Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dvd kopiering

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hur kan man kopiera en dvd film enkelt på macen?

Det måste vara ok att kunna göra en kopia för sin egen del.

Disc-copy i toast?
Vet inte om det funkar men det låter som om det skulle kunna vara en enkel lösning...

/J

• Medlem
  • 2003-04-18 12:36

Idag finns inget vettigt program för att göra backups på sina dvd-filmer. Vänta ett par veckor så släpps DVD2one för OS X.

Läs mer i denna tråd:
http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=10499

• Medlem
  • 2003-04-18 12:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Disc-copy i toast?
Vet inte om det funkar men det låter som om det skulle kunna vara en enkel lösning...

/J

Det går inte. Först måste filerna rippas ner till HD:n eftersom de är kopieringsskyddade. OSeX eller DVDbackup gör detta och tar bort det sistnämnda.

De flesta DVD-filmer är "dual-layer". De rymmer mao dubbelt så mycket som de DVD-R-skivor som finns att köpa. Att bränna i dual layer är idag ej möjligt. DVD2one, se tråd ovan, komprimerar filmer så de ryms på en 4.7Gb DVD-R, man kan dessutom få vilka ljudspår och subtitles man vill, på bekostnad av bildkvaliteten förstås. Hela processen tar på en PC 15-60 minuter! Är filmen kortare än 2:30 så blir resultatet i stort sett som originalet.

Citat:

Hela processen tar på en PC 15-60 minuter!

Alltså ungefär lika länge en Wintel PC brukar klara vara igång utan att få BSOD...

Det du kan göra är att använda 0Sex eller Extractor för att rippa ner strömmarna. Transcoda MPEG2 strömmarna med Transcoder. Sen använda Sizzle.

http://thegoods.ath.cx/~hmason/sizzle/
http://www.hillmanminx.net/transcoder/index.html

Inte lika smidigt och bra som DVD2ONE. Men ändå...

jag har laddat ner ett program kallat forty-two som verkar kunna göra en rip av en större dvd till en enda dvd med bekostnad av kvaliten såklart

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
jag har laddat ner ett program kallat forty-two som verkar kunna göra en rip av en större dvd till en enda dvd med bekostnad av kvaliten såklart

Problemet är att jag tror att den inte klarar PAL.. Men dom kan ha lagt till PAL stöd...

om jag har fått ner en film som är i vob format, kan jag då bränna denna fil så att den går att köra i en dvd spelare?

• Medlem
  • 2003-04-19 13:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
om jag har fått ner en film som är i vob format, kan jag då bränna denna fil så att den går att köra i en dvd spelare?

"fått ner"? Rippat själv eller laddat ner? Om kopieringsskyddet är borta så går den att bränna. Bygg en brännbar struktur med MissingMpegTools 0.9.1.

Forty-Two är ganska kasst tyvärr. Långsamt och med få möjligheter att bestämma vilka ljudspår och dylikt som ska medfölja.

jag har inte laddat ner utan rippat från en av mina egna inköpta dvd filmer.

vad jag är intresserad av är faktiskt att främst göra back-up på inköpta filmer.

samt att kunna ta ut material från filmer till undervisningen, film undervisningen.

tack för tipsen

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-24 19:48

Jag har lyckats få en .mpg fil med hjälp av forty-two (det tog sin tid!). Vill nu bränna denna som VCD, valde även detta format i forty-two. Filen är dock på 1.18GB stor.

Försöker använda Toast Titanium 5.1.4 som skall enligt manualen klara detta, får dock följande felmeddelande: "xxxx.mpg cannot be used to create a Video CD. Please use the "Video CD" option in your MPEG encoder/multiplexer."

Jag vill kunna rippa mina DVD-filmer och bränna dem som VCD. Hur gör jag detta?

Någon som vet?

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-03 12:13

Till PC finns ett program som heter DVD Shrink som funkar utmärkt när man vill göra en säkerhetskopia på sina DVD filmer. I programmet kan man välja bort menyer och sätta lämplig kvalitet.

Eftersom jag sitter och väntar på min första mac (ingen koll på vad som finns till osx) och att denna diskusion dessutom är något gammal undrar jag om det finns några motsvarigheter till detta program för mac idag?

Det finns mig veteligen inget lika smidigt en-stegs-program i stil med DVDshrink (därför har jag en PC kvar), men det finns gott om alternativ om man orkar dela upp processen i två steg.

1. Mac the Ripper för avkodning.
2. Roxio Popcorn för att krympa och bränna.
Enklare kan det inte bli.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-04-01 18:13
Ursprungligen av Nurell:

1. Mac the Ripper för avkodning.

Jo kanske..... men den här metoden fungerar fa'n ta mig!
Nu är Clapton-DVD'n säkrad.

Ursprungligen av Le:

Jo kanske..... men den här metoden fungerar fa'n ta mig!
Nu är Clapton-DVD'n säkrad.

Vad hände med FAST DVD COPY?

Det verkar inte vara någon som nämner denna..
Kanske fungerar den dåligt? Vad vet jag, men det
lär ska funka!

/kebarb

• Oregistrerad
  • 2005-04-01 18:37
Ursprungligen av kebarb:

Vad hände med FAST DVD COPY?

Det verkar inte vara någon som nämner denna..
Kanske fungerar den dåligt? Vad vet jag, men det
lär ska funka!

/kebarb

Funkar någorlunda, men inte med alla skivor. Jag lyckas med ca 3 av 4 skivor.
Väl dyrt med tanke på det varierande resultatet.
Nu har jag inte kopierat på ett tag och ej testat de senaste uppdateringarna.
De svarar på frågor och buggrapporter och uppdaterar relativt ofta, vilket är positivt.

Mac the Ripper och Popcorn bra tips!

Nurell 1. Mac the Ripper för avkodning.

(Beklagar layouten, men jag vet inte hur man citerar gamla inlägg).

Jag är rädd om några dyrgripar på DVD och läste detta igår, införskaffade MtheR och Popcorn och det var verkligen så enkelt att man inte behöver kunna data för att det ska funka!!!
Det blev jättebra på min Mac! Tog dock 90 minuter för Popcorn, men jag har bara 400 G4 Mac.

Jag har bara några kvalitetsfrågor, om ngn vet svaret: på min Mac blir filmen lika bra som originalet, trots att det är en film på över 6 GB som alltså behövde krympas, men när jag testade backupskivan på dotterns pc (Real Player och Windows Media Player var det som dök upp, testade bägge), så blev ljudet det samma, men bilden blir "frusen" ibland, och ryckig. Är det så med pc, eller borde jag ha ställt in på ngt annat sätt? Poängen med backup är ju lite att man kan ha dyrgripsfilmen på hyllan, och kolla på kopian, men då måste jag nog göra ngn koppling från min Mac till TV, för via pc-n är njutningen tveksam. (Har ingen vanlig DVD).

Tja, det skulle ju kunna gå ett steg – det vore väl enklare?

Ursprungligen av Tiny Turtle:

Tja, det skulle ju kunna gå ett steg – det vore väl enklare?

Jovisst, det finns program för det också. Fast DVD Copy t ex. Jag har provat det och det var inget vidare. Men andra kanske har lyckats bättre. Jag kör med receptet jag nämnde tidigare, det fungerar perfekt, tycker jag.

• Medlem
  • 2005-03-15 12:47

Säkerhetskopiering

Anslutande fråga, om jag vill göra en säkerhetskopia av min i'Life05 skiva. Hur gör jag det?

DVDshrink fungerar kanske under Virtual PC om man inte har bråttom?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 12:53

Drar Den .dmg filen till skrivbordet. då kopieras den dit som en .dmg

Sen trycker du ut skivan, in med en ny å drar den inlife05.dmg å släpper på cdskivan å kopierar samt bränner.

Klart.

• Medlem
  • 2005-03-15 13:15

Wow.

1
Bevaka tråden