- Kriss Abens
- Medlem ●
- Sollentuna
- 2005-03-02 14:41
(UPPDATERING PÅ PROBLEMET 25/3 2005 - se längst ned http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=527972#post527972)
Jag har nu ett akut problem. Har en G4 MDD (dual 1 ghz) som får kernel panics under uppstart eller några sekunder efter att datorn har startat upp.
Akut i och med att jag har en deadline imorgon bitti - och har ingen annan dator kraftfull nog att avsluta arbetet.
Så här ligger det till. Har i slutet av förra veckan börjat få Kernel Panics igen, senast var över 2 år sedan och då gick den in på service och en felaktig processor byttes ut (under garantitiden).
Så, i förra veckan så började jag få en KP så fort datorn gick ur vila efter att den stått i vila en längre tid (typ över natten). Så startade jag om datorn och fick ofta ytterliggare en. Men efter andra omstarten var allt oftast lungnt. Detta löste jag med att helt enkelt stänga av datorn under natten.
Under helgen så fick jag kanske 1-2 st, men alltid i början då datorn var ny påslagen.
Igår kom jag hem och skulle rendera en sak i After Effects och sen skicka iväg. Jag började med detta och får plötsligt en KP. Startar om. KP. Startar om. KP. Jaa ett tiotal ggr. Tänkte att pga av renderingen kanske det var ett värmeproblem - så tog ut hårdiskarna som sitter i de främre/undre platserna och efter det gick den prima hela dan, hela kvällen och halva natten. Inga problem
Nu kommer vi till problemet.
Idag på morgonen sätter jag på datorn, kommer in i systemet börjar jobba lite. KP. Shit. Startar om. Samma visa igen, bara nu börjar de komma tidigare, lite här och där, har även lyckats få när det visas endast det grå äpplet i början av uppstarten.
Har kört Apple Hardware test - den tycker att allt är bra - en sak att nämna är att det verkar omöjligt att få en KP när man startar från den skivan.
Har tagit ut minnena, kört med ett i taget - verkar inte vara fel där om det inte är så att båda har pajat samtidigt.
Har startat i Single-user mode och kört fsck -y, resulterar ibland i att a bilden inverterar, dvs det blir svart text och vit bakgrund - och så kommer man ner till en rad där den fastnar 'kernel: We are hanging here...' - vad betyder det?
Har försökt zappa pram, resulterar alltid i en kernel panic nästan så fort man slår på datorn.
Har försökt starta från olika CD skivor - Orginal Skivorna/Panther/Techtool/Diskwarrior.
Den gång jag hunnit se översta raden i kernel panicen (de varierar mellan den grafiska med de olika språken och den med en massa textrader. ) så var texten följande:
System Failure: cpu=1; code 00000004 (Corrupt Stack)
Betyder det att ngt är fel med CPU 1?
Finns det något sätt att stänga av ena processorn?
Hur resettar man logikkortet? om det går på denna dator.
Det känns nämligen som om KP'n dyker upp när fläktarna går igång. Lämnar man datorn på när KP'n kommit upp så går fläktarna upp i högvarv och låter nästan som en dammsugare efter ett tag.
Detta är dykt upp så plötsligt - och hade det hänt bara en dag senare hade allt varit lungt - men nu är det PANIK.
Har någon några tips på vad mer jag kan testa?
Om det är processorn som gått åt skogen, eller något annat som gör att datorn måste gå på service - vem finns då i Stockholmstrakten som kan fixxa detta snabbt - och förhoppningsvis bra pris?
Väntar på svar - inget annat att göra än att tänka ihop ngt om varför jag behöver extra tid till projektet.
/MVH abens (som hoppas på att vakna snart ur denna mardröm)