Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta PC till Mac

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-11-25 19:06

Jag har lite problem med att ansluta PC:n till Macen i mitt lilla nätverk (2 datorer). Jag kan utan problem komma åt PC:n ifrån Macen men inte tvärt om. Jag kör med OSX 10.2.2 och på PC:n körs det Windows 98. Jag har en brandvägg aktiverad men jag har testat att stänga av den utan något bättre resultat! Är det något särskilt man ska tänka på för att få kontakt mellan PC:n och Macen? Måste man köra Windows 2000 eller högre?

Problemet är att Win 98 inte kan läsa macens filformat HFS+ (som jag antar att du har). Du måste installera nå´n så´n programvara i Win-burken. Mer vet jag inte, tyvärr.

• Medlem
  • 2002-11-25 19:41

Vilken arbetsgrupp befinner sig 98:an i? Om det är en svensk 98:a så är det sannolikt ARBETSGRUPP medan macen som standard delar i WORKGROUP. Om du heller ändrar på macen gör du det under SMB (Server Message Block) i appen Directory Access som ligger i Utilities mappen.

Jag kommer att sätta koppla ihop våran PC hemma för att kunna bland annart spela och filöverföring. Vilka inställningar behöver man sätta för att PC och Macen ska kunna komunisera?

Detta frågar en som går Lokalanätverk i skolan, men det är att dom inte har någon mac som det blir så! Och en mac lär det inte bli, för vi fick kriga i ca 2 månader för att få 4 st nya PC datorer så att vi kunde kasta ut dom andra datorerna som låg under 100mHz. Ville bara säga det!

• Medlem
  • 2002-11-25 20:09

Beror helt på vad du vill göra, och vilken version av Windows respektive MacOS du använder.

Windows 98 är inte gjort för nätverk och därför har den ibland stora problem. Testa med detta:

* Från Win maskinen skriv i en DOS prompt ping [IP till din Mac] Funkar det så är grundinställningar korrekta.

* Prova i Explorer skriva in \MACNAMN eller \[IP till din Mac] Då brukar det nästan alltid funka.

Ciryon

• Medlem
  • 2002-11-25 20:31

Win98 är knappt gjort för att användas , registret som är en källa till mycken tandagnisslan under många Windows-versioner är extra ruttet under 98:an. Nätverkskoden i alla versioner före 2000 är ett skämt.

• Oregistrerad
  • 2002-11-25 22:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alphonze:
Problemet är att Win 98 inte kan läsa macens filformat HFS+ (som jag antar att du har). Du måste installera nå´n så´n programvara i Win-burken. Mer vet jag inte, tyvärr.

Och hur funkar det då med 98-klienter mot en NT-server med NTFS? Eller UNIX-servrar med Samba...

Problemet är antagligen i namnet på arbetsgruppen, precis som Lukas skriver, Win98 är dessutom förbannat långsam på att hitta sina kompisar på nätverket. Låt den stå på ett par timmar och kolla igen. Eller slå den hårt i skallen med radkommandot (Kör...)
\[i]<share>
Man kan få banka i detta flera gånger innan det biter. Om du sedan får det att fungera, BYT INTE ipnummer på Mac:en, för då kan du glömma att Win98 hittar den på nytt.

-> Schuckert

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; jag är ingen riktig "datorhacker". Jag snappar upp lite fragment här och där och så rörs det runt lite i min lilla hjärna och ut kommer ofta lite funderingar som kan väcka nya tankebanor hos frågeställaren själv.

Jag har förr nå´n gång testat HFS+-formaterade cd-skivor i min 98-surhink på jobbet utan framgång. Då fick jag tips att hämta hem diverse Windows-program som ska kunna läsa HFS+, men jag gjorde aldrig det eftersom min datoransvarig inte skulle bli glad.

(Windows 98 har tusen och en andra saker som också gör att man inte gillar det! Och endast en grej som gör att man faktiskt gillar det.)

• Oregistrerad
  • 2002-11-26 09:03

Jag får tacka för alla svar jag fått. Jag ska prova att göra som ni sagt och hoppas på att det fungerar! Jag återkommer om hur det gick!

• Oregistrerad
  • 2002-11-26 10:01
Citat:

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; jag är ingen riktig "datorhacker". Jag snappar upp lite fragment här och där och så rörs det runt lite i min lilla hjärna och ut kommer ofta lite funderingar som kan väcka nya tankebanor hos frågeställaren själv.

Jag har förr nå´n gång testat HFS+-formaterade cd-skivor i min 98-surhink på jobbet utan framgång. Då fick jag tips att hämta hem diverse Windows-program som ska kunna läsa HFS+, men jag gjorde aldrig det eftersom min datoransvarig inte skulle bli glad.

Det lät som en logisk kullerbytta.
Datorer pratar olika språk med servrar och med lokala filsystem (typ, HFS). I Windowsmiljö är det ett gammalt IBM-patent som kallas SMB (Server Message Block) eller som det heter nuförtiden; CIFS , Common Internet File System.
I Macmiljö är det AFP som transporterar tjänsterna över nätverket.

->Schuckert

Vad är kullerbyttan?

• Medlem
  • 2002-11-26 12:43

HFS är ett filsystem, SMB/CIFS är ett nätverksprotokoll. Att en PC inte kan läsa HFS har ingenting med om den kan ansluta till en Mac över nätverk eller inte.

->Schuckert
De förslag jag fick var bl.a. "MacDrive" och "HFVExplorer". HFVExplorer finns beskrivet på Versiontracker här . Det talas om att t.ex. Win 98 kan läsa Mac HFS-cd:ar. Därav min undran till det där med nätverksproblemen. Men som, sagt jag, kan inte så mycket mer om detta än de "små fragment" man snappar upp. (Jag kanske borde gå en nätverksutbildning..?)

->Lukas
Det är ju det jag försöker säga; Pc:n kanske inte kan läsa macen, men själva nätverket kanske funkar bra.

Ursäkta min dåliga "komma-placering" i en av meningarna ovanför. Ni kan säker lista ut var...

Har du testat att slå på Windows-fildelning på Macen. Det kanske kan underlätta det hela?

Som jag har fattat det är det väl så man ser till så att Macen syns i ett PC nätverk. Rätta mig gärna mig om jag har fel....

[ 26 November 2002, 13:09: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

• Oregistrerad
  • 2002-11-26 18:33

Jag har nu kollat så att SMB var aktiverat och det var ok. Jag har hela tiden haft Windows fildelning på så det var det inte heller! Jag har provat att pinga ifrån dos promten men får ingen kontakt. Jag har testat att skriva in macens namn i explorer och även testat med ip nummer men det vill bara inte fungera! Jag vet inte var skon klämmer men det skulle vara kul ifall det fungerade!

Installera Windows 2000 på pc´n, de andra skitet e inget o ha.

[ 26 November 2002, 19:19: Meddelandet ändrat av: ill_chrill ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gizz:
Jag har nu kollat så att SMB var aktiverat och det var ok. Jag har hela tiden haft Windows fildelning på så det var det inte heller! Jag har provat att pinga ifrån dos promten men får ingen kontakt. Jag har testat att skriva in macens namn i explorer och även testat med ip nummer men det vill bara inte fungera! Jag vet inte var skon klämmer men det skulle vara kul ifall det fungerade!

Kolla att båda datorerna är i samma subnet och har samma subnetmask inställd.

Ciryon

Citat:

Det är ju det jag försöker säga; Pc:n kanske inte kan läsa macen, men själva nätverket kanske funkar bra.

Du tänker helt fel. Det har ingen betydelse om PC:n kan läsa HFS eller ej för det är inte PC:n som läser diskarna på Macen via nätverket utan det är Macen som läser sina egna diskar och skickar över informationen till PC:n. Hur tror du annars att det fungerar när Macar kör mot servrar med till exempel Windows NT? Det finns inga Macar som kan läsa NTFS, filsystemet som NT använder. Och hur tror du det fungerar när en PC eller en Mac kopplar upp sig mot en stordator med ett helt eget operativsystem? Eller en Mac kör mot en VMS-maskin med dess eget filsystem. Eller en AS/400? Eller en Linux-maskin med ReiserFS, JFS eller ext3? Och så vidare i all oändlighet.

När en dator vill hämta filer från en annan dator via nätverket så skickar dator A en fråga till dator B om vad som finns på utdelade diskenheter. Dator B läser då sina egna diskar och skickar informationen till A. A begär att få vissa filer och B läser sina egna diskar och skickar filerna till A. A läser aldrig någonsin direkt från B:s diskar. Aldrig någonsin.

[ 26 November 2002, 22:39: Meddelandet ändrat av: Erik Wennerberg ]

• Oregistrerad
  • 2002-11-27 11:47

Jag har fått PC:n till att pinga Macen men inte mer. Dom ligger i samma subnet men PC:n vill inte hitta den. Är det så att det tar en sån tid för PC:n att hitta Macen så att man får vänta i flera timmar?

Jag tror att man kanske ska sikta på att installera windows 2000 istället för 98:an. Är det lättare att få PC:n att hitta macen då?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:

Citat:

Du tänker helt fel. Det har ingen betydelse om PC:n kan läsa HFS eller ej för det är inte PC:n som läser diskarna på Macen via nätverket utan det är Macen som läser sina egna diskar och skickar över informationen till PC:n. Hur tror du annars att det fungerar när Macar kör mot servrar med till exempel Windows NT? Det finns inga Macar som kan läsa NTFS, filsystemet som NT använder. Och hur tror du det fungerar när en PC eller en Mac kopplar upp sig mot en stordator med ett helt eget operativsystem? Eller en Mac kör mot en VMS-maskin med dess eget filsystem. Eller en AS/400? Eller en Linux-maskin med ReiserFS, JFS eller ext3? Och så vidare i all oändlighet.

När en dator vill hämta filer från en annan dator via nätverket så skickar dator A en fråga till dator B om vad som finns på utdelade diskenheter. Dator B läser då sina egna diskar och skickar informationen till A. A begär att få vissa filer och B läser sina egna diskar och skickar filerna till A. A läser aldrig någonsin direkt från B:s diskar. Aldrig någonsin.

Tack, Erik! Nu är min hjärna rensad lite och jag förstår bättre! :rolleyes:

(Man måste få vara lite dum och ställa dumma frågor annars lär man sig aldrig nå´t...)

(Om man inte orkar gå nå´n utbilning...)

• Medlem
  • Jönköping
  • 2002-11-28 10:43

Det finns programvara som heter PCMaclan som typ tolkar Appletalk till Win. Jag har kört det med Macnätverk och Win98 utan problem. Kan rekommenderas som ett alternativ.

En liten adress också: http://www.miramar.com/.

Det finns även en programvara som heter Dave och gör ungefär samma sak.

http://www.thursby.com

1
Bevaka tråden