Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD och storleksformat på filmen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-22 14:12

Här kommer en fråga till gällande iDVD..

Jag har bränt ut en film via iDVD, och allting fungerar perfekt när jag spelar upp DVDn i vilken dator som helst. MEN, när jag sätter DVDn i en stationär DVD-spelare till en TV eller Projektor, så händer något konstigt med bildformatet. En del av alla kanter (upp, ner, höger och vänster) försvinner.. Så att på vissa ställen i filmen där jag har lagt till en undertitel, kommer bara halva texten med.

Vad beror detta på och vad kan jag göra åt det?

Fel upplösning.
Det brukar gå att ändra bildformat på TV och def. på projektorer.

- Slice -

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-22 14:47
Ursprungligen av - Slice -:

Fel upplösning.
Det brukar gå att ändra bildformat på TV och def. på projektorer.

- Slice -

Så det har alltså inte med DVD-produktionen att göra? Är alla TV- och Projektorer som vi testat spela filmen i felinställda? Jag menar.. Vanliga DVD-filmer har aldrig varit något problem att spela upp.

Kolla hur du har inställningarna i iDVD.

Jag hade samma problem, men jag fick till det.

Vilket program gjorde du själva filmen i ?
Jag körde FCP och där finns det TV-safe ramar så att man kan hålla sig garanterat innanför visad bild på TV mm.

- Slice -

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-22 15:40

Kolla hur du har inställningarna i iDVD.

Jag hade samma problem, men jag fick till det.

Vilket program gjorde du själva filmen i ?
Jag körde FCP och där finns det TV-safe ramar så att man kan hålla sig garanterat innanför visad bild på TV mm.

- Slice -

Jag gjorde filmen i iMovie, vet inte om där finns någon sådan inställning. Vad jag precis hittade i iDVD dock var en funktion som hette "Visa tv-säkra ramar", men det verkar bara som om att denna kan visa ramen, men inte göra formatet mindre :/

• Oregistrerad
  • 2005-03-22 15:44
Ursprungligen av KarlF:

Jag gjorde filmen i iMovie, vet inte om där finns någon sådan inställning. Vad jag precis hittade i iDVD dock var en funktion som hette "Visa tv-säkra ramar", men det verkar bara som om att denna kan visa ramen, men inte göra formatet mindre :/

Precis, den visar ramen, inom vilket område du alltså måste lägga all text o knappar o dylikt för att vara säker på att det syns ok på tv.
Slå på "visa tv-säkra ramar" och kolla om dina texter hamnar utanför.
Gör de det så är detta orsaken till ditt problem.
Kolla alltid med denna funktion för o vara säker.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-22 15:46
Ursprungligen av frafilm:

Precis, den visar ramen, inom vilket område du alltså måste lägga all text o knappar o dylikt för att vara säker på att det syns ok på tv.
Slå på "visa tv-säkra ramar" och kolla om dina texter hamnar utanför.
Gör de det så är detta orsaken till ditt problem.
Kolla alltid med denna funktion för o vara säker.

Men här kan jag ju inte ändra själva storleken som filmen spelas upp i, utan bara på DVD-menyerna :/. DVD-menyerna är inget problem, utan det är själva filmen som hamnar "utanför ramarna".

Där har du det.

Det som ligger innanför den ramen kommer def. att kunna ses på TV / Proj

- Slice -

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-22 15:50

Där har du det.

Det som ligger innanför den ramen kommer def. att kunna ses på TV / Proj

- Slice -

Ja, den slutsatsen drog väl jag också :=). MEN, jag vill ju gärna kunna lösa detta problem så att HELA filmrutan syns. Går detta på något sätt att göra?

• Oregistrerad
  • 2005-03-22 16:02
Ursprungligen av KarlF:

Ja, den slutsatsen drog väl jag också :=). MEN, jag vill ju gärna kunna lösa detta problem så att HELA filmrutan syns. Går detta på något sätt att göra?

Du ser hela filmrutan!
Det är bara det att på datorn, i redigeringen eller då du tittar på din färdiga dvd film så ser du mer. Mer än du ska se!
Helt normalt!
Du förlorar inget. Tar du din kamera och kopplar in den till en tv och
spelar upp en film så ser du lika mycket (eller lite, beroende på synsätt).
Datorn visar mer av det som inte ska synas, så att säga.
Och innan du frågar, rent tekniskt kan jag inte förklara varför det är så här.

Se bara till o lägga alla texter o knappar inom denna ram så är allt ok.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-22 16:07
Ursprungligen av frafilm:

Du ser hela filmrutan!
Det är bara det att på datorn, i redigeringen eller då du tittar på din färdiga dvd film så ser du mer. Mer än du ska se!
Helt normalt!
Du förlorar inget. Tar du din kamera och kopplar in den till en tv och
spelar upp en film så ser du lika mycket (eller lite, beroende på synsätt).
Datorn visar mer av det som inte ska synas, så att säga.
Och innan du frågar, rent tekniskt kan jag inte förklara varför det är så här.

Se bara till o lägga alla texter o knappar inom denna ram så är allt ok.

Jag är helt säker på att hela filmen inte kommer med. Den film jag gjort är en lång film med massa småklipp, men inte småklipp som jag själv filmat utan andra som jag bland annat tagit från dokumentärfilmer osv.

Jag har på ett ställe t.ex. en bild, där en kille står nära kanten i bilden. På min dator finns det ett mellanrum mellan honom och kanten, men i TV-rutan står han väldigt nära kanten och det som finns mellan honom och kanten försvinner.

• Oregistrerad
  • 2005-03-22 16:35
Ursprungligen av KarlF:

Jag är helt säker på att hela filmen inte kommer med. Den film jag gjort är en lång film med massa småklipp, men inte småklipp som jag själv filmat utan andra som jag bland annat tagit från dokumentärfilmer osv.

Jag har på ett ställe t.ex. en bild, där en kille står nära kanten i bilden. På min dator finns det ett mellanrum mellan honom och kanten, men i TV-rutan står han väldigt nära kanten och det som finns mellan honom och kanten försvinner.

Angående killen vid kanten.
Det är det här jag försöker förklara för dig. Det du ser på din dator är MER än du kommer o se på tv. Därför finns den här funktionen med tv-säker-område för att man ska vara hyffsat garanterad på att de texter o knappar man lägger in ska synas.

Det verkar som du bara har sett ditt material på datorn innan du skapat din film. Då har du ju inget o jämföra med, dvs du vet ju inte hur det ser ut på tv innan du gör din dvd-produktion.
Eller har jag missat ngt?

Har du en dv-kamera?
Tanka över sekvensen med killen vid kanten till kameran, spela sedan upp detta på din tv och jämför. Försvinner samma saker som vid din dvd-visning, så vet du vad som är felet.

Ursprungligen av KarlF:

Det beror på bildrörens konstruktion. En traditionell tv klipper bort kanterna eftersom bilden skulle bli förvrängd. Hur mycket som försvinner varierar även från tv till tv, vilket är anledningen till att killen kan stå precis i kanten på din tv, men vara delvis skymd på en annan. En lcd-tv har inte det problemet.

Ledsen, men jag har inte donat så mycket i iMovie så jag vet inte hur man gör för att få till det där.
Och den skivan du redan gjort går ju inte att förändra.

- Slice -

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-22 15:59

Ledsen, men jag har inte donat så mycket i iMovie så jag vet inte hur man gör för att få till det där.
Och den skivan du redan gjort går ju inte att förändra.

- Slice -

Givetvis går inte den skivan som jag redan bränt att ändra, men jag har fler skivor och bränner gärna en extra för att få med HELA filmen.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-22 16:59

Kör din film på TV'n direkt från kameran så ser du att samma sak händer. Detta problem har TV filmare vetat sen TV'n kom. som tur är så händer inte samma fenomen på nyare platta tv apparater så det blir snart wysiwyg.

Enda sättet för dig att lösa detta är att göra om filmen, inte DVD:n. Alltså lägga på nya SubTitles. Om det är det som är problemet. Slå på Tv-ramarna i iMovie och lägg texten inom det säkra området.

1
Bevaka tråden