Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska man stänga av sin powerbook?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-03-10 22:11
Ursprungligen av hekr:

Förstår inte alla som envist håller på och stänger av datorn.

SÅ SLUTA STÄNG AV DATORN, låt våra vänner på den andra sidan syssla med sådant istället.

Tack för svaret! Nu vet jag! Jag är en nybliven swicher och min Windowsburk var man ju van att få starta om titt som tätt. Jag är väl helt enkelt inte van att ett OS inte kräver omstart hela tiden.

Som sagt, tack för svaret och klargörandet!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-03-17 13:13

Undrar bara vilket som är bäst. Att stänga av datorn eller ha den i vila ?

Skämt o sido

Hittade inte något svar på om det fanns ett "dummie" batteri att ha om man nu tar ut det riktiga.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-19 13:38

Vad händer när batteriet tar slut mitt under en vilostund...om datorn hade relativt lite batteritid kvar när jag stängde locket och sedan visar det sig att jag inte uppmärksammar min kära vän på några dagar/veckor?

Att den förlorar vad som låg i RAM-minnet förstår jag oxå, men händer det något annat otrevligt?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-19 22:45
Ursprungligen av givmild:

Vad händer när batteriet tar slut mitt under en vilostund...om datorn hade relativt lite batteritid kvar när jag stängde locket och sedan visar det sig att jag inte uppmärksammar min kära vän på några dagar/veckor?

Att den förlorar vad som låg i RAM-minnet förstår jag oxå, men händer det något annat otrevligt?

Den frågan har jag oxå ställt mig, om man lämnar sin powerbook i vila utan strömsladden i.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-03-22 14:24

Samma här.
När jag inte använder min powerbook så stänger jag av den, drar ur strömsladden och ställer upp den på griffinstället. Ser snyggare ut än å ha massa sladdar hängande.

Har i en annan diskussion läst att man skall försöka påbörja så få laddningar som möjligt för att förbättra batteriets livslängd. Även om det bara är liiite ström som går åt när den är i vila så är det kanske tillräckligt för att den skall börja ladda? Borde ju iaf bli oftare än om man stänger av den.. iofs så är det väll bättre att slita liiite mer på batteriet än att slita mer på resten av hårdvaran i datrorn...

Ursprungligen av Hallon:

Även om det bara är liiite ström som går åt när den är i vila så är det kanske tillräckligt för att den skall börja ladda?

Har bara lite ström gått börjar den inte ladda om du ansluter en sladd, tror det kan gå ner till 96-98 procent eller liknande innan den börjar ladda, just för att inte göra för många uppladdningar. Men om du har den i vila tillräckligt länge sjunker det förstås under denna gräns och då kommer den att ladda nästa gång du ansluter nätström.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-22 15:07

Jag orkar verkligen inte bry mig om hur man ska hantera batteriet. Jag tänker istället köpa nytt batteri när mitt nuvarande dör. Helt enkelt!

Om jag vill köra powerbooken utan batteri, måste jag stänga av datorn eller räcker det med att ha strömkabeln i, alternativt ha datorn i viloläge?
Misstänker att om det går att starta utan batteri borde man kunna ta ur batteriet under drift?

Bevaka tråden