Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

De 10 bästa råden/tipsen för att komma igång med OS X !

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-05 22:31

Nu är även jag invig i den fantastisk OS X -världen...och medans jag pillar runt ibland alla funktioner och inställningar så funderar jag över vilka saker man bör tänka på och vad som är viktigast i början.

Ni som nu har kunnat använda OS X en tid - vilka är era 10 bästa tips och råd för oss "gamla OS 9´or"...?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-05 23:11

1, Inse att du har blivit hindrad från att göra vissa saker för att inte kunna ställa till det för dig själv.

/glemme

Det som var ett genombrott för mig var när jag insåg att det var något HELT annat än OS9. Think different

Förstå att det är en helt ny logik du skall lära dig. Referera inte bakåt, sug i dig helt nya tankemönster. Då började det lossna för mig....lite i alla fall.

Anders

Citat:

Skapades ursprungligen av: glemme:
1, Inse att du har blivit hindrad från att göra vissa saker för att inte kunna ställa till det för dig själv.

2. Upptäcka att du kan upphäva hindret och sedan göra vad du vill med systemet. Inklusive ställa till det för dig själv.

Fortsättning på Anders, Viktors och Simons tips.

1.
- Glöm följande frågeställning: "Varför kan jag inte... i Mac OS X? Det gick ju i Mac OS 9!".

Mac OS X är INTE en uppdatering till OS 9 utan ett HELT nytt system, dock med vissa likheter till Mac OS 9.

Var inte rädd för Unix! Det är oerhört kraftfullt oc kompletterar GUI:t. Aktivera dock inte root förrän du vet vad du gör.

2.
Mac OS X är ett nytt system och behöver lite mer utveckling innan det blir lika optimerat som OS 9. Det är segt ibland, visst. Mycket RAM hjälper dig dock en bit på traven. Ställ färgdjupet till 1000 färger.

3.
Låt system stå på! Omstart är egentligen bara nödvändigt efter systemuppdateringar eller vid installationer som påverkar systemet. Krascher avslutar program men systemet rullar på. Lär dig hur man via SSH går in från en annan dator och dödar processer om datorn inte reagerar på tangentbord och mus.
Systemet optimerar sig själv när det är inaktivt (läs när du inte pular med den). Detta gäller även för bärbara datorer.

4.
Installera Tinkertool, ASM och SNAX. Underbara Free/Share-wares som ger dig ett trevligare system med fler inställningsmöjligheter.

5.
Starta programmen och låt dem gå. Avsluta inte programmen när du ska göra något annat. Stäng bara alla fönster och låt programmet tuffa på i bakgrunden. Minneshanteringen gör att du inte märker att de är igång. När du sedan vill tillbaka behöver du inte starta programmet på nytt.

6.
Uppdatera program! Kolla in VersionTracker för de senaste versionerna, läs rescensionerna och ladda ned!

7.
Besök oss! Läs, sök och om du inte hittar svaret, fråga här på 99mac.com! Kompetensen på medlemmarna här är otrolig!

8.
Sist men inte minst. Experimentera, testa och ha kul! Är du rädd om dina filer, installera OS X på en egen partition.

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Fortsättning på Anders, Viktors och Simons tips.

Var inte rädd för Unix! Det är oerhört kraftfullt oc kompletterar GUI:t. Aktivera dock inte root förrän du vet vad du gör.

I beg to differ Mr. Holmér. Aktivera root och lär dig av dina misstag. Ska dock maskinen vara i produktion, eller vara någon slags kritisk punkt i ett system, aktivera det ej förrän du gjort bort dig några gånger på en mindre viktig klient.

Skapa två partitioner. Kör 9:an på en och X:an på den andra. Kör stenhårt i X:an och lägg inga viktiga dokument på den partitionen. Det är riktigt enkelt att formattera bara en partition i X:an.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-06 17:00

Jo, det tuffar på - men det är som att sitta i skolbänken igen! Mycket känns nytt och det är lite svårt att hitta såhär i början. Men man trivs väldigt fort i miljön tycker jag...

Dock har jag problem med att få maskinen (en iMac DV) att starta upp classicläget. Den kraschar och säger att det saknas ett tillägg (foreign access) som bevisligen visst finns. Förstår inget just nu.

Den inbyggda skärmsläckaren är fräck! (Bilder från bl.a. Seychellerna...längtar tillbaka!)

Övriga frågor...
- Finns det inget Outlook Express för OS X ?
- Kan jag exportera samtliga meddelanden från gamla OE till mailhanteraren i X ?

Vi har tio Mac´ar på jobbet, men tänkte börja försiktigt att intallera X i de två iMac´arna tills man blir varm i kläderna. Se´n skall man få de stora maskinerna (3 st. G4or + en ny 1GHz G4 + en ny iMac) att börja snacka med våra HP storbildsprinters...och det är en annan historia.

>>Clavius

När du efterhand känner dig varm i OS X, varför inte komplettera med:

WindowShade X - Dubbelklick drar ihop fönster
EasyFind - Utmärkt liten filsökare som inte krånglar med indexering

AAPL Stock Dock - Apples aktiekurs uppdaterad i dockan
Classic Menu - Flexibel Applemeny med exempelvis rött äpple

MenuCalendar - Nedfällbar kalender brevid klockan
CharView - Lättillgängliga tecken

Iconographer - "Ikonfabrik" med Photoshopstuk
USB Overdrive - Mustrimmare

Son of Weather Grok - Väderrapport från Säve, Sturup, Kaliningrad....
Free Ruler - Pixellinjal

Can Combine Icons - Märk dina mappar med ikoner, omtalat program med ursprung i Landvetter
QuickTrash - Papperskorg direkt i varje fönster

ShomiCarbon - Liten bildvisare för alla tänkbara format, även eps och pdf
DropDrawers - Klippbok för allt inklusive ljud, alias, appleScript, startdocka mm

Där har du lite att bita i.

Av de ovan nämnda små "hjälpmedlen" vill jag särskilt framhålla Can Combine Icons som på ett oerhört enkelt sätt ger alla hopplöst anonyma mappar lite igenkänning och karaktär.

Rätt använt kommer programmet att hjälpa dig att snabbare förstå uppbyggnaden av OS X

Samtliga omnämnaden ovan är dagligt nyttjade av undertecknad under några månaders tid.

Det skulle med all säkerhet uppskattas om fler förslag till användbara OS X-program kom upp på 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-06 18:51

Spännande - jag testar mig fram!

Har just laddat in Freehand 10 som verkar fungera perfekt!
Väntar otåligt på Photoshop 7...

Gillar verkligen den dynamiska minneshanteringen (där har väl ändå Apple lärt sig av PC-världen!).

Kan man ändra storleken på mappikonerna (de är lite "blaffigt" stora tycker jag) ?

Äventyret fortsätter...

Commando+J för att ändra ikonstorlek! Ingen politik ingen religion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-06 22:26
Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
Gillar verkligen den dynamiska minneshanteringen (där har väl ändå Apple lärt sig av PC-världen!).

Nja, snarare av Unix-världen va. Men visst, Windows NT var ju före... och det gjorde säkert Apple lite nervösa.
Jag gillar det också! Kan lätt ta lite sämre rapphet i menyer, fönster med mera för att få alla X:ets fördelar.

Ett litet tips om du inte använder DragThing eller liknande: Gör en ny mapp som du döper till exempelvis Programalias. Där lägger du alias till alla program du använder, sorterade i undermappar om du vill. Dra sedan in hela rasket i Dockan. Högerklicka eller control-klicka på ikonen. Voila!

ace7411 tipsade om denna länk tidigare:

http://homepage.mac.com/rgriff/osxguide2.html

Den hade några trevliga bitar faktiskt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: HL:
Nja, snarare av Unix-världen va. Men visst, Windows NT var ju före... och det gjorde säkert Apple lite nervösa.

...och det jag gillar med OS X är att det till skillnad från NT inte läcker minne som ett såll. Inga problem att köra in mastodontartade gigantfiler i Photoshop 7.0 och sedan jobba med redigering i 16-bitars läge tills hårddisken skriker - när man är färdig är datorn exakt lika snabb som den var innan man började, man behöver aldrig starta om!

Det farliga med att vänja sig vid OS X är att man blir extremt kräsen. Gamla goda Mac OS 9 känns ungefär lika modernt som AM-radio när man drabbats av denna snobbism, och sitter man och jobbar i NT börjar man genast muttra om dålig minneshantering när disken börjar swappa. OS X-snobbismen är en ytterst farlig åkomma - men jag erkänner, jag är drabbad!

Just ja, jag hade ju tänkt komma med ett tips också! *glömsk*

Mitt tips är: Läs på innan du gör något! Visst, du kan säkert aktivera root men det går lika bra utan. Oftast är det bättre att använda sudo - faktum är att det är relativt ovanligt att sitta kontinuerligt inloggad som root, t.o.m. bland riktigt hårdkokta Unix-guruer. Ibland är det däremot (nästan) nödvändigt och t.o.m. att rekommendera. Däremot tycker jag att du för allt i världen ska undvika att logga in som root i det grafiska gränssnittet - eventuella praktiska fördelar vägs med råge upp av risken att råka förstöra hela systemet, enligt min enkla åsikt.

Nu kom jag in på fel ämne igen. Åter till det jag *egentligen* tänkte säga: Det viktiga är att du inte börjar göra saker utan att förstå vad du gör och hur du ska göra det, särskilt när du kör som root. Visst, kör inloggad som root så länge du vill, det är din sak. Men, läs på *innan* du gör något. Inte efteråt. Det finns massor av ställen att hitta information på - såväl 99mac som macosx.com, google och manualsidorna.

Och: Låt det ta sin tid att bli van användare! Svälj stoltheten som OS 9-guru och börja om på en ny kula. Det känns tungt i början, men det är faktiskt inte omöjligt att slutligen komma till det stadiet när man vet vad varje fil i systemets kataloger gör - det går även i OS X!

[ 07 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]

Om "dynamiskt minne" är virtuellt minne utan att man på i förväg på MacOS9-vis måste speca hur mycket minne man vill använda så fanns det väl i Windows innan NT? NT introducerade en innan sak som man absolut vill ha. Skyddat minne.

XP och X har numera dynamiskt, virtuellt och skyddat minne. Experter är ganska eniga om att kärnan i X är en bättre implementation än XP.

För att detta inlägg inte bara skall bestå av OT-junk så passar jag på att kasta in ett OS X tips.

Tips: Flytta inte (Apples) program från dess förinstallerade platser. När du installerar ett nytt program kan du självklart välja din favoritkatalog att installera dom i. Men, jag högg i sten när jag hade installerat iPhoto i en katalog och trodde att jag inte skulle straffas när jag flyttade omkring det senare. iPhoto slutade att autostarta när jag pluggade in min kamera efter att jag hade flyttat programmet. Beteendet är klart omacigt och jag hoppas att det bara är barnsjukdomar som snart åtgärdas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-07 19:13
Citat:

Skapades ursprungligen av: ace4711:
Om "dynamiskt minne" är virtuellt minne utan att man på i förväg på MacOS9-vis måste speca hur mycket minne man vill använda så fanns det väl i Windows innan NT?

Visst är det väl så. Man (jag) tenderar väl att bunta ihop dynamiskt med skyddat minne, eftersom båda är nyheter med OS X, trots att de i själva verket inte behöver ha med varandra att göra.

Utöver de shareware som redan listats vill jag dessutom tillägga:

Launchbar

Du kör ju ett nytt system, lika bra att starta programmen, byta mellan dem, navigera bland dina filer, skicka epost, öppna favoriter på ett nytt sätt.

Jag skulle kunna skriva en mindre uppsats om launchbar, men jag gör inte det utan konstaterar bara att klicka på ikoner och mappar och flikar är ute och att skriva förkortningar är inne.

//J

Man ska köra Transperant Dock och duality för att göra systemet ännu läckrare.

Lite bra program:

Network Statistics-nätverkstrafik i dockan.
VanityDockling-Uptime i dockan.
Xload-CPU stats i dockan.
Weatherling-väder i dockan.
SlashDock-macnyheter i dockan.
Curator-bra bild browser.
JPEGDeux-hyfsat slideshow program.
SambaX och SSCT-dela ut till pc.

1
Bevaka tråden