Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fuji S3 SLR- test

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-30 17:07

Fick idag tillfälle" att som först i Sverige " testa nya Fuji S3. Kameran är lite bulligare än gamla S2. Ligger bra i handen, men fortfarande känns det som en billigare Nikonkamera (motsvarande D70) som Fuji har byggt om till en digitalkamera. Flertalet inställningar har förenklats och blivit bättre. Nu kan man välja iso tal uppe på programratten. Adobe RGB färgrymd har lagts till. Kamerans aut vitblansering ger mycket bra bilder inomhus och utomhus. Färgerna är fantastiskt varma, filmlika.
Pga av dåligt väder kunde jag inte ta mina vanliga referensbilder. Bildbrus på 800ISO är lågt på de bilder jag har studerat. Inga synliga uppräkningsfel.Autovitbalanseringen verkar bättre än D70 vid blandljus, det är lite som behöver korrigeras i bildbehandlingsprogrammet.
Sökaren är något bättre/ljusare än D70 men inte i klass med Canon eller Minolta.
Lite långsam i bildhanteringen vid bläddring och visning på LCD. I mitt tycke lite långsam även vid uppstart och buffring/nerläsning av 12Mpix filer jpg.Bra förstoringsgrad för att studera tagna bilder på kamerans LCD.Lätt at se om bilderna är skarpa eller ej.
Återkommer med mer utförlig test när vädret tillåter.Svårt att utröna vad de 6 Mpix+6Mpix ljusdetektorerna verkligen gör för att bla förbättra det dynamiska omfånget i bilden.Spontant verkar bilderna ha mera/större färginformation än vad jag får med D70.
Pris ca 24000:- !!!!!!

Bilden till vä. 200ISO, fina rena färger, gatstenarna är otroligt levande och vackert återgivna. Bilden till hö detalj, delsförstoring 800iso. Lågt färgbrus över hela bilden.

Tillägg 2jan 2005. Nya bilder från testmotiv upplaggda längre ner.

Senast redigerat 2005-01-02 15:21

Skumt, i EXIF-infon står det att bilden till vänster är tagen med iso 1600.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-30 22:06
Ursprungligen av Kristofer:

Skumt, i EXIF-infon står det att bilden till vänster är tagen med iso 1600.

Så rätt. Blandade massa bilder när jag la upp exempelbilden. Tog från 100ISO upp till 1600.
Nåväl- bilderna från kameran är mycket vackra och jag kommer köra flera tester med "film" inställningar över helgen om nu bara vädret blir bättre.
En ytterliggare fördel med kameran är att nu går den på bara 4 uppladdningsbara batterier. Skall bli intressant och se hur många bilder man kan få ut, S2 var en batterislukare.
mvh

Ok, ja alla gör vi fel ibland

Verkligen kul att du skriver om dina tester här, mycket intressant!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-02 14:18

Eftersom vädret inte tillåter en bra test byggde jag upp en testbild belyst med konstant ljus från halogenlampor/paraplyer och kamerorna på stativ. Nackdelen att välja halogenlampor är mest spectrala=färgmässiga och speciellt i blått, nu är det upplösningen och brus jag främst tittar på i bilderna.
Jag har tittat på vad som skiljer D70 och S3. Fotograferat i 6Pmix läge och 12Mpix läge. Interpolerat upp D70 bilden till 12Mpix. Skillnaderna mellan kamerorna är hårfin. Kan inte ses på vanliga bilder. Moire kan ses hos Fuji S3 i testbilden.Färgmässigt så skiljer det lite. Kan inte säga att den ena kameran är bättre än den andre. Detaljmässigt så kan jag se någon liten detalj något bättre hos Fuji12Mpix än en interpolerad D70 bild till 12Mpix. Samtidigt så finns det inga synliga uppräkningsfel eller moire i D70 bilden som kan ses i Fuji S3 bilden längs ner till vänster.Bilden längst ner till höger visar Fuji S3 hur deras pixeluppbyggnad har en kantövergång från vit yta till svart + färgmoire.
Titta på bilderna och skapa en egen uppfattning.
Min första reaktion att Fuji skulle ge bättre färger stämmer inte heller när testmotivet evalueras.
Mvh

Senast redigerat 2005-01-03 10:54

Objektivfattning? Har fuji egna gluggar?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-02 14:31
Ursprungligen av Kristofer:

Objektivfattning? Har fuji egna gluggar?

Fuji har Nikonfattning. Bilder är tagna med MicroNikkor 60mm på bägge kamerorna.Vald arbetsbländare 9.
mvh

Senast redigerat 2005-01-02 15:11
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-02 14:59

1600 ISO och D70 interpolerad till 12Mpix jmf med Fuji S3 som är inställd på 12Mpix.

Återigen klarar sig D70 sig synnerligen väl jmf med Fuji sensorn. Moire kan ses i porträttet hos S3.
Detaljmässigt så har jag min uppfattning klar.Ögat kan uppfatta detaljer från ca 6Milj pixlar..
Bilden till höger, här tecknar D70 rasteringen i bilden.

Senast redigerat 2005-01-02 15:37

tack för ett givande test. vore intressant att se en jämförelse mellan raw och jpg från s3an.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-02 22:21
Ursprungligen av Anders K:

tack för ett givande test. vore intressant att se en jämförelse mellan raw och jpg från s3an.

Återkommer senare med rawfiler

mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-03 18:28

Sista bilderna från NikonD70 och S3. S3 bilder förefaller mjuka i sin grundinställning=ingen skärpning. Nikon D70 har ingen skärpning påslagen.
S3 bilder blir bättre med USM på 100. 1. 1
Samtidigt kan skärpeartefakter ses i S3 bilden.
Nikonbilden kan skärpas extremt mycket utan att samma effekter kan ses.
Bilderna visas direkt från kameran, ingen bildbehandling.
Nedersta bilden till vänster visar hela bildytan. Komplext motiv med högdager + stora skuggpartier.
Nedersta bilden till höger visar AWB autovitbalans. Här klarar Fuji S3 ljuset från en glödlampa bättre än D70.
Fujikameran är bra, men hur bra för 25000:- inkl moms återstår att se. Jag tycker att ett pris runt 12-15000:- skulle vara mer realistiskt med tanke på att Canon 20D kan köpas för ca 15 lappar.
mvh

Senast redigerat 2005-01-03 18:44
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-03 19:10

Nu blir det sista bilderna.
Här vill jag illustrera hur olika kameror mäter en bild. Denna bild är en högdagerbild. Nikon D70 har som alla Nikon kameror ett mer återhållsamt sätt att exponera bilden. Högdagrarna är intakta och bilden blir mörkare i mellanparier och skuggor. FujiS3 gör som Canon kameror, hissar mellanpartiet och skuggor med ett förstört högdagerområde som inte kan återskapas.En kontroll av histogrammet och FjiS3 bilden skulle underexponeras med ca 1 steg i detta motiv

Ursprungligen av miri:

Nu blir det sista bilderna.
Här vill jag illustrera hur olika kameror mäter en bild. Denna bild är en högdagerbild. Nikon D70 har som alla Nikon kameror ett mer återhållsamt sätt att exponera bilden. Högdagrarna är intakta och bilden blir mörkare i mellanparier och skuggor. FujiS3 gör som Canon kameror, hissar mellanpartiet och skuggor med ett förstört högdagerområde som inte kan återskapas.En kontroll av histogrammet och FjiS3 bilden skulle underexponeras med ca 1 steg i detta motiv

kul att se ett test på s3, vi är många som är nyfikna på om den är värd sitt pris, själv är jag lite skeptisk, en uppföljare till D100 skulle nog vara ett bättre och billigare alternativ, men när kommer en sån? Kommentar till testet. Jag tycker nikon-bilden ser underexponerad ut, med brus som följd i lågdagrarna. Bruset verkar ju vara väldigt lågt på S3, spec vid högre ISO-tal. Se http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d/page18.asp.
Du har inte heller angivit vilka "modes" som du kör S3 kameran i, wide1, wide2 etc?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-15 11:48
Ursprungligen av Snoddas:

kul att se ett test på s3, vi är många som är nyfikna på om den är värd sitt pris, själv är jag lite skeptisk, en uppföljare till D100 skulle nog vara ett bättre och billigare alternativ, men när kommer en sån? Kommentar till testet. Jag tycker nikon-bilden ser underexponerad ut, med brus som följd i lågdagrarna. Bruset verkar ju vara väldigt lågt på S3, spec vid högre ISO-tal. Se http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d/page18.asp.
Du har inte heller angivit vilka "modes" som du kör S3 kameran i, wide1, wide2 etc?

Återkommer med en utförligare test av kameran, vi skall titta på dynamiska omfånget och bla testa bakstycken+ D2X+S3.

Nikonbilden är exponerad inom histogrammets ytterändar, dvs Nikon exponerar generellt bilder något mörkare, klarar också högdagrar bättre.Fuji exponerade bilden ljusare, klippte information i högdagrarna.
Detta illustrerar endast hur exponeringsmätarna tolkar motivet. givetsvis kunde jag minusexponerat Fujibilden.

Inställningarna : jag får titta på bildfilerna ,kommer inte ihåg exakt vilka inställningar som valdes vid de olika bildtagningarna.

Prismässigt : kameran är seg, känns omodern, och i mitt tycke alldeles för dyr. D70 som är en billig kamera hanterar bildfiler, buffring, serietagning , nerskrivning av bilder till kort, bläddring=visning av bilder på LCD otroligt mycket rappare.

mvh

Ursprungligen av miri:

Återkommer med en utförligare test av kameran, vi skall titta på dynamiska omfånget och bla testa bakstycken+ D2X+S3.

låter bra..

Ursprungligen av miri:

Inställningarna : jag får titta på bildfilerna ,kommer inte ihåg exakt vilka inställningar som valdes vid de olika bildtagningarna.

den extra dynamiken får man bara i wide-läge vad jag förstår. Inställningarna var tydligen fler och lite röriga.

Ursprungligen av miri:

Prismässigt : kameran är seg, känns omodern, och i mitt tycke alldeles för dyr. D70 som är en billig kamera hanterar bildfiler, buffring, serietagning , nerskrivning av bilder till kort, bläddring=visning av bilder på LCD otroligt mycket rappare.

Verkar vara ungefär samma intryck som flera andra har haft av S3:an. D70 är förståss en trevlig och prisvärd kamera men känns inte riktigt "arbetsmässig". Den dåliga sökaren är jag mest bekymrad över, avsaknad av vertikalgrepp är också en brist.
ISO 100 vill man gärna ha och lägre brus på högre ISO skadar aldrig. En uppdaterad D100 vore nice. Med tanke på att den har några år på nacken nu borde det vara dags. Hoppet till D2x känns lite väl stort i pengar räknat. Och S3:an verkar vara en dyr och seg väg att gå...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-03 19:45

Test av Fuji s3 för den som är intresserad

http://www.bythom.com/fujis3review.htm

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 22:44

Tack för detta testet miri!
Jag kommer nog att dra till mattssons imorgon och införskaffa mig en Nikon D70 med 18-70 mm optik.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-18 00:02

slarti
Har du inte bråttom med kameraköp, så ta en titt på nya Canon 350D.
Grabbarna på Mattssons Foto vet när den kommer. (och har någon den först för visning så sker det oftast i Lund)
Alltid bra att jmf
själv skall prova D2x och finna ut hur bra är denna skapelse.
mvh

D70 har precis sjunkit i pris också på cyberphoto.se, 9850 sek med 18-70 gluggen, konkurrensen hårndar och efter PMA-mässan som börjar 20:e februari så vet vi om nikon kommer med några ersättare till d70 eller d100

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 00:11
Ursprungligen av miri:

slarti
Har du inte bråttom med kameraköp, så ta en titt på nya Canon 350D.
Grabbarna på Mattssons Foto vet när den kommer. (och har någon den först för visning så sker det oftast i Lund)
Alltid bra att jmf
själv skall prova D2x och finna ut hur bra är denna skapelse.
mvh

Jag hade bråttom. Eller jag köpte åtminstone en D70. Jag tror inte riktigt på canons budgetalternativ efter att ha sett alldeles för många canonkameror som känns otroligt plastiga.
Än så länge är jag nöjd med min D70, dock behöver jag köpa en ny blixt för ttl fungerade inte mellan dem. Det enda jag inte riktigt är nöjd med är minnet, det tar slut alldeles för snabbt så jag får väl köpa en GB till.
En annan anledning till nikonköpet är att jag redan har tre nikonobjektiv. Detta gör kameraköpet ganska mycket billigare.
Hade jag haft pengarna hade jag köpt en 20D utan tvekan, men nu har jag tyvärr inte det.

En sak som var ganska intressant, Mattssons var 100 kronor billigare med kameran + 18-70 mm objektiv än vad scandinavian photo var. Jag tycker att det är konstigt att en webshop är dyrare än en riktig affär som har högre omkostnader.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-18 00:34

ingen ersättare till d70, men det ryktas om en riktigt billig D50 samt givetvis ersättare till den nu pensionsfärdiga d100.

mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-21 01:06

Kul att du köpte en kamera, Mattssons stora digitaldag är snart , vi kanske ses .
mvh

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 03:19

Ja faktiskt, jag har funderat på att köpa en digital SLR i snart ett år men inte lyckats få ihop pengar fören nu.
Oh okej, vilken dag är den? Det vore roligat att gå.
Det kanske vi gör.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-22 16:11

För den som vill läsa om S3
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/s3-pro.shtml

http://www.luminous-landscape.com är en mycket bra sida för dig som är fotointrsserad

THE UNDERSTANDING SERIES
Understanding Printer Colour Management — the proper settings for using profiles
Understanding Raw Files — whether to choose to shoot in raw or JPG format, and why
Understanding Local Contrast Enhancement — a simple technique for improving print contrast
Understanding Contrast Masking — a simple Photoshop technique for opening shadow areas and reducing contrast
Understanding Digital USM — what is the Unsharp Mask and what does it do?
Understanding MTF Charts — what is MTF, and how to read lens charts?
Understanding Histograms — how to read the digital camera's most useful exposure evaluation tool
Understanding Digital Sensor Cleaning — the why, how and tools required
Understanding Digital Workflow — suggested steps and settings to use when working with a digital SLR
Understanding Mirror Lock-Up — a technique for creating vibration-free sharp images
Understanding Medium Format — a primer on the jargon, and the equipment available
Understanding Depth of Field — a tutorial, including Hyperfocal Distance and the Circle of Confusion
Understanding Polarizers — a tutorial on how to use the most important filter for colour photography
Understanding Lens Contrast — an in-depth tutorial by Mike Johnston
Understanding Bokeh — an in depth technical explanation by Harold Merklinger
Understanding Bit Depth — a tutorial on hi-bit images and when and why to use them
Understanding Sharpness — a tutorial on resolution and acutance
Understanding Resolution — explores the basics of digital Input and Output
Understanding Camera Movements — the ins and outs of tilts and shifts
Understanding Colour Theory — academic colour theory applied to landscape photography
Understanding the DSLR Magnification Factor — removing the myths and misinformation
Understanding SLR Viewfinders — the variety and types of viewfinders found in various cameras
Understanding Exposure — the world's 10 stop range. Why it's so tough and how to handle it
Understanding Digital Blending — how to replace graduated ND filters and expand dynamic range
Understanding Panoramic Stitching — creating wide format panoramics using Photoshop

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-16 12:05

Dpreview har full test på s3
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms3pro

även Phil Askey tycker kameran är för dyr och ev fördelar med fuji sensorn ses som små.
se mina tidigare inlägg. Man kan i raw få ett bättre dynamiskt omfång med S3 enl Phill, men det krävs arbete, vinsterna ligger främst i de ljusa partierna. Bättre vore kanske att öka återgivningen i skuggorna istället.
Se även Phills brusinlägg om D70 vid jmf med S3, Nikon har ett mer filmlikt brus, korn och inte cmos sensorns röda/blå/gröna flammigheter .
Något som jag har tagit upp ett antal gånger här på forumet.
Således. En kamera som fortfarande står sig väl och billig är Nikon d70.

mvh

Senast redigerat 2005-03-16 12:28
Ursprungligen av miri:

Dpreview har full test på s3
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms3pro

även Phil Askey tycker kameran är för dyr och ev fördelar med fuji sensorn ses som små.
se mina tidigare inlägg.
Se även Phills brusinlägg om D70 vid jmf med S3, Nikon har ett mer filmlikt brus, korn och inte cmos sensorns röda/blå/gröna flammigheter .
Något som jag har tagit upp ett antal gånger här på forumet.
Således. En kamera som fortfarande står sig väl är Nikon d70.

mvh

ett antal olika tidningar och webbsiter som testat S3 och alla verkar vara ense om att bildkvaliten är i toppklass och att det större dynamikomfånget verkligen fungerar. Hur stor vikt man lägger vid den lilla extra bildkvalitet relativt det höga priset (i sverige) är frågan.

en liten ovetenskaplig prisundersökning.

I Japan hittar jag lägsta pris för S3 på ca 13000 SEK!
Eos 20D kostade ungefär samma i japan när den släpptes,
och idag kostar den motsv ca 11278 SEK.
D70 kostar motsvarade 5400 SEK i japan.
I tyskland hittar man S3 för ca 18600 SEK.

i det sammanhanget så blir ju 24000 för s3 i Sverige inte så prisvärt..
även om testbilderna ser väldigt bra ut,

Senast redigerat 2005-03-16 16:21
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-17 23:14
Ursprungligen av Snoddas:

ett antal olika tidningar och webbsiter som testat S3 och alla verkar vara ense om att bildkvaliten är i toppklass och att det större dynamikomfånget verkligen fungerar. Hur stor vikt man lägger vid den lilla extra bildkvalitet relativt det höga priset (i sverige) är frågan.

en liten ovetenskaplig prisundersökning.

I Japan hittar jag lägsta pris för S3 på ca 13000 SEK!
Eos 20D kostade ungefär samma i japan när den släpptes,
och idag kostar den motsv ca 11278 SEK.
D70 kostar motsvarade 5400 SEK i japan.
I tyskland hittar man S3 för ca 18600 SEK.

i det sammanhanget så blir ju 24000 för s3 i Sverige inte så prisvärt..
även om testbilderna ser väldigt bra ut,

Det finns alltid en baksida på allt det vackra. S3 bättre återgivning liggger främst i högdagrarna, bättre vore om de mörka partierna kunde lyftas fram med större teckning. I de mörka partierna är brusvärdena högre och färginformation är svårare att få fram. Högdagrarna består inte av samma problem brusmässigt/signalmässigt, och är lättare att korrigera så länge informationen ligger inom histogrammet ytterändar.

Själv försöker jag utvärdera hur bra är d2x är.
Inne på min 4e vecka med denna vackra skapelse.
Vad det gäller S3 så är kameran liksom d2x antagligen mycket bra, d2x betydligt bättre som kamera.
S3 maskerar sina brusvärden på högre iso tal med sämre upplösning, jag misstänker att Nikon gör likadant.
Alltså: man måste vara medveten om vad skall man använda kameran till.
Nu har S3 beroende på sin pixeluppbyggnad mera problem med moire, dvs mönster, linjer i bilden sammanfaller inte med uppsamplingen/interpoleringen av bilden.
Nikon d2x har med sina mindre pixlar antagligen ett sämre brusvärde i högre iso tal, detta kan maskas bort genom brusreduseringsprogrammet som är inlagt. Hur bra blir den faktiska återgivningen vad det gäller dynamiskt omfång och detaljer?
Canon har med sina större pixlar/yta på sensorn problem med sin optik. Dagens vidvinkel och stor sensor yta går inte ihop. Vinjettering, oskärpa ut i hörnen är svårknäckt problem. Hur stor del av sensorytan ger en återgivning av detaljer? Mitten, kanterna gör det inte.

Sammanfattningsvis: En stor yta på sensorn fungerar väl med rak strålgång=tele
En mindre sensoryta fungerar bättre på dagens vidvinkelobjektiv= rakare strålgång
Fuji med sin pixeluppbyggnad fungerar väl så länge motivet inte består av flertal olika linjemönster.
Hur stor är fill in faktorn på de olika sensorena? Dvs hur stort område är täckt med ljuskänsligt kisel som kan ge signal efter att ha träffats av fotoner/ljus.
Frågorna är många, och svaren komplexa

Själv vill jag ha en ny kamerastandard med optilk och en sensoryta avsedd och framräknad för digitalfoto.
mvh

Senast redigerat 2005-03-17 23:59
Ursprungligen av miri:

Det finns alltid en baksida på allt det vackra. S3 bättre återgivning liggger främst i högdagrarna, bättre vore om de mörka partierna kunde lyftas fram med större teckning. I de mörka partierna är brusvärdena högre och färginformation är svårare att få fram. Högdagrarna består inte av samma problem brusmässigt/signalmässigt, och är lättare att korrigera så länge informationen ligger inom histogrammet ytterändar.h

är det utfrätt är det svårt att korrigera, håller nog inte med om att det bara är i högdagrarna det syns, om jag får svamla lite så tror jag att
det högre dynamikomfånget gör att hela histogrammet kan flyttas till höger ett exponeringssteg, vilket gör att man slipper underexponera, och kameran kan därmed utnyttja a/d omvandlarens mätområde bättre, det borde även synas i lågdagrar, så tillvida att skuggor inte blockar igen så tidigt som med andra DSLR, man bör även få finare tonövergångar, att det är synbart i ALLA motivsituationer är nog inte säkert.
Men jag tror fuji pratar om 1 exponeringssteg i varje ände av exponeringsområdet OCH bättre tonövergångar, 14 bitar ger ju teoretiskt också 4 ggr fler steg att leka med jämfört med 12 bitar.
Se mätresultat av dynamiskt omfång för s3 långt ned på den här sidan.
http://www.imatest.com/docs/tour_q13.html#dynamic

"Tråkigt" nog för mig så verkar det som om jag ser skillnad på bilder tagna med d70 respektive S3, rent ovetenskapligt sett...=)..men det vore verkligen intressant att göra ett "blindtest" med utskrivna testbilder av samma motiv, det är ju en sak är ju att kolla testbilder på datorn.. bilder från d70 kan ju se riktigt bra ut dom också...=)
med bra objektiv och rätt ljussättning..och det är ju vad man ser som räknas...=)

Ursprungligen av miri:

Själv vill jag ha en ny kamerastandard med optilk och en sensoryta avsedd och framräknad för digitalfoto.
mvh

4:3 formatet är ju det, hävdar olympus i alla fall!

Ursprungligen av miri:

d2x
mvh

är det inte lite NeatImage-känsla över D2X bilderna...?
berätta...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-18 13:08
Ursprungligen av Snoddas:

är det utfrätt är det svårt att korrigera, håller nog inte med om att det bara är i högdagrarna det syns, om jag får svamla lite så tror jag att
det högre dynamikomfånget gör att hela histogrammet kan flyttas till höger ett exponeringssteg, vilket gör att man slipper underexponera, och kameran kan därmed utnyttja a/d omvandlarens mätområde bättre, det borde även synas i lågdagrar, så tillvida att skuggor inte blockar igen så tidigt som med andra DSLR, man bör även få finare tonövergångar, att det är synbart i ALLA motivsituationer är nog inte säkert.
Men jag tror fuji pratar om 1 exponeringssteg i varje ände av exponeringsområdet OCH bättre tonövergångar, 14 bitar ger ju teoretiskt också 4 ggr fler steg att leka med jämfört med 12 bitar.
Se mätresultat av dynamiskt omfång för s3 långt ned på den här sidan.
http://www.imatest.com/docs/tour_q13.html#dynamic

"Tråkigt" nog för mig så verkar det som om jag ser skillnad på bilder tagna med d70 respektive S3, rent ovetenskapligt sett...=)..men det vore verkligen intressant att göra ett "blindtest" med utskrivna testbilder av samma motiv, det är ju en sak är ju att kolla testbilder på datorn.. bilder från d70 kan ju se riktigt bra ut dom också...=)
med bra objektiv och rätt ljussättning..och det är ju vad man ser som räknas...=)

Har inte haft tid att kolla S3 kontra D70 vad det gäller 20 x 30 kopior rakt ut från kameran.
Däremot har jag gjort det med D70 och 20D. Av 10 tillfrågade som såg bilderna, svarade alla 10 att Nikon bilden såg bäst ut . Bilderna finns att beskåda hos Mattssons Foto i Lund.

Vad det gäller dynamiskt omfång, i de bilder jag tog , se början av tråden kunde jag inte få fram så mycket mer information ur S3bilden. Det är subtila skillnader vi talar om.

4:3 formatet är ju det, hävdar olympus i alla fall!

vill ha betydligt större än så, större än nuvarande 24 x 36

är det inte lite NeatImage-känsla över D2X bilderna...?
berätta...

Beror på vad du menar. Skulle Nikon ha plagierat deras brusredusering?

Kolla senaste numret av "allt om digital foto"
bildjämf mellan D2H och S3, aningen mer än subtil skillnad i en högkontrast situation..

Ursprungligen av miri:

Beror på vad du menar. Skulle Nikon ha plagierat deras brusredusering?

nej, inte snott, bara att de (få) testbilder från d2x jag sett verkligen SER brusreducerade ut...

dynamikomfånget verkar inte heller vara imponerade även om signal/brusförhållandet är högt (lågt brus i lågdagrarna)
så det går nog att lätta upp lågdagrarna en hel del verkar det..
men som sagt...jag har sett för få bilder för att säga nåt om det egentligen...
ett D2X-hus med fujis sensor...i fullformat...=)

pentax nya med mellanformats sensor då....kan det vara nåt...?

Bevaka tråden