Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Novell i X:an?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som hört något om det kommer någon Novell-klient till Mac OS X?

Man har ju hört så mycket om att det ska vara Novell-stöd i X:an. Vad menas då med det? Man kan ju för rackarns inte ens köra Novell Klienten i Classic-miljön ju.

Någon får gärna klargöra för mig.

Har inte testat själv men har funderat på om det skulle funka eller inte. Du får ju tag i gamla äpplemenyn (och väljaren i den) genom att starta ett classic program bara. Då kanske du kan gå in i väljaren och välja novellserver att ansluta mot? Du bör också kunna se det lilla inlogginingsträdet i menyn längst upp till höger då. När du monterar en volym i classic så ska den lägga sig på MacOS X´s skrivbord.
Vet inte om detta funkar men testa så vet vi!

  • Oregistrerad
  • 2002-03-05 13:44

Jag har samma problem med Novell klienten (kör 5.1.4). Har inte testat hur det funkar med senvägen i 9.2.2 men jag har lite mera info från Novell som jag skickar med.

Tydligen skall Prosoft som tagit över utvecklingen av Novell för macen utveckla en Novell klient för OS X men det kommer inte hända förän OS 1.2 skeppas eftersom det ryktas att nätverks arkitekturen under OS X kan komma att ändras av apple. De skrev att den första betan förmodligen kommer ut till sommaren efter 1.2 har släppts så det blir bara till att vänta.

Pratade snabbt med en nätverksadmin hät på jobbet och han sa att man inte behövde använda själva klienten om man körde Novell 6 men det gör vi inte här så jag kan inte svara på om det fungerar eller ej.

Andra råd och tips är välkomna.

Jag har själv ingen möjlighet att testa. Det är en av våra kunder som har problemet. Ska försöka kontakta honom.

Nu råkar det vara så att dom har en Novell 6:a som server (tror jag, ska kolla upp det). Behöver man inte klienten då? Vad menar du? Kan du fråga personen som påstod det, för jag vill verkligen få detta att fungera.

[ 05 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

  • Oregistrerad
  • 2002-03-05 16:31

Eftersom vi inte har det här heller och inte har testat det så blir detta lite prelimenärt.

Tydligen så utger sig Novell 6 server i princip för att vara en Samba server vilket Unix boxar kan se och således kan logga in på.

Novell 6 skall bära likeheter med NT så servern skall i pricip bara fråga efter namn och lösenord i samma stil som NT när man försöker logga in. Klienten skalll inte behövas.

Ledsen om den här informationen är lite knapphändig men det är allt jag lyckats få reda på.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-05 18:41

Glömde skicka med dessa länkar som kanske kan hjälpa dig.
Det verkar som om man kan ladda ner Novell Native file access som löser problemet för OS X (och de andra). Håller precis som bäst på att tjata om att vi skall köpa upgraderingen men det tar väl ett litet tag.
http://www.ncmag.com/2001_11/nativen1/ http://www.oucs.ox.ac.uk/macintosh/osx/index.xml.ID=network

Vi använder Novell 6, där ingår Native File Access (NFA finns också som en tilläggsprodukt för Novell 5.1). Från en Mac loggar man in med AFP via TCP/IP. Alltså samma sak som en Appleshare server med TCP/IP. I Classic loggar man in via Väljaren och får sen knappa in IP:nr/URL till servern, eller browsa efter servern via Nätverksnavigation. I OSX via Gå, Anslut till server. Mycket enkelt!
I NFA ingår förutom Apple Filing Protocol för Macintosh (AFP) också Network File System (NFS) för UNIX och Common Internet File System (CIFS) för att logga in via vanlig Windowsklient.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-04-02 00:17

Hoppar rakt in i tråden...

Om jag har förstått det rätt kan man alltså logga in på ett Novell 6-nätverk från OsX utan att behöva göra något speciellt, vare sig i nätverket eller i datorn? Fast det skulle vara kul att höra vad ADB-enheten skulle säga om jag sa att jag ville koppla in en Mac på deras nät...

En följdfråga i så fall, vi har Groupvise till e-posten, hur skulle det gå i så fall?

Tyvärr är det väl än så länge bara hypotetiska frågor, men kan vara kul att veta om det skulle bli aktuellt...

Har lite mer info. Som ni säger så krävs det att Native File Access är installerat på servern för att kunna koppla upp sig mot den om det är en 5.1.4 server...vilket dom har. Men nu är det så att NFA kostar ca 1000 spänn per paket. Dom har styvt 50 servrar...dom vill inte ta den kostnaden.

Har luskat fram att det enda som krävs är en IPX-klient som fungerar i X:an. I 9:an så var det ett tillägg som gav den möjligheten. Finns det någon IPX-klient för X:an?

Daniel... Verkar konstigt att det ska kosta så mycket på en så stor installation. De flesta stora Novell installationer brukar ha köpt "Upgrade Protection" (korkat om man inte har tycker jag personligen) och då brukar tilläggsprogram, uppdateringar etc. inte kosta något .
Tror inte du ska hoppas för mycket på en IPX-klient eftersom Novell (och alla andra Apple, MS m.fl) nog vill standardisera runt IP.
Det finns ju även alternativa sätt att nå Novellservern, ex. FTP. Men det krävs ju att din systemadministratör drar igång FTP-delen av Novellservern....

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 14:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
En följdfråga i så fall, vi har Groupvise till e-posten, hur skulle det gå i så fall?

Efter vad jag har förstått så behöver man ha klienten från ProSoft för att kunna använda GroupWise. Men jag har heller inte testat så jag kan inte säga säkert...

/Pär

  • Medlem
  • 2003-04-25 16:09

Prosoft har sedan ca 1 år tillbaka en IP klient till OS X som funkar klockrent, dock är det endast en inloggningsklient och har inget stöd för inloggningscript, ZenWorks, GroupWise m.m.
GroupWise går ju alltid att komma åt via en webläsare.

http://www.prosoftengineering.com/index.php

1
Bevaka tråden