Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX som tillval i OS9?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 11:54

Hej på er!

Jag sitter på en PB 450MHz, 384RAM, 10GB HD, som har OS9.2.2 installerat. Nu börjar dock kostymen kännas lite trång, och jag funderar på att gå över till OSX. Grejen är att jag planerar att köpa ny burk nästa år, och då ta steget fullt ut med OSX. Därför känns det lite fel att byta helt och hållet. I min nuvarande dator har jag mängder av OS9 program, men skulle vilja byta upp en del av dom, men långt ifrån alla. Jag vill alltså fortsätta att ha OS9 som huvudsakligt OS, men kunna starta X separat.

Min fråga är således om man kan ha OSX installerat som ett tillval, alltså så man kan starta det på samma sätt som man kan köra classic-läge i OSX? Jag vill slippa krångel med att göra om alla inställningar, bara ha en extra plattform för nyare program.

Jag har ca 3GB ledigt på hårddisken i nuläget, och har programskivorna kvar med OSX från när jag köpte datorn 2001.

Skall man göra en partition av hårddisken, eller vad finns det för möjligheter?

mvh/christian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 12:15

Jag misstänker att jag kan göra en sk dual boot, så jag kan välja operativsystem när jag startar datorn. Är detta rätt väg att gå, och hur man gör det i såna fall?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-15 13:43

Jag använder själv endast OS 9.2.2, men så mycket vet jag att du antingen får installera OS X på en separat partition och välja operativ vid uppstart eller installera OS X och köra OS 9 i classicläge.

Din dator är lite svag för OS X. Speciellt om du ska göra OS X från 2001.
Då kommer du inte få någon trevligt upplevelse av OS X.

Bara en tanke.

Du kan installera på samma patrition, men tappar då möjligheten att med alt-tangenten intryckt under start få upp ett val. För att byta OS du ska starta måste du välja vilket av dom du vill starta under inställningar för startskiva. Således måste du om du vill starta i os9 (med en dator som är avstängd och senast körd i OSX) starta i OSX, välja OS9 som startskiva och starta om.. Lite bök men de fungerar.

Edit: håller med Hedman.. ska du köra X borde du iaf uppdatera till 10.3

Det snyggaste sättet att växla mellan OSX och OS9 är att ha dem på var sin partition. OSX kan fortfarande köra Classic från andra partitionen. Det viktigaste är att man slipper en massa OSX-skrot överallt över toppnivån när man kör OS9.

Men rana har fel, det går bra att ha båda på samma partition och starta i vilket man vill, OS9 eller OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 15:31

Ja, uppdatera är jag beredd på, så det är lugnt.

Det är alltså två varianter:

1. Samma partition
När jag startar första gången blir det i OSX. Där kan jag sedan ställa in startskivan till OS9, och då startar den i 9:an varje gång därefter, stämmmer det? Jag kan även när jag startar välja vilket OS jag vill starta i? Kan jag sedan ställa in så OSX automatiskt startar "under" OS9 när jag väljer ett OSX-program? Säg att jag kör i 9:an och vill starta ett OSX-program, startar då OSX i ett eget fönster?

2. Två partitioner
Blir datorn snabbare om jag gör varsin partition, eller blir det bara mer ordning och reda? Är detta att föredra? Hur gör man en partition? FInns det nån bra beskrivning i nån tråd? Vad innebär två partitioner rent konkret för datorns handhavande?

Tack för hjälp!

  • Medlem
  • 2005-09-10 12:24
Ursprungligen av chform:

1. Samma partition
När jag startar första gången blir det i OSX. Där kan jag sedan ställa in startskivan till OS9, och då startar den i 9:an varje gång därefter, stämmmer det? Jag kan även när jag startar välja vilket OS jag vill starta i? Kan jag sedan ställa in så OSX automatiskt startar "under" OS9 när jag väljer ett OSX-program? Säg att jag kör i 9:an och vill starta ett OSX-program, startar då OSX i ett eget fönster?

Du kan inte starta OSX under OS9 som man gör med classic under OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 15:36

Partitionering innebär att man måsta backa upp va? Starta från system-CD och partitionera, allt på HD ryker, n'est-ce pas? Låter jobbigt, kanske ska försöka köra på samma partition då av bekvämlighet.

Hur mycket plats tar OSX?

Två partitioner innebär att toppnivån på de båda partitionerna är mycket mer städad. Speciellt känns det i OS9, där man annars får"mach", "mach.sym", "tmp", "var", "mach_kernel", "etc", allt som anonyma blanka ikoner. Stökigt helt enkelt. När man kör OS9 har man den andra toppnivån coh kanske användarmappen uppe och undviker OSX-toppnivån. Jag tror inte det är någon prestandaskillnad.

Men ja, du får säkerhetskopiera ALLT, partitionera och installera om. Dock är du sedan i den situationen att du kan installera om ena systemet mycket lätt, kopiera allt värdefullt till andra partitionen bara, så det kan löna sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 16:28

OK, jag förstår, låter som en bra idé trots allt. Tack! Blir lite merarbete bara, fast jag har haft funderingar på att byta till en större HD så det kan vara dags att göra det nu då, ta tjuren vid hornen...
Tack!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 17:39

Hur gör man för att installera OSX på samma partitionering?

Förresten, att köra OSX på en 10 Gb-hårddisk är inte kul. Du måste hålla flera gig fritt för att den inte ska dö av brist på swaputrymme. Det går till nöds, men det känns hemskt trångt.

1
Bevaka tråden