Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.avi (DV Video) till .avi (divx/xvid)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-09 00:53

Hej,

Jag har spelat in lite på min DV-kamera. När jag för över filmen så blir den så sjukt stor (7GB för 30 min video). Kan jag komprimera det så att jag enklare kan arbeta med det i iMovie eller liknande? Sitter på en splitterny Powerbook 1.5 GHz och det audio (som jag lagt till i efterhand) segar när jag kör det tillsammans med video. Beror det på att hårddisken är slö, eller är det processorkraft?

Vad jag undrar är alltså om det går lättare att arbeta med en komprimerad videofil som är mindre storleksmässigt eller om det bara är powerbooken som är seg?

tjotjim!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 01:05

iMovie är tyvärr inte det snabbaste programmet. Tex Final Cut Express är snabbare på många saker i gränssnittet. Sedan är ju självklart olika från person till person vad segt är.

Tycker absolut inte du ska jobba med något annat än orginalmaterialet. Dvs, inte komprimera ditt DV-material för att sedan jobba med det och tex exportera tillbaka det till kameran eller ut som quicktime film. Då gör du en "onödig" komprimering som resulterar i att ditt material i slutändan blir i sämre kvalité.

Försök hellre lista ut varför det går så långsamt. Har du kanske lite minne i datorn?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-09 10:59

Jag har en 12" Powerbook med 1,5 GHz och 512 MB RAM. När jag jobbar med det okomprimerade materialet och lägger till en ex. en mp3a i audiospåret så segar sig ljudet, det låter som att det "hackar" sig fram, vilket är skitjobbigt. Vet inte om det är en inställning, jag har ju Final Cut installerat också, det är samma sak där. På min stationära PC (P4 2.8GHz/512 MB RAM) så är det inga problem i Premiere iaf. Kan det bero på att hdd:n är seg på min bärbara mac (5400 rpm)?

Det tar för övrigt inte speciellt lång tid att rendera effekter med mera, om man jämför med min PC vill säga.

mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 14:54

Konstigt, upplever inte alls de problemen på min dator. En Powermac G4 450mhz/640mb. Är hackandet hela tiden efter du lagt på ljudspåret? Vad händer om du konverterar mp3-filen till en AIFF-fil först?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-09 17:20

Okay, det låter ju vettigt... hacket är hela tiden ja, men finns det något enkelt sätt att göra om
mp3 till aiff? Men även om jag kör mp3 så borde det ju inte hacka tycker jag, jag menar en så pass ny dator borde ju klara av det utan några som helst problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 23:21

MP3 till AIFF kan du göra enkelt i iTunes.
Håller verkligen med om att det inte ska hacka på en sådan ny dator. Kan iofs vara så att hårddisken kan vara boven. Har inte något att backa upp påståendet med eller några siffror på hur mycket info som skyfflas fram och tillbaka.

1
Bevaka tråden