Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Web-kamera och OS X

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-28 16:38

Till min stora besvikelse kan jag hitta hitta någon lösning för att ha web-kamera till OS X.

Är det någon som känner till någon lösning? Är inte intresserad av att köra genom Classic.

Känns som web-kamera stöd skulle passa i både Apples filosofi om den "digitala hubben" och regeringens "bredband till alla".

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-28 16:47

Prova macam. Kanske kan hjälpa. Som vanligt är det en bra idé att kolla på VersionTracker.

  • Medlem
  • 2002-11-28 17:49

Om maccam inte stödjer din camera så testa IOXpert
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=14288&db=mac

Yahoo! Messenger har stöd för webcam i OS X också. Funkar fint.

Ciryon

(Lite OT.) Tycker det är dåligt av Philips att de inte släpper drivrutiner för sin ToUCam. IOXperts USB WebCam Drivers går ju att använda förstås, men det känns orimligt att betala pengar för nåt som Philips rimligen borde stå för gratis. Det finns en freeware/OS-lösning också, men den har visst bara grundläggande drivrutiner för Philips vill visst inte sammarbeta med dem.

Jag fick reklammail från .mac.
Det verkar finnas en webbkamera i Applestore som kör under OsX.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-29 08:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Yahoo! Messenger har stöd för webcam i OS X också. Funkar fint.

Ciryon

Fortfarande inget stöd för ljud? Eller har de fixat det?

Denna kameran finns i applestore nu - verkar helrätt !

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Denna kameran finns i applestore nu - verkar helrätt !

Jo, den verkar intressant. Det är nog den som MACaron syftar på tidigare i denna tråd. Satt just och funderade på om jag skulle slänga in den i en kommande beställning. Men jag har ju redan en ToUCam Pro, känns lite onödigt. Fast prylar är ju alltid kul å andra sidan...

Häftigt!
Jag har hört att iBot har fått dåliga recentioner, men denna Firewirekamera borde vara bra. Kan vi få ett test Martin?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Häftigt!
Jag har hört att iBot har fått dåliga recentioner, men denna Firewirekamera borde vara bra. Kan vi få ett test Martin?

Jag kollar upp om vi kan fixa ett test av FW-kameran...

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-29 10:24

Apple säljer ToUCam men med endast OS9 stöd.

Någon som har erfarenhet av iSPQ som följer med Unibrain kameran? (Dessvärre har jag inte Firewire..)

Känns som webcam stöd i iChat är högaktuellt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Häftigt!
Jag har hört att iBot har fått dåliga recentioner, men denna Firewirekamera borde vara bra. Kan vi få ett test Martin?

Jag kan bjuda på en icke objektiv jämförelse mellan iBot och Fire-i.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Häftigt!
Jag har hört att iBot har fått dåliga recentioner, men denna Firewirekamera borde vara bra. Kan vi få ett test Martin?

Jag kollar upp om vi kan fixa ett test av FW-kameran...

/M

Vore mycket trevligt!

Ciryon

  • Medlem
  • 2002-11-29 13:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Häftigt!
Jag har hört att iBot har fått dåliga recentioner, men denna Firewirekamera borde vara bra. Kan vi få ett test Martin?

Hittade en review här, verkar lovande...

Bra recension med mycket bilder, men man kan hoppa över biten med installation av drivrutiner, det är ju mac vi snackar här...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-29 14:57

Söker helst en liknande Unibrain fast med USB alt USB+FireWire. Tips på kamera med OSX stöd?

  • Medlem
  • 2002-11-29 15:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
(Lite OT.) Tycker det är dåligt av Philips att de inte släpper drivrutiner för sin ToUCam. IOXperts USB WebCam Drivers går ju att använda förstås, men det känns orimligt att betala pengar för nåt som Philips rimligen borde stå för gratis. Det finns en freeware/OS-lösning också, men den har visst bara grundläggande drivrutiner för Philips vill visst inte sammarbeta med dem.

IOX och Maccam har stöd för vissa TouCam.. Problemet är att Philips använder olika chipsets för olika modeller.

TouCam med OmniVisions chipset finns det inget stöd för.. http://www.ovt.com/

OV har drivers och dokumentation för sina chipset i os9, men dom funkar ändå inte med TouCam... http://www.ovt.com/ov_downloads.html Lyckades dock hacka en driver så den visade bild.. Tyvärr så var bilden grön och datorn frös efter ett tag....

Om någon känner sig manad så kan dom ladda ner källkoden till maccam (Projectbuilder) och lägga till en TouCam från OV spessar

Enligt Marratech så har iBot bättre bild än Fire-i

Marratech Support

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-11-29 23:01

Kör med Macam och en Logitech 3000 (eller vad den heter...).

Lite skumt dock att bilden är spegelvänd...

Finns det inget bra (gärna freeware) program för själva "webbkameriet"?

En favorit ang föregående talare är BTV (kolla på versiontracker)

  • Medlem
  • 2002-12-04 14:25

Nu är en Fire-i beställd från AppleStore iaf.

Lägger upp en "recension" så fort jag får den.
(4-6 dagar från igår enl. AppleStore, men det ska man väl ta med en nypa salt antar jag)

  • Medlem
  • 2002-12-06 09:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Salle:
Nu är en Fire-i beställd från AppleStore iaf.

Lägger upp en "recension" så fort jag får den.
(4-6 dagar från igår enl. AppleStore, men det ska man väl ta med en nypa salt antar jag)

Den har anlänt. Gick riktigt snabbt faktiskt (3 dagar).
Hårdtestning ikväll...!

Hmm, jag beställde min sådan redan förra fredagen, trodde jag skulle få bli först att recensera den, men icke sa Nicke.

Fast det kan ju bero på att jag också väntar på en iBook 800, ett AirPort-kort, en videoadapter, en extra nätadapter och en Coolpix 2500 i samma leverans...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-06 11:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Salle:
Den har anlänt. Gick riktigt snabbt faktiskt (3 dagar).
Hårdtestning ikväll...!

Spännande. Vore intressant och höra hur de olika programmen fungerar. Ex Yahoo! som även fungerar mot Windows användare.

  • Medlem
  • 2002-12-06 20:49

Har tyvärr inte hunnit prova så många program och olika inställningar än, här är iaf ett par bilder jag tagit med BTV (+ en liten film vi spelade in på jobbet... )
Bilderna har tyvärr en tendens att bli lite grynig när rummet inte är tillräckligt upplyst, men jag har som sagt inte hunnit experimentera med inställningar ännu...

Här är några bilder på kameran och det som följde med i den lilla kartongen.

Nu har jag testat Yahoo Messenger och min Fire-I webbkamera. Det fungerade så otroligt macigt!

Jag kopplade in webbkameran på firewire-porten och körde igång senaste Yahoo! Messenger (som kom idag på TV). Och det fungerade direkt. Inga inställningar, inga drivrutiner för kameran, inga val, ingenting. Det bara var äkta plug´n´play! Och så undrar folk vaför man gillar mac?

Jag bad min bror ansluta och testa det och det fungerar att sända livevideo utan problem. Och då har vi ändå en bredbandsrouter här på kontoret som skulle kunna ställa till det.

1
Bevaka tråden