Det funkar fortfarande tillfredställande att surfa osv.

OK !

Tack för snabba svar.

Var hittar ni det det där benchmarking programmet ni har testat med ?

Är lite nyfiken på vad det är den mäter.

/freeminder

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-06 22:10
Ursprungligen av freeminder:

OK !

Tack för snabba svar.

Var hittar ni det det där benchmarking programmet ni har testat med ?

Är lite nyfiken på vad det är den mäter.

/freeminder

Benchmarking programmet heter fresh diagnose. Säkert inte det bästa.

http://www.freshdevices.com/freshdiag.html

Hej

Jag har just installerat Virtual PC men har inte lyckats installera additions så att jag kan få mina windows applikationer i docs.

Vidare har vet jag inte hur jag ska få min mus att lämna windows och röra sig i Aqua, krävs det något extra kommando för att fixa det?

BTW: När jag har fått detta att funka ska jag prova att installera Slackware i VPC

MVH
/freeminder

Ursprungligen av freeminder:

Vidare har vet jag inte hur jag ska få min mus att lämna windows och röra sig i Aqua, krävs det något extra kommando för att fixa det?

MVH
/freeminder

Jorå. Håll ner kommando-tangenten (kringla), så lyder muspekaren mac-systemet istället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-07 21:44
Ursprungligen av freeminder:

Jag har just installerat Virtual PC men har inte lyckats installera additions så att jag kan få mina windows applikationer i docs.

Det funkar bara med Windows 2000 & XP

Tack för tipset Björn, det funkar ju aldeles utmärkt.

Jag har installerat Windows XP Professionall så det borde finnas prylar så att det räcker.

Tacksam för några tips om vart det kan ha gått snett med Additions.

Har testat att installera Slackware men den skivan ville DVDn inte ta, verkligen synd :rolleyes:

MVH
/freeminder

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 23:38

Okey, detta verkar ju galet! Håller själv med om att VPC7 känns väldigt långsam på min iMac G5, jämfört med VPC6 på min gamla G4a (och då ska ju VPC7 vara optimerat för G5an!) Ingen som vet något mer om detta?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-03-08 06:47
Ursprungligen av Anders Båth:

Okey, detta verkar ju galet! Håller själv med om att VPC7 känns väldigt långsam på min iMac G5, jämfört med VPC6 på min gamla G4a (och då ska ju VPC7 vara optimerat för G5an!) Ingen som vet något mer om detta?

Här finns en enkel förklaring som jag själv tyckte var bra:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=65015

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 07:52

Har testat VPC 7 på en Power Mac G5 dual 2,0 Ghz fullproppad med minne respektive en iBook G4 12" på 1,2 GHz med 768 MB i RAM. Och ja, iBooken var ordentligt mycket snabbare...

Utan att ha gjort några vetenskapliga tester så har jag samma uppfattning. Jag väntade i ett år på VPC för G5 och när det väl kom visade det sig vara mycket slöare än tidigare versioner för G4.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 14:22

Ni som förstår joxet beskrivet om varför VPC är snabbare på G4 än G5. Kommer det att gå att optimera och dra nytta av G5ans snabbare delar än G4ans, för att få ett mycket snabbare VPC?

1
Bevaka tråden