Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotografera under vatten?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 20:53

Hej!

Skulle vilja ha lite tips på någon bra och hyffsat billig (ca. 2 000 - 4 000) digitalkamera som man kan ha undervattenshus till, gärna även det billigt...

Någon som har eller kännertill någon?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-09 21:05

Vet inte om Powershot S1 numera är i den prisk klassen till den finns dock undervattenshus som tillbehör

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-10 09:01

Canon S60

Jag köpte en Canon S60 (bra kamera med bra vidvinkel) samt tillhörande undervattenshus... (40m)

+ lite annat kollijox som fjärrkontroll

har inte hunnit testa den vid dykning än, men den är klockren att ha ute i fjäll/alpmiljö och i allmänt i dåligt väder...

Huset är rätt stort och klumpigt - men skyddar bra och det är skönt att inte behöva ta av sig handskarna när det blåser kallt... nog inga problem att köra kameran med dykhandskar...

ligger kanske lite högt i pris... men å andra sidan tycker jag att kameran tar väldigt bra bilder - har jämfört med en del andra kameror...

Har en canon ixus v3 med tillhörande uv hus. Blir helt ok bilder. Har fotat från yt-nivå ned till ca 10 m. vid snorkling. Har lite bilder här. En del av undervattensbilderna är tagna under dåliga ljus/siktförhållanden och är bara med för att visa vad vi fick se.

Ha överseende med bilderna i övrigt... (Det verkar som om jag tappat lite allt möjligt där men det är på gång...)

Senast redigerat 2005-03-10 15:10
  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-10 13:29
Ursprungligen av sugplopp:

Har en canon ixus v3 med tillhörande uv hus. Blir helt ok bilder. Har fotat från yt-nivå ned till ca 10 m. vid snorkling. Har lite bilder här. En del av undervattensbilderna är tagna under dåliga ljus/siktförhållanden och är bara med för att visa vad vi fick se.

Ha överseende med bilderna i övrigt... (Det verkar som om jag tappat lite allt möjligt där men det är på gång...)

Bilderna funkar inte...

Ursprungligen av Adl:

Bilderna funkar inte...

inget funkar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-10 14:23

Jag har köpt en Canon Powershot A85 (mellan 2000-2500kr, dock utgående modell) med tanke att skaffa ett undervattenshus till den. Detta kostar dock drygt 2000 kr (40 meter) men har sett det i USA för $150 så ska försöka ta hem det den vägen.

A85:an har ett inställningsläge för undervatten, för den som vill ha det enkelt. Har som sagt ännu inte testat min under vatten.

(en liten tillägsfråga)

finns det någon möjlighet att köpa nåt tillbehör så jag kan ta med min Canon EOS 10D under vattnet?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 14:58
Ursprungligen av bobbanbobbelito:

(en liten tillägsfråga)

finns det någon möjlighet att köpa nåt tillbehör så jag kan ta med min Canon EOS 10D under vattnet?

ja det finns dock inget jag testat

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=U-AXP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 09:38
Ursprungligen av bobbanbobbelito:

(en liten tillägsfråga)

finns det någon möjlighet att köpa nåt tillbehör så jag kan ta med min Canon EOS 10D under vattnet?

De stora tillverkarna av undervattenshus är idag Subal, Seacam, Sea & Sea, Aquatica, Light & Motion samt Hugyfot mfl. Kolla om de inte har kvar hus till 10D.

Men för dessa hus får du vara beredd att hosta uppca 20.000:- komplett med port (beroende på objektiv). Men sedan vill du ha en bra blixt som kostar 10.000: och uppåt samt en extrem vidvinkel eller fisheye... så summa sumarum, vill du satsa på UV-foto så kommer det att kosta, och då kanske din 10D känns lite gammal att investera i.

Men annars finns det enklare lösningar från Ikelite eller Ewa Marine.

Ursprungligen av sputnik:

De stora tillverkarna av undervattenshus är idag Subal, Seacam, Sea & Sea, Aquatica, Light & Motion samt Hugyfot mfl. Kolla om de inte har kvar hus till 10D.

Men för dessa hus får du vara beredd att hosta uppca 20.000:- komplett med port (beroende på objektiv). Men sedan vill du ha en bra blixt som kostar 10.000: och uppåt samt en extrem vidvinkel eller fisheye... så summa sumarum, vill du satsa på UV-foto så kommer det att kosta, och då kanske din 10D känns lite gammal att investera i.

Men annars finns det enklare lösningar från Ikelite eller Ewa Marine.

vad rekomenderar du för hus? är det EOS 1DS Mark II som gäller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 10:40
Ursprungligen av bobbanbobbelito:

vad rekomenderar du för hus? är det EOS 1DS Mark II som gäller?

Tveklöst ett Subal-hus, de är otroligt välgjorda www . subal. com

Ursprungligen av sputnik:

Tveklöst ett Subal-hus, de är otroligt välgjorda www . subal. com

var köper jag sånna? hittar varken på madeco eller cyberphoto?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 15:21
Ursprungligen av bobbanbobbelito:

var köper jag sånna? hittar varken på madeco eller cyberphoto?

jag vet inte om det finns någon agentur i Sverige för närvarande (marknaden är ganska liten), men annars kan jag rekomendera oceanoptics.co.uk i London. De har jobbat länge med Subal och är agent där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-10 22:02

vet att det finns undervattenshus till nikon coolpix 3200 som jag har

Får intrycket av att det finns en hel del dykare här... skoj!
Här finns jag på bild... dykning vid alnö
Det är m in kompis som fotat han har en Canon av nåt slag med deras uvhus det funkar riktigt bra.

Finns det inte något slags undervattenshus som passar till mer än en modell? Någon slags universalmodell?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 10:50
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Finns det inte något slags undervattenshus som passar till mer än en modell? Någon slags universalmodell?

Problemet blir passning av både reglage och optik. Tillverkare som Ikelite t ex använder sig av ett antal olika grundmodeller som de sedan anpassar för olika kameror genom att placera reglagen på olika ställen och montera passbitar etc på rätt ställen. Det skulle vara svårt att ta fram ett universalhus av dessa skäl. Med elektronisk kontroll av kamerans funktioner har man minimerat en del av problemen, men fortfarande måste kameran monteras på ett optiskt bra läge i huset.

Ursprungligen av sputnik:

Problemet blir passning av både reglage och optik. Tillverkare som Ikelite t ex använder sig av ett antal olika grundmodeller som de sedan anpassar för olika kameror genom att placera reglagen på olika ställen och montera passbitar etc på rätt ställen. Det skulle vara svårt att ta fram ett universalhus av dessa skäl. Med elektronisk kontroll av kamerans funktioner har man minimerat en del av problemen, men fortfarande måste kameran monteras på ett optiskt bra läge i huset.

Visst är det så, men det viktigaste är trots allt avtryckare och optik, säg på/av också, resten kan man klara sig utan medan man är under vattnet. Det är klart att det är bättre ju fler reglage man kommer åt, men kan jag bara slå på kameran och trycka av genom en glasruta som inte förstör bilden så kan jag i alla fall fotografera.

Så gott som alla kameror har avtryckaren på samma ställe, optiken är något sånär på liknande ställe (någonstans mellan mitten och vänsterkant), och det finns massor med kameror som har exakt samma placering. Det får i alla fall mig att fantisera om "universallösningar". Och, jag har för mig jag sett det nämnas, att det skulle finnas. Men det kanske det inte gör?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 19:18
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Visst är det så, men det viktigaste är trots allt avtryckare och optik, säg på/av också, resten kan man klara sig utan medan man är under vattnet. Det är klart att det är bättre ju fler reglage man kommer åt, men kan jag bara slå på kameran och trycka av genom en glasruta som inte förstör bilden så kan jag i alla fall fotografera.

Så gott som alla kameror har avtryckaren på samma ställe, optiken är något sånär på liknande ställe (någonstans mellan mitten och vänsterkant), och det finns massor med kameror som har exakt samma placering. Det får i alla fall mig att fantisera om "universallösningar". Och, jag har för mig jag sett det nämnas, att det skulle finnas. Men det kanske det inte gör?

Ett problem är att under vattnet är din 28 mm optik snarare en 35:a och eftersom du tappar både färg och kontrast under ytan vill du vara så nära ditt motiv som möjligt...samtidigt som du vill få med hela motivet. Av detta skäl vill man ha en så extrem vidvinkel som möjligt - helst ett fisheye, och då kan man inte placera objektivet lite hursomhelst i uv-huset (för att inte tala om vilka krav detta ställer på portarna).

Det finns många fina uv-hus till dagens digitalkompakter för den som bara vill knäppa lite kort. Den som vill satsa på UV-foto får kallt räkna med en investering i storleksordningen 30-60.000:- (exklusive kamera och objektiv). Tråkigt men sant.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 02:27

Dyfo är ett svenskt företag. Jag hade tidigare ett alu-hus för min Nikon F-3 som jag var mkt nöjd med. De har/hade också sjyssta blixtar.

Tel: 0300 26357, 29426
Fax: 0300 29770
eMail: info@dyfo.se

Sedan finns det ett gäng till som gör hus, satsa på alu över plexi. Tänk även på hur huset är konstruerat, dvs. hur lätt det är att komma åt kamerans minneskort ect, ifall du behöver byta melland dyken, då vill man ju helst inte behöva skruva loss hela kameran eller så.

Amphibico: http://www.amphibico.com/store_home.asp?O=001...

Light & Motion: http://www.uwimaging.com/

Vad du än väljer, lycka till, det är förbålt kul att plåta under ytan.

Fler länkar: http://www.aquatech.com.au/

Senast redigerat 2005-03-28 06:31
  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 14:08

Jag har nyss köpt en olympus mju mini. Den är hyfsat billig (<3000) och känns gedigen. Det finns ett specialanpassat vattentätt hus till den för endast 800kr som funkar riktigt bra och är mkt slimmat. Man kan dock bara använda det ner till 3m så det är mer för snorkling än dykning. Jag har det för att slippa förstöra ännu en kamera när jag är ute och fiskar.

http://www.olympus-europa.com/consumer/198_CWPC-01_.htm

Hej! Olympus har en hel del UV-hus. Kolla här:
http://www.olympus-sverige.com/consumer/digimg/series.cfm?id=UNDERWATER%20CASES

Håkan

1
Bevaka tråden