Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allvarligt talat, är X död eller födelse?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-06-24 01:43

Med tanke på att OS X släppts (med brasklappar, visserligen) och fått mestadels stående ovationer, klarar Apple en missad deadline?

MWNY var (och är?) Apples egen deadline för ett fullt fungerande OS X, alla utomstående väntar sig också mirakel då. Mac-trogna och otrogna. Om Apple verkligen visar upp ett OS X med alla finesser och funktioner blir alla glada, de har gjort det. Ett monumentalt genombrott som kan ge Apple större marknadsandelar och en strålande framtid!

Om de inte lyckas, vad händer då? Jag ser en långsam död för det Apple vi känner till i så fall. Tyvärr.

Allas ögon är riktade på Apple just nu, strular de är det kört... Eller är det?

• Medlem
  • International user
  • 2001-06-24 01:53

Vad är det som saknas? DVD funktionen lär dom inte ha några som helst problem med att få in. Dom har nog redan det fullt fungerande och inlaggt. Hastigheten kan man också få fart på ganska enkelt. Dom har 1.000 programerare som har jobbat dag och natt sedan den 24 mars med att porta Finder till Cocoa. Om dom får fram Cocoa Finder tills WorldExpo så kommer allt att lösa sig perfekt ska du se. Steve Jobs kommer inte låta något gå fel.

Jag är nog böjd att hålla med tott... sitter man med en dator som är knappt ett år gammal kan man knappt köra OS X för att det går för långsamt!

Om inte Apple snabbar upp finder och optimerar för G3 :or (har själv en Pismo) så är det nog kört för alla har inte råt att köpa nya datorer lika ofta som Apple uppdaterar sitt OS.

• Medlem
  • 2001-06-24 02:10

Jag hoppas och tror att allt ska fixas! Om det inte gör det blir jag besviken, helt klart! Vi behöver fullt stöd för CD-bränning, en DVD Player, alla möjliga små fixar och optimiseringar. Om inte alla "stora" hårdvarutillverkare vill fixa drivrutiner måste Apple skriva dem.

Om inte allt är fixat snart tror jag att Apple är dömt att dö eftersom de gjort X till sin framtid.

Jag är inte ute efter att få höra "klart de fixar det!" även om jag önskar det. Om de inte fixar allt, vad händer då? Väntar vi på nästa uppdatering? Byter till Linux? Finns det en framtid för OS X?

[ 24 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: tott ]

Jag blir häpen! Häpen av att höra dessa resonemang. Det är inte bara här, de finns lite överallt. T ex:

"Om inte Apple fixar en DVD-player till den 17 juli så är de värdelösa, förtjänar att dö och jag kommer att byta till Wintel, Sony Playstation eller nåt annat"

eller

"Om inte Mac OS X blir snabbare än blixten på min beige G3/Pismo/Powerbook/Classic snart så är Apple (återigen) värdelösa och förtjänar att ... "

Har ni inget tålamod? Vad är det som gör att ni vägrar Apple rätten att utveckla världens bästa OS, på den tiden det tar?

T ex det här med en DVD-spelare. Hur komplicerat är det att boota om till Mac OS 9 och titta på filmen? Om möjligheten att titta på DVD är, för er, den viktigaste och mest livsavgörande funktionen - varför inte hålla er till Mac OS 9 tills Apple har tagit fram en spelare till X? Visst, de har sagt "under våren". Men ärligt talat ... vad gör en liten försening? Är det någon som tänkt på att det kanske inte är Apple utan några andra som sinkar. Ska inte DVD-spelare godkännas av någon organisation i USA?

Visst, jag tycker inte heller att Findern är speciellt snabb, och det är många småsaker som jag skulle vilja ha åtgärdade - men jag tycker inte att Apple är idioter och dömda att dö för det. Jag är otroligt glad att Apple tagit fram X eftersom det innehåller mångfalt mer godis och möjligheter än vad Mac OS 9 någonsin gjort och kommer att kunna göra.

Finder: Cocoa or Carbon?

Varför är X långsamt?

[ 24 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

Måste nästan hålla med toot på vissa punkter. Jag hoppas och tror dock på apple att de kommer fixa detta.

Som t ex att fullskärm på en vanlig mpeg film ska hacka. En slideshow av bilder går ganska segt. Surfa går klart mycke långsammare än på min gamla pc. Detta är väl dock ett applikationsproblem, men jag tycker ändå det är dåligt att man släpper ett os utan vissa självklara funktioner.

Och krashsäkert... tja, jag sänker min ibook ett par gånger om dagen, det gör jag faktiskt inte i win2k.

Fårstår ju att apple vill ha ut osx nu när det är så försenat, frågan är om det inte kan ha motsatt effekt att släppa det när det inte fungerar helt ut (enligt mig).

Jag kommer att köpa Mac OS X till hösten och har kört Public Beta. Jag är nöjd med systemet och bedömer att de detaljer som kritiseras (prestanda på G3, saknad DVD Player) är barnsjukdomar. Apple har ju deklarerat att de inte ska dra igång på allvar förrän i sommar (med marknadsföringen), vilket betyder att de kommer att få klart det mesta då (Mac OS X 10.1 eller 10.0.6).

Mac OS X har så stor potential att systemet bör stödjas. Jag kommer att bli mycket nöjd till hösten då jag går över helt till det (jag kommer inte att köra Classic alls, sådana program får mina andra datorer ta hand om).

Jag säger inte att jag inte har tålamod men om Apple inte fixar så att det blir bättre prestanda på ett år gamla PowerBöcker så vettefan om de kommer att bli tagna på allvar av programtillverkarna som faktiskt vill ha så många kunder som möjligt. Alla har som sagt inte råd att uppdatera sina datorer till senaste G4. Det är billigare att uppdatera ett program (säg Photoshop) för OS X än att köpa en ny PowerBook G4 eller en PowerMac G4.

Om Apple inte kan vara mer bakåtkompatibla än 6 månader så tror jag inte programtillverkarna vill vara med och utveckla program för Mac OS X. Så enkelt är det nog.

Vi får väl se vad som händer den 17:e juli... men jag tycker det verkar lite hopplöst då det är knappt en månad kvar tills Public beta 2 (för det är vad vi har nu) måste bli officiell GM.

OS X Server 10 har fortfarande inte krashat för mig. Jag använder det ca 5 timmar/dag, bl a som webbserver, filserver och vanliga program som bbedit, mail, opera, icq, irc och create.

I och med varje uppdatering så upplever jag systemet som snabbare och mer komplett. USB tillbehören jag har fungerar finfint och Epson skrivaren fungerande direkt utan någon installation. Saken är, jag har fortfarande inte startat Classic en enda gång.

Är man tvungen att använda Classic ofta så anser jag att man bör köra Mac OS 9 istället. Classic verkar ha lite problem fortfarande...

m@cen, kan bara hålla med dig där.

Själv använder jag dagligen Photoshop som måste köras i Classic, dessutom finns inget stöd för min fotofärgskrivare (Epson PhotoStylus 870) och jag kan inte ladda in mina bilder från digitalkameran via PCMCIA-kortet (kameran har bara paralellkoppling så USB är inget att använda).... det enda jag kan göra i OS X är att chatta på ICQ, IRC och surfa på webben... inget av detta är särskilt effektivt då jag förhoppningsvis vill förjtäna lite pengar så jag har råd med nya uppdateringar.

• Medlem
  • 2001-06-24 22:54

Jag kanske överskattar betydelsen av att Apple presenterar ett "färdigt" OS X... Personligen tror jag det är extremt viktigt för att inte Apples trovärdighet ska sjunka till botten. Det är allt.

Naturligtvis är det viktigt. Men jag tror inte Apples trovärdighet sjunker till botten om man inte skeppar en DVD spelare imorgon.

Dessutom har väl aldrig Apple sagt att MWNY är någon slags deadline för ett "fungerande" OS X? Det är fungerande för mig, jag klarar mig och lite till. Men för många andra är det inte fungerande, inget konstigt med det.

Vi gör dock all bildbehandling och dylikt på en G4/450 med OS 9 fortfarande.

Det enda som stör mig är att ingen browser funkar riktigt bra ännu, när det kommer till javascript och sånt. Varken Omniweb, Opera eller Internet Explorer.

Kör min mail delvis genom ett webbgränssnitt och det är inte roligt.

[ 24 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: m@cen ]

• Medlem
  • 2001-06-24 23:20

Jag tror inte heller att går under om de inte levererar DVD Playern absolut pronto.

Däremot tror jag det finns en oro över vad som egentligen händer med OS X. Som vanligt säger inte Apple nånting. De borde berätta vad som händer och sker för en gångs skull, det är skillnad på att tiga om OSet och att hemlighålla den nya datormodellen!

• Medlem
  • International user
  • 2001-06-24 23:47

Apples förtroende kommer inte att skadas förrän dom lyckats få OSX lika försenat som Halo blev! Apple installerade OSX två månader tidigare på alla datorer än vad som var tänkt tillochmed!
Jag VET att Apple är klara med DVD-spelaren, jag VET även att Apple i samarbete med Adobe har Photoshop och alla andra större program färdigutvecklade och att dessa kommer att släppas den 17e Juli. Det är nämligen så Apple tänker, dom drar inte ihop 70.000 åskådare för att göra dom besvikna. OSX är den största satsningen och dom vet att alla dessa optimeringarna och kompabilitets störningarna är kritiska för Apples framtid. Eftersom att dom vet det så jobbar dom på det. Dom gör inte ett halvfärdigt system och sedan bara skiter i det och hoppas på att några tredjeparts tillverkare fixar till det lite snyggt. DOM HAR $6 MILJARDER I KASSAN OCH LIGGER BÄTTRE TILL ÄN DOM FLESTA IT-RELATERADE FÖRETAG I VÄRLDEN!

Halo blir bara mer och mer intressant ju langre vi far vanta tycker jag

Vi kommer ej att fa se nagra nya Adobe program pa MWNY. Som bekant sa kommer inte ens Adobe att finnas dar pa massan. Om de lanserat Photoshop 6.5 X tror du inte de statt dar da och sallt x antal kopior pa en gang? Allt annat ar konstigt.

Hade Apple varit klara med DVD spelaren gissar jag att vi hade sett den i 10.0.4 uppdateringen. Apple vet att de ar sena med DVD. De gar knappast och drar pa en sadan grej en manad, for skojs skull.

Daremot tror jag vi kommer fa se en del fran Macromedia pa MWNY i Juli.

[ 25 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: m@cen ]

Apple sager vad som behover sagas... Under WWDC sade Steve att de vet vad anvandarna vill ha efter all feedback. Prioritet #1 ar prestandan och de jobbar sakerligen stenhart pa detta. Det finns daremot en hel del att fixa innan de kan borja optimera systemet pa allvar. Just nu verkar det som om de gor lite at gangen samtidigt som de fokuserar pa drivrutiner och buggfixar (som utvecklare gor).

Som ett litet svar på den urprungliga frågan är det min åsikt att allt annat än OS X hade varit Apples död. Jag har kört betan och installerade 1.0 så fort den kom ut i mars i år. Istället för att härja om alla saker som inte är klara ännu, myser jag med tanken på vad som kommer att bli möjligt med nya operativet. Denna insikt kommer pö om pö. Idag, t ex, installerade jag en "kext" (Kernel Extention) för att möjlggöra att "mounta" främmande filsystem, AFS i det här fallet. Detta hade inte varit möjligt i nian. Små, i sig enkla, framsteg tror jag leder till att OS X erhåller erkännande i viktiga kretsar bland systemansvariga och liknande figurer, samtidigt som Aqua och Apples hårdvarudesign mycket väl kan locka till sig fler privatpersoner. Med fler användare följer sannolikt fler program. Fler program ger på sikt troligen fler användare o s v.

Jag tycker fortfarande att det är lättare och smidigare att jobba i nian än i tian, men jag är tämligen säker på att jag inte kommer att vara av den åsikten om något år eller så. Låter som en lång tid, men tro mig, ett år går fort.

Vidareutveckling. OS X är inget nytt - OS X är NeXTSTEP / OPENSTEP på en ny plattform med ett nytt gränssnitt.

• Oregistrerad
  • 2001-06-27 00:00

Som "profesionell" forum deltagare runtom på nätet så tycker jag det är intressant hur svart och vitt apples framtid alltid beskrivs inför varje MWxx. Macos X är klart i min mening, jag har diskuterat detta till leda (även här på 99mac).
Bara för att tredje parts tillverkare inte ännu släppt programmet xx så innebär det inte att OS X är ofärdigt. OK jag vill oxå ha ett ennu mer optimerat operativ, jag vill också ha photoshop på X. MEN! det innebär inte att apple dör om det inte dyker upp på MW.
Om Steve stiger upp på scenen och säger bla bla bla och inget mer så kommer inte apple att dö. Visst kommer det att påverka apple negativt, mycket negativt. Men dö....
Tror inte det.

Låv pis änd mackos exx

Jag har sagt det förut och jag säger det igen:

Mac OSX är ett 1.0 (10.0 )-system. Hur många operativsystem var så kapabla i version ett-punkt-noll?

Mac OSX är inte heller "bara" Nextstep/Openstep med nytt gränsnitt på en ny plattform. Rhapsody DR1 var däremot det.
Det är så mycket som är helt nytt att OSX verkligen är separerat från Openstep. Annars vore det ju bara att klämma in alla nya käcka funktioner i Openstep 4.2...

Men att OSX vore avgörande för Apples framtid, tja det kan verkligen bara framtiden avgöra. Många är ju nöjda med 9.1 så en katastrof är det ju inte om Apple inte lyckas med alla "önskemål".

Med detta inte sagt att jag är nöjd. Jag använder "bara" OSX (startar Classic bara när jag vill göra något i Photoshop eller Dreamweaver, vilket inte är så ofta). Visst, jag vill gärna ha en DVD-spelare, Dreamweaver och Photoshop. Men dessa är bara applikationer, strunt samma om de kommer från Apple eller inte.
Men det finns verkligen en hel hög med "fixar" som jag vill ha för att att öka produktiviteten i OSX. T ex Cocoa-Finder, så att jag kan använda services även där, bättre kontextmenyer, springloaded folders,förbättrad docka osv.

Applikationerna kommer, var så säkra, Men för att bli riktigt produktiv så måste systemet finslipas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 11:26

yee, härligt att de flestas "krav"/förväntningar gick i uppfyllelse!!

Vad kräver vi idag? en snabbare finder imorgon, annars så kommer osx floppa?

hehehe
(har märkt att man ibland måste förklara när man är ironisk, så .. jag var ironisk hörrni - inga påhopp!)

• Medlem
  • 2003-02-05 11:42

cyberpet, har du provat att köra med
gimp-print för på deras sida står det att din skrivare
har fullt stöd.
Kolla här för kompatibla skrivare...

Fast du har kanske redan provat det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 11:59

Heheheh

ML, jag som larvar mig lite och väcker liv i en så pass gammal tråd...

Hon skrev sitt inlägg 24. juni 2001 och sedan dess tror jag hon fått reda på saker och ting...

Gamla trådar är kul att gräva upp.

Vi hade tur att inte Apples trovärdighet sjönk till botten...

• Medlem
  • 2003-02-05 13:07

Ja där ser man...
man ska aldrig väcka dom gamla
skeletten i garderoben...

1
Bevaka tråden