Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mounta volymer utan omstart

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, råkade snubbla över att Cocktail ( ovavsiktligt ? ) kan mounta externa fw-diskar utan att man startar om datorn och är nu på jakt efter ett script av något slag som kan få ligga i docken. Ni som har Cocktail kan testa med att tilldela findern möjligheten att ploppa ut Superdriven. När man bockar av detta inne i Cocktail så mountas de externa diskarna. Så jag misstänker att där finns någon form av unix-kommando som kan utföra detta... så har du tankar & tips... låt höra ditt svar vare sig det är unix eller Applescript.

Olle

• Medlem
  • 2005-03-17 15:26

Kommandot "mount" funkar bra, finns även en speciell "mount_hfs".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 16:24

Du kan ju använda Skivverktyg när du vill montera eller avmontera enheter.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-17 17:14

???

Mina alla externa FW diskar mountas automatisk på skrivbordet.

Eller har jag uppfattat fel ?

Tack för mailet. Detta är faktiskt en bug i Cocktail som jag tänker fixa i version 3.5.4. Externa diskar mountas på skrivbordet eftersom Cocktail startar om en process som heter "SystemUIServer".

Om man vill göra på detta sätt så borde t.ex. det här skriptet fungera för mount/unmount av (enbart) FireWire diskar:

tell application "System Events"
set startupDisk to name of the startup disk
set the theDisks to name of every disk
end tell
display dialog "Mount or unmount?" buttons {"Unmount", "Mount"}
set theButtonReturned to button returned of the result
if theButtonReturned is "Unmount" then
repeat with aDisk in theDisks
try
if aDisk is not startupDisk then
do shell script "diskutil info /Volumes/iMac | grep 'Protocol' | awk '{print$2}'"
if the result contains "FireWire" then
tell application "Finder" to eject aDisk
end if
end if
end try
end repeat
else
try
do shell script "killall SystemUIServer"
end try
end if

men det är ett konstigt sätt att montera diskar på. Egentligen borde Du använda mount_hfs (man mount_hfs) eller (om diskar inte är HFS) mount kommandot (man mount).

Om det är så att dina diskar monteras inte automatiskt när Du loggar in, kan Du testa att skapa en text fil:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple Computer//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dt...">
<plist version="1.0">
<dict>
<key>AutomountDisksWithoutUserLogin</key><true/>
</dict>
</plist>

som Du döper till "autodiskmount.plist" (.plist, ej .txt) och sparar i mappen /Library/Preferences/SystemConfiguration .

Senast redigerat 2005-03-18 01:27
1
Bevaka tråden