Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini - konstruktionsfel eller bara otur?

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Martin Kallisti:

Min monitor stöder 1920x1200 alldeles utmärkt, och har gjort sedan den köptes. Det är tidiga varianter av skärmen som inte gjorde det - artikeln du hänvisar till är skriven 2002.

Single link klarar att överföra 1920x1200 (redan min Powerbook 667 DVI klarade att driva min skärm utan några som helst problem), vilket man också kan se på att Apples 23" Cinema HD Display listas som kompatibel till Mac mini.

Ja det är möjligt att det var gammal information men konstigt att det står så även i 240T manualen som Samsung själva lagt ut på sin support sida.
http://product.samsung.com/cgi-bin/nabc/download/b2c_download_index.jsp.

När köpte du monitorn? Har du provat med någon annan DVI kabel?

Står iofs att att mac mini "supports coherent digital displays up to 154MHz; supports non-coherent digital displays up to 135MHz" och Samsungen är tydligen 200Mhz så då krävs det antagligen nedklockning av grafikkortet.

Jag har täkt att köpa en Viewsonic VP171b till min Mini. Enligt specarna så är den kompatibel med "Power Mac™ G3/G4 up to 1280x1024". Är det safe då?

Ursprungligen av MagnusKempe:

Jag har täkt att köpa en Viewsonic VP171b till min Mini. Enligt specarna så är den kompatibel med "Power Mac™ G3/G4 up to 1280x1024". Är det safe då?

Ja då den ska den fungera men köp på öppet köp för säkerhets skull.

Ursprungligen av Errol Garner:

Ja det är möjligt att det var gammal information men konstigt att det står så även i 240T manualen som Samsung själva lagt ut på sin support sida.
http://product.samsung.com/cgi-bin/nabc/download/b2c_download_index.jsp.

När köpte du monitorn? Har du provat med någon annan DVI kabel?

Står iofs att att mac mini "supports coherent digital displays up to 154MHz; supports non-coherent digital displays up to 135MHz" och Samsungen är tydligen 200Mhz så då krävs det antagligen nedklockning av grafikkortet.

Tittar du på manualen ser du också att det står version 1.0 på den. Den jag köpte, köpte jag i slutet av 2003.

Vidare är det inte samma pixel clock när man kör digitalt som analogt (p g a att analogt behöver lite mera jox för att fungera). Just nu kör jag (enligt display config x) i 1920x1200 digitalt, med en pixel klock på 134MHz och får fortfarande problem. I t ex 1600x1200 blir pixel clock betydligt lägre, men det hjälper inte direkt. Problet har uppstått på andra skärmar också.

http://www.freewebs.com/themagius/macintoshmini.htm finns en ganska nedslående lista på andra skärmar som inte funkar, och på http://discussions.info.apple.com/macmini/ tillkommer nya hela tiden.

Jag har prövat med två olika DVI-kablar (som fungerar perfekt med andra datorer), och det är nog lika mycket brus. Det är möjligt att det är jag som blivit knasig, men jag tror att den förra gav mig mera rött och den här ger mera blått.

Ringer man till Apple säger de mest "tja... vi ska eskalera det här..." och ingenting händer.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-03-15 06:55

Min Mac mini kom för exakt en vecka sen och har alltid gått 100% med VGA, men inte mer än 1024x768 på DVI. Har en Hansol 950H 19" TFT. Den blir helt svart i 1152x870, så jag fick köra en gammal CRT i 2dar, då Mac minin kommer ihåg vilken skärm den absolut skulle ha 1152x870 på (TFTn).

Då Mac minin inte har dubbelskärms-möjlighet fick jag återskapa hela HDn som enda lösning (sudo asr...) bara för att bli av med 1152x870 inställningen till Hansoln! Sen ville jag kolla om det verkligen var så att 1152x870 ej funkade, så fick jag vara vaken 1 natt till, leta igenom developer docs mm, för att veta var och vilken prefsfil jag skulle slänga i papperskorgen och starta om, för att "0"-ställa alla skärmupplösningar med tillhörande frekvenser. Så om nån råkar ut för detta, så är det: "com.apple.windowserver.plist" som ligger i sökvägen: /library/preferences/

Nu yttrar sig felet i att dessa vågräta streck som uppstår vid typ snabb musrörelse, öppna/stänga fönster mm. En funktion som hos mej garanterat ger väldigt mkt störningar är att öppna inställningsfönstret för skärmsläckare, så att flurry får åka lite i det lilla provfönstret.

Att öka minnet till 512MB gjorde inte så mkt men, då jag först överklockade CPUn till 1.5GHz från 1,25GHz och sen till 1,58GHz, så minskade det såpass att Mac minin är användbar om jag inte rycker för snabbt i fönstren.
Felet med 1,58GHz G4:a är bara att Systeminfo då bara visar 750MHz, men Xbench blir mkt rätt.
Bara jag hittar var pinne H8 på CPUn är kopplad går den nog ännu bättre i 1,67GHz och visa rätt i systeminfo med.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-03-15 19:49

Oroa er inte för DVI:n längre! Provade längre kabel (gav svart skärm) & DisplayConfigX utan resultat, men med ATIccelerator II (se nedan)

http://thomas.perrier.name/software/ATIccelerator.html

med -30% på både minnes och GPU-frekvensen, så är allt OK +200% OK. OBS1! Minustecknet, man drar ner på frekvensen inte upp = ATIdeccellerator -II sas, mer eller mindre helt riskfritt. OBS2! Man kommer till ATIccelerator I:s hemsida först, men redan i första raden där finns länken till ATIccelerator II.
(De två är fundamentalt olika och den förra kan bara användas till PCI-kort!)

Dessutom blir bilden knivskarp och superklar på köpet! Så detta kan nog bota svagf VGA-bild också. Verkligen extremt skarp och färgäkta bild. Mkt lätt installation av ATIccelerator II , omstart, sen är det bara att dra ner frekvensen godtyckligt antal procent i den nyinstallerade inställningspanelen. Om man inte klickar för automatisk inställning vid omstart, måste man ställa in varje gång. Om något går fel, är det bara att starta om och logga in med shift nertryckt (stänger av alla startfiler), så bootar man med orginal frekvens. Superbt.

Längesen jag sett en så här bra bild!!!
Jag tror orsaken är 1:1 L2 cachen med avvaro av L3, som då matar grafikkretsen med så kort klockcykel att den får svårt att bromsa och anpassa bussmatningen.

Dessutom är det donorware alltså "Fritt", fast de är värda en slant! Så sänker man alltså frekvensen, alltså ökar man livslängden på sitt kort och minskar risken för krasch pga överhettning.

ATIccelerator II

ATIccelerator II comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY. If you destroy your costly 9800 Pro or your now worthless Rage 128 because of a bug in this program or your careless utilisation of it, you're on your own!

ATIccelerator II can change ATI graphics cards frequencies live, on-the-fly, under Mac OS X. It's much more sophisticated and convenient to use than ATIccelerator (I) for the following reasons:

* no potentially dangerous flashing required
* no cumbersome three-steps process (dump, modify, then reflash ROM)
* no need to reboot for every frequency change
* no OS 9 required (that's right, G5s and other recent OS 9-free Macs are now supported!)

Graphics cards overclocking on the Mac finally comes out of stone age!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-27 13:56
Ursprungligen av Errol Garner:

Nu är väl din Hyundai skärm ingen superskärm direkt så här står det i specifikationen för 995.

Macintosh Compatibles 640 x 480 @ 66.7 Hz
832 x 624 @ 75 Hz
1024 x 768 @ 75 Hz
1152 X 870 @ 75/85 Hz

Okej, gamla crt skärmen fick sparkas ut, till förmån för en ny acer al1711 tft skärm. Den funkar lyckligtvis utan problem med mac minin, en helt underbar mac förövrigt!

Men!
CRT skärmen fungerar utan anmärkning till både min powermac g4 & g5.
Så bring your own display till mac mini är inte riktigt sant!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-03-16 07:36

Tja, R.Kroc skrev ju som om han hade hittat en _LÖSNING_ och jag blev såklart förhoppningsfull, men det är inget annat än en tyvärr dålig workaround, som dessutom står nämns i denna tråden inte allt för mångainlägg längre ner.

Jag kör så, och jag är väl nästan nöjd, men en riktig lösning på problemet vore ju trevligare. Ville bara belysa att detta inte är en lösning och att den redan är känd, inget annat. Repetition är kanske bra, men när det inte var mer än 5-7 inlägg mellan den första blänkaren om detta och den senaste så kändes den lite onödig tycktre jag. No hard feelings.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-16 13:57
Ursprungligen av nubi:

Tja, R.Kroc skrev ju som om han hade hittat en _LÖSNING_ och jag blev såklart förhoppningsfull, men det är inget annat än en tyvärr dålig workaround, som dessutom står nämns i denna tråden inte allt för mångainlägg längre ner.

Jag kör så, och jag är väl nästan nöjd, men en riktig lösning på problemet vore ju trevligare. Ville bara belysa att detta inte är en lösning och att den redan är känd, inget annat. Repetition är kanske bra, men när det inte var mer än 5-7 inlägg mellan den första blänkaren om detta och den senaste så kändes den lite onödig tycktre jag. No hard feelings.

Lugnt här också. Stor Kram till dig killar emellan. No hard feelings. bara lite grabb tjafs..du vet...

hmm. nu är jag ju lyckligt gift med min kvinna så nu måste jag sluta tramsa...

Pss. Alltid bra-intressant att höra allas "praktiska" synpunkter på ett ökänt problem och inte bara tänkta teoretiska lösningar. Så löses många issues på tex..xlr8yourmac.com.
dvs genom praktisk erfarenhets delgivning.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-03-16 14:04

1) Jag nämnde att annan kabel och XDisplayConfig ej hjälpte.
2) Jag nämnde att ATIaccellerator I inte alls kan användas, utan att det är ATIaccellerator II som gäller.
3) Det tidigare nämnandet blev direkt påhoppat, som om det inte alls rekommenderades av forumet här, såsom "Farligt" och med suspekt effekt i övrigt. Efter att själv ha utprovat alla de förslag som nämnts som lösning här, har jag bara gett ett utlåtande om vilka jag anser kommer i fråga.

De som ej har fått någon kritik alls är TOTALT verkningslösa på att lösa problemet i fråga. Däremot har det visat sig i mina praktiska försök, att alla förslag som fått stark kritik riktat emot sig, alla fungerar som en lösning till 100%!

Alltså var det min mening att framföra, att det är min åsikt att de som kritiserar här, borde byta fot och vända sig mot de verkningslösa och enbart tidskonsumerande förslagen i denna debatt och premiera de som hjälper till, om de ska kunna anses som seriösa och inte bara är ute efter att vilja käbbla och sabba för dem som vill hjälpa de som verkligen har problem!

Det var inte det minsta roligt att köra i 1024x768 i en veckas tid! Då behövs ju inte en 19 tummare.

Och att påstå att DVI och VGA är samma sak? Jag kunde ju då lika gärna köpa en videoadapter och köra Mac mini på TV:n!
Ni som tycker så, ska absolut göra det! Ni spar tusentals kronor på det, som ni kan skicka till mej. Själv betalar jag gärna, för skillnaden är i praktiken extremt stor!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-16 16:11
Ursprungligen av R.Kroc:

1) Jag nämnde att annan kabel och XDisplayConfig ej hjälpte.
2) Jag nämnde att ATIaccellerator I inte alls kan användas, utan att det är ATIaccellerator II som gäller.
3) Det tidigare nämnandet blev direkt påhoppat, som om det inte alls rekommenderades av forumet här, såsom "Farligt" och med suspekt effekt i övrigt. Efter att själv ha utprovat alla de förslag som nämnts som lösning här, har jag bara gett ett utlåtande om vilka jag anser kommer i fråga.

De som ej har fått någon kritik alls är TOTALT verkningslösa på att lösa problemet i fråga. Däremot har det visat sig i mina praktiska försök, att alla förslag som fått stark kritik riktat emot sig, alla fungerar som en lösning till 100%!

Alltså var det min mening att framföra, att det är min åsikt att de som kritiserar här, borde byta fot och vända sig mot de verkningslösa och enbart tidskonsumerande förslagen i denna debatt och premiera de som hjälper till, om de ska kunna anses som seriösa och inte bara är ute efter att vilja käbbla och sabba för dem som vill hjälpa de som verkligen har problem!

Det var inte det minsta roligt att köra i 1024x768 i en veckas tid! Då behövs ju inte en 19 tummare.

Och att påstå att DVI och VGA är samma sak? Jag kunde ju då lika gärna köpa en videoadapter och köra Mac mini på TV:n!
Ni som tycker så, ska absolut göra det! Ni spar tusentals kronor på det, som ni kan skicka till mej. Själv betalar jag gärna, för skillnaden är i praktiken extremt stor!

Kram kram till dig också.

Nu glömmer vi allt grabb mejs. :rolleyes:

Nu riktar vi släggan och våra gemensamma krafter mot APPLE. Våran vän och ovän ibland.

Ursprungligen av R.Kroc:

1) Jag nämnde att annan kabel och XDisplayConfig ej hjälpte.
2) Jag nämnde att ATIaccellerator I inte alls kan användas, utan att det är ATIaccellerator II som gäller.
3) Det tidigare nämnandet blev direkt påhoppat, som om det inte alls rekommenderades av forumet här, såsom "Farligt" och med suspekt effekt i övrigt. Efter att själv ha utprovat alla de förslag som nämnts som lösning här, har jag bara gett ett utlåtande om vilka jag anser kommer i fråga.

De som ej har fått någon kritik alls är TOTALT verkningslösa på att lösa problemet i fråga. Däremot har det visat sig i mina praktiska försök, att alla förslag som fått stark kritik riktat emot sig, alla fungerar som en lösning till 100%!

Alltså var det min mening att framföra, att det är min åsikt att de som kritiserar här, borde byta fot och vända sig mot de verkningslösa och enbart tidskonsumerande förslagen i denna debatt och premiera de som hjälper till, om de ska kunna anses som seriösa och inte bara är ute efter att vilja käbbla och sabba för dem som vill hjälpa de som verkligen har problem!

För det första, överdriver inte du? Påhoppat?? Nån påstod att din lösning redan presenterats tidigare. Varken mer eller mindre.

För andra, är det verkligen en bra lösning att hålla på och fippla på det sättet? Det känns otroligt för mycket begärt att användarna ska tvingas till såna åtgärder. Det ligger hos tillverkarna och ingen annan. Temporär lösning är vad det är (som nån annan redan skrivit).

Nu har i alla fall Apple erkänt att det finns problem med Mac minin. Inte precis det som finns beskrivet i denna tråd men det visar ju ändå att allt inte står rätt till: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301055

Ursprungligen av apple4ever:

Du får inte en nyare version i nån av de filerna. Nyaste och fräschaste får du i 10.3.8. Enda gången du har nån egentligen nytta att installera separata drivisar är om du har ett retail-kort. Men egentligen är det inte drivisarna som är annorlunda utan mjukvara för att styra specialfunktioner hos korten. Något som de allra flesta OEM-kort ändå inte stödjer.

Tänk på att välja en drivrutin som stödjer OEM

Bevaka tråden