Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Powerbook tar 5 minuter att starta

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Frågan är: Var är det sega? Under tiden den grå bilden med apple-loggan, eller under tiden man får se stapeln som växer/ska växa eller efter stapeln blivit klar?

Det är ganska relevant, eftersom då kan vi utesluta rätt mycket.

* Har du automatlogin eller loggar du in manuellt?

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 11:31
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Frågan är: Var är det sega? Under tiden den grå bilden med apple-loggan, eller under tiden man får se stapeln som växer/ska växa eller efter stapeln blivit klar?

Det är ganska relevant, eftersom då kan vi utesluta rätt mycket.

* Har du automatlogin eller loggar du in manuellt?

Man kan inte se något i loggen eftersom det tar tid efter att datorn startat upp alltså när skrivbordet kommer fram. Från att färgen på skrivbordsbakgrunden visar sig så tar det ca 5 min till att menyraden och dockan kommit fram och datorn är klar för att användas. Jag har haft ical som startup item men stängde av det. utan nån framgång. Ja har också provat att stänga av airporten, starta med nätverksladden i och med den inte i.

Observera att problemet dök upp för oss båda efter att vi uppdaterat till 10.3.7 och inte efter att något program eller haxie installerats. Det enda jag kan tänka mig att vi har gemensamt i våra datorer som inte var för installerat är vlc och photoshop.

Vi har båda uppdaterat till 10.3.8 och problemet är fortfarande kvar.

/Erik

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 12:01

Trots vad en del säger här ovan så löste sig ett snarlikt problem så snart jag plockade bort fontmappen. Inloggningen på det aktuella användarkontot gick från många minuter till blixtsnabbt.

Den användaren hade även stora problem med apple-program när datorn väl var igång. Att starta mail tog tex 10 minuter.

Efter jag plockat bort fontmappen under den aktuella användaren så undersökte jag fonterna och det visade sig att några var korrupta.

Jag flyttade helt enkelt "aktuellanvändare/library/fonts" till skrivbordet och startade om...
om det inte gör nåon skillnad är det ju bara att flytta tillbaka fontmappen

Jonny

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 12:59

Jodå nog var det typsnitten som spökade, plockade bort mappen och startade om. Vips startade datorn på 1min 30 sek.
Då har jag bara en fråga, hur kollar jag om typsnitten är korrupta?

/Erik

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 13:10
Ursprungligen av Erran:

Då har jag bara en fråga, hur kollar jag om typsnitten är korrupta?

/Erik

Det finns antagligen lika många sätt som antalet fonter...

Jag använde FontAgent Pro. Den gick igenom alla fonterna och sorterade undan de som var korrupta. Du hittar den och andra liknande verktyg på versiontracker.com

Jonny

Både jag och min boss hade samma problem med våra powerbooks och ibooks förra veckan, i samband med säkerhetsuppdateringen.

Lösningen för oss var att starta i single user mode, och köra en enkel fsck -y och en reboot. På båda våra datorer.

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 14:08

jag har samma problem. fast med min iBook. o jag har inga fonter som kan spöka. efter som min är så efter en helt ren ominstallation.

Långsam start

Hej!

Jag har också liknande problem med min powerbook. Den har blivit hopplöst långsam i uppstarten. Jag har försökt följa alla råd med typsnitt mm men inget verkar hjälpa. Jag hittade dock något i loggen som jag tänkte kolla om någon kan uttolka. Det verkar vara just det som tar tid, frågan är som sagt bara vad det betyder. Så här står det på slutet:

Mar 4 16:22:30 localhost SystemStarter: Startup complete.
Mar 4 16:25:43 localhost kernel: AppleLMUController: setLEDFade - Fade to brightness level: 0x00000000.
Mar 4 16:26:47 localhost mach_init[2]: Server 0 in bootstrap d03 uid 0: "/usr/libexec/fix_prebinding": exited with non-zero status 1 [pid 353="353"]

Från startup complete och framåt tar det som synes över fyra minuter???

Tacksam för all hjälp// Thorbjörn

Ursprungligen av tor mag:

Hej!

Jag har också liknande problem med min powerbook. Den har blivit hopplöst långsam i uppstarten. Jag har försökt följa alla råd med typsnitt mm men inget verkar hjälpa. Jag hittade dock något i loggen som jag tänkte kolla om någon kan uttolka. Det verkar vara just det som tar tid, frågan är som sagt bara vad det betyder. Så här står det på slutet:

Mar 4 16:22:30 localhost SystemStarter: Startup complete.
Mar 4 16:25:43 localhost kernel: AppleLMUController: setLEDFade - Fade to brightness level: 0x00000000.
Mar 4 16:26:47 localhost mach_init[2]: Server 0 in bootstrap d03 uid 0: "/usr/libexec/fix_prebinding": exited with non-zero status 1 [pid 353="353"]

Från startup complete och framåt tar det som synes över fyra minuter???

Tacksam för all hjälp// Thorbjörn

Ett tips är att söka på Google eller Apple på några av fraserna i loggen.
Söker du på t.e.x AppleLMUController så får man följande resultat:
http://lists.apple.com/archives/darwin-drivers/2005/Feb/msg00056.html
http://www.paulbaily.com/blog/C533025856/E551447606/

Vilket verkar tyda på problem med extension för det lysande tangenbordet. Hur ser dina inställningar ut för det?

Att söka på andra delar av loggen kan ge fler ledtrådar.

Prövat vad jag skrev i inlägg nr 35?

Kan ju vara så att fontcachen, eller någon annan cachefil har blivit korrupt.

Eller så är det "Stuffitsyndromet"

Läs mitt svar i denna TRÅD

Klistra inte in Return Det ska ni trycka på tangentbordet

Tack för alla tips. Det som visade sig fungera var när jag lyfte bort typsnitten från min Font-mapp i Library. Lite kasst att man inte ska kunna ha dem där utan att det segar ner uppstarten med 4-5 minuter.

Bevaka tråden