Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphoto 1.1.1 bombar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-11-28 07:14

Så här står det i Systemmeddelanden när jag försöker starta iPhoto

## Component Manager: attempting to find symbols in a component alias of type (regR/carP/x!bt)

sen krachar programmet. »Iphoto har oväntat avslutats.«

Någon som vet vad det beror på? Jag har provat att installera om, men samma sak händer.

• Medlem
  • 2002-11-28 21:25

Hmmm, Det där meddelandet verkar mer ha med Toast att göra ?! Har du Toast installerat ? I så fall så kan snarare felmeddelandet häröra från att Filen "Toast Video CD Support.qtx" i
/Library//Quicktime/ är korrupt. Prova att flytta undan den filen om Du har någon sådan.

• Medlem
  • 2002-11-28 21:39

Hmmm, Det där meddelandet verkar mer ha med Toast att göra ?! Har du Toast installerat ? I så fall så kan snarare felmeddelandet häröra från att Filen "Toast Video CD Support.qtx" i
/Library//Quicktime/ är korrupt. Prova att flytta undan den filen om Du har någon sådan.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-11-28 22:11

Jag lyfte ut den filen, men det går i alla fall inte att starta programmet. Visserligen försvinner meddelandet jag fick tidigare, men nu får jag istället följande meddelande:

/usr/libexec/crashreporterd: crashdump terminated by signal 5

Iphoto krachar med samma felmeddelande.

• Medlem
  • 2002-11-28 23:36

Kalle,

Om Du har installerat Utvecklingsverktygen så kan vi försöka köra iPhoto genom Gnu Debuggern för att se om vi kan röna ut
varför den krashar.

Det gör du i så fall genom:

gdb <ENTER>
(gdb) file /Applications/iPhoto.app/Contents/MacOS/iPhoto <ENTER>
.. några rader med Reading Symbols from.. visas
(gdb) run <ENTER>

iPhoto försöker nu exekveras via gdb. Kolla var det krashar och kopiera in "stack" tracen i ett inlägg så ska jag se om jag kan röna ut varför det krashar.

GDB (Gnu Debugger) körs naturligtvis via terminalen.

Hos mig, där det fungerar ser det ut enligt:
============================================

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> [Globens-dator:iPhoto.app/Contents/MacOS] uhellstr% gdb
GNU gdb 5.1-20020408 (Apple version gdb-228) (Sun Jul 14 10:07:24 GMT 2002)
Copyright 2002 Free Software Foundation, Inc.
GDB is free software, covered by the GNU General Public License, and you are
welcome to change it and/or distribute copies of it under certain conditions.
Type "show copying" to see the conditions.
There is absolutely no warranty for GDB. Type "show warranty" for details.
This GDB was configured as "powerpc-apple-macos10".
(gdb) file /Applications/iPhoto.app/Contents/MacOS/iPhoto
Reading symbols from /Applications/iPhoto.app/Contents/MacOS/iPhoto...done.
Reading symbols for shared libraries ........ done
(gdb) run
Starting program: /Applications/iPhoto.app/Contents/MacOS/iPhoto
[Switching to process 1222="1222" thread 0xb03]
Reading symbols for shared libraries .................................................... done
Reading symbols for shared libraries . done
Reading symbols for shared libraries .. done
Reading symbols for shared libraries ...... done
2002-11-28 23:31:21.504 iPhoto[1222] Using library: /Users/uhellstr/Pictures/iPhoto Library
[Switching to process 1222="1222" thread 0x1303]
Reading symbols for shared libraries ... done
[Switching to process 1222="1222" thread 0xb03]

Program exited normally.
(gdb)
</pre>

[ 28 November 2002, 23:37: Meddelandet ändrat av: Ulf H ]

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-11-28 23:52

Tyvärr har jag inte utvecklingsverktygen installerade, och jag är inte heller ADC-medlem (är inte programmerare...).

Det märkliga är att systemet är helt nyinstallerat, och jag har även problem med Netinfo-hanteraren och Dreamweaver också. Kanske jag ska installera om ytterligare en gång. I så fall blir det tredje gången på två månader... Surt...

• Medlem
  • 2002-11-28 23:59

Ok, Det kan vara behörighetsproblem. Verkar vara ett vanligt fenomen. Som någon skrev i en annan tråd där Mail bombar.

"testa med Disk utlility och reparera rättigheterna.
Har tidigare haft problem med att programm bombar och då har det berott på att de inte har rättigheter att skriva till vissa filer."

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-11-29 07:00

Jag trodde också att det var behörighetsproblem efter att ha läst den tråden. Så jag körde en reparation, men utan resultat.

Det här är lite märkligt hur det drabbar mig också. Jag har tre maskiner som jag jobbar vid. Min iBook 600, min G4 867 och min iMac G4 700. Det är iMacen som jag har problem med, och som jag har haft mycket problem med hela tiden. Enda skillnaden mellan den och de andra är att den är helt lågnivåformatterad innan jag installerat Jaguar. De andra två är uppdaterade från 10.1. De uppdaterade har jag inte (vilket strider mot rådande uppfattning här) inte haft några som helst problem med.

Jag har försökt att hänvisa problemen till hårdvara, men det är i så fall ingen hårdvara som jag hängt på.

En sak som stör mig lite är att när jag bootar i textläge så är det första meddelandet ungefär: "Can´t alloc Nvidaclass". Min gissning är att något är CP med grafikkortet, men inget fel jag har på maskinen känns grafikrelaterat...

Kanske jag ska installera 10.1 och uppdatera istället?!?

• Medlem
  • 2002-12-01 13:29

>> Kalle

Jag har kollat runt lite till angående problem med iPhoto. En sak som verkar kunna hända lite då och då är att Cache filerna till iPhoto blir korrupta. Detta har hänt folk t.ex efter att man har lagt på en system uppdatering typ 10.2.1 eller 10.2.2 eller har tvingat "tvångsavsluta" iPhoto. I dom här lägena kan det vara värt att tömma cache filerna för den applikation som strular. Jaguar Cache Cleaner är ett sådant program. Notera: Rekommenderar att Du inte har några program igång när Du tömmer cachen. Är lite suspekt också mot att programmet gör en "forced reboot" men stänger Du ner alla applikationer innan Du kör Cache clean så borde det vara ok.

Det andra alternativet är att Quicktime strular. iPhoto använder sig utav Quicktime komponenter. Jag vet eftersom jag haft strul med Quicktime själv. I det läget startades iPhoto upp men helt blankt. Dvs den visade inga bilder. Efter ominstallation av Quicktime fungerade allt igen.

Well, guess that was my final suggestions!

Lycka Till!

1
Bevaka tråden