Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera PDF med webblänkar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar för tillfället i Pages, ett program som jag tycker fungerar ypperligt för mina enkla layoutarbeten. Jag har dock en fråga. I programmet finns alternativ att skriva in och redigera hyperlänkar till hemsidor. Mycket trevlig funktion, men jag skulle vilja kunna exportera dessa länkar till PDF-formatet. Går det, och hur gör jag i sådana fall? Om inte Pages klarar av det, vad behöver jag då för program för att lösa det? Måste jag ha Adobe Acrobat?

Tacksam för svar!

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 11:00

Har du testat att tagit
Osx har inbyggt stöd för att skapa pdf:er testa Arkiv - Skriv ut - Spara som PDF. Dock så vet jag inte hur den gör med länkar. Annars kan du lägga till länkarna i efterhand manuellt. Mig veterligen så stödjer inte den inbyggda att editera och länka till länkar i efterhand.

Ja, jag känner till PDF-exporten i OS X och den stöder inte länkar per default. Dock finns det inställningar för komprimeringsgrad av PDF:er under ColorSync, något som inte är helt uppenbart, så min tanke var att det kanske går att få PDF-makaren att även inkludera länkarna.

Om inte, hur editerar man PDF efter att de skapats, om jag nu förstått dig rätt?

/Jont Olof

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-09 16:45

Jag testade att göra en hyperlänk med Pages den funkade inte i Apples egna PDF läsare Preview men när jag öppnade den med Acrobat Reader så funkar den perfekt, så var problemet än finns så verkar det då inte vara direkt i Pages.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-09 19:39
Ursprungligen av Kentor:

Jag testade att göra en hyperlänk med Pages den funkade inte i Apples egna PDF läsare Preview men när jag öppnade den med Acrobat Reader så funkar den perfekt, så var problemet än finns så verkar det då inte vara direkt i Pages.

Om du skriver en länk i klartext verkar det funka så (i alla program du kan skriva i). Reader tolkar då länken men inte preview. Har du en länkad text funkar den i ingendera av programmen. Acrobat är nog det som krävs för att göra fungerande länkar.

Instressant! Då kanske problemet är löst!

Mmm... Det verkar så! Mina försök pekar åt samma håll. Någon som vet vad Actobat kostar?

1
Bevaka tråden