Har nu haft minin några dagar.
Gammal laguppställning:
- PowerBook G4 500/512 CD, OS X 10.3.8
Nya laguppställningen:
- Mac mini 1,42/512/SuperDrive/AirPort/Bluetooth, OS X 10.3.8
- Apple Cinema Display 20"
- Trådlöst tangentbord, Apple
- Gammal Logitechmus, trådlös
Refletktioner:
Minin är en mycket trevlig bakantskap. Tyst, liten, snygg.
Skillnaden i prestanda är märkbar i sk. "vanligt arbete". Ett märkbart exempel är att iTunes importerar med ca 11x hastighet istället för ca 4x med PB:n. Allmänna prestanda är förståss bättre rakt av.
Prestanda är alltså helt ok, men - som så många skrivit - 1 Gig i RAM hade inte varit fel, bara för att vara på den säkra sidan...
Framförallt iPhoto05 kan gå tungt med 6000+ bilder varav de senaste 2000 är 5-8 Megapixel.
(iPhoto snabbas dock upp markant om man trycker "2" i visa-läget - då visas de oskalade bilderna!)
Nu har jag skapat nytt iPhotobiblitek med iPhoto Library Manager, som gör det enkelt att växla mellan olika bibliotek. Det gör iPhoto snabbare.
Övrig prestanda: För mina behov - Texter, html, php, iPhoto, iMovie etc - räcker nog minin till helt ok. Jag är så nöjd med formatet och ergonomin (ljudnivå) att det känns helt ointressant att ha en större maskin.
Skärmen har stått i kartong i två månader (köpte i USA) då den inte passar till Tibooken och nu får jag äntligen använda den. Passar ypperligt på skrivbordet bredvid minin. Kontrollerna på sidan är ju av touch-typ och en typisk Apple-detalj är att den lilla vita ljusdioden på skärmen endast lyser när man närmar sig knapparna på sidan av skärmen samt när datorn är i vila - då pulserar den i "baktakt" mot minins diod i samma storlek. Läckert!
Att få titta på en ny 20 tums skärm går liksom inte att jämföra med en fyra år gammal Titanium. Det är inte rättvist...
Tangentbordet funkar bra. Kortare "slaglängd" hade kanske varit att föredra, mer som på en bärbar, men det kanske är en vanesak. Snyggt är det så det räcker.
Folk som hälsat på och fått syn på kombinationen dator/skärm/tgb har verkligen imponerats. Inte minst av den lilla söta kartongen som jag med ett fånigt flin visar för allt och alla...
OT:
En annan hög imponatoreffekt uppnås genom att streama musik från iTunes till Airport Express kopplad till stereon i vardagsrummet och styra det hela via mobilen med Salling Clicker...
I love wireless...
/OT
Edit: Några stavfel