Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera classic (OS 9) på ny iBook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag fick jag en sprillans ny iBook.

Jag vill kunna köra vissa program i Classic-läget. Hur installerar man det ovanpå 10.3.8?

Jag har en OS9 skiva från Apple som innehåller 9.2.1.

Jag kan ju inte starta om från CD:n eftersom iBooken inte startar i OS9. Datorn kan inte starta Classic när jag kopierat systemmappen från CD till min hårddisk. Hur i hela friden kör jag installeraren från OSX?

Sedan antar jag att jag måste installera senaste uppdateringen 9.2.2 för att få det att funka med OSX i classicläge.

Classic finns i OSX-miljön

Classic finns redan i osxmiljön och behöver alltå inte installeras. När du öppnar ett classicprogram skall den miljön starta automatiskt. Annar kan du gå in på systeminställningar. Under system har du classic.

Ursprungligen av erik.onnerfalt:

Classic finns redan i osxmiljön och behöver alltå inte installeras. När du öppnar ett classicprogram skall den miljön starta automatiskt. Annar kan du gå in på systeminställningar. Under system har du classic.

Tyvärr har du fel. För på min dator är inte OS9 förinstallerat.

Ursprungligen av Jan Gustafsson:

Tyvärr har du fel. För på min dator är inte OS9 förinstallerat.

Förlåt. Jag hittade just en skiva som dom skickat med datorn som innehåller hardware-test och möjlighet att installera OS9. Det står inget på skivan att den innehåller OS9, men det gör den i alla fall...

Ursprungligen av Jan Gustafsson:

Förlåt. Jag hittade just en skiva som dom skickat med datorn som innehåller hardware-test och möjlighet att installera OS9. Det står inget på skivan att den innehåller OS9, men det gör den i alla fall...

Tack för det, Jan! Jag hade aldrig hittat att det var på den där skivan om inte du letat så duktigt.

Om det är någon annan som undrar hur det står till så är det alltså så att nya iBookar inte har någon Classic-systemmapp installerad från början. För att få in en sådan krävs den tredje skivan som följer med som är märkt Hardware Test. På den finns ett installationsprogram som enbart installerar Classic.

Jag undrar hur Apple tänkte när de plötsligen slutade installera Classicstöd från början, utan att berätta det någonstans, och dessutom gömma möjligheten att installera det efteråt på en omärkt CD?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 16:18

Jag kommer inte ihåg att man behövde installera något speciellt för att få in Classic. Det gjordes i så fall samtidigt med installationen av OS X.

Du skall ha en mapp som heter "Systemmapp" för OS 9 och en mapp som heter "System" för OS X. Dessutom skall du ha en mapp som heter "Applications (Mac OS 9)". Då borde det fungera.

Classic skall ju starta om du 1) öppnar ett OS 9-program eller 2) öppnar en fil som skapats med ett OS 9-program.

Jag använder Claris HomePage ibland, och det fungerar utmärkt.

Stöd för Classic installeras i samband med systeminstallation, kanske krävs det att det till och med är de skivorna som kom med datorn, alltså "Återställ programvara". (Inte säker på det senare, dock.)

Sen räcker 9.1 bra.

Edit: Kollade på den medföljande DVDn (Jaguar dock, återskapa program), och där finns "Installera program och Classic-stöd".

Jo. Sätt i den medföljande DVD-skivan och klicka på Återskapa. Följ sedan anvisningarna.

1
Bevaka tråden