Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kombinationen höga krav & Apple works, går det ihop?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-14 19:21

Nu behöver jag råd.
Jag sitter på en begagnad Ibook G3 där det enda medföljande ordbehandlingsprogrammet är word (för mac). Håller på att bli tokig på det!! Det är på tok för segt! Alternativt att min dator har för lite ram-minne.
Jag har relativt höga krav på mitt ordbehandlingsprogram, det ska kunna göra snygga innehållsförteckningar och rubriksättningar, enkelt och snabbt att arbeta med, måste finnas en möjlighet att läsa wordfiler och göra filerna wordkompatibla.
Min fråga är nu: Hur är ordbehandlingsprogrammet i Apple works?
Skulle någon kunna göra en kvalificerad gissning på om det skulle vara snabbare än vad word är i min dator?
Jag har sökt och letat efter bra trådar men inte hittat några tillfredsställande svar. De flesta verkar rekommendera office-paketet och det förstår jag! Men om jag nu vill komplettera med ett extra ordbehandlingsprogram, vad har ni för tankar då?
Blir jag nöjd eller ännu mer irriterad?
Frågan att köpa extra ram ligger som prio noll. Jag löser det alltså helst med ett annat program.. Om det sen visar sig omöjligt får jag väl ta mig en funderare igen.

Föressten! Kom just på en sak.. Har letat runt i min dator och TROR inte att jag sitter på något Apple works, men eftersom jag är nybörjare på det här med mac så.... Hur exakt undersöker jag det? (Andra program har nämligen poppat upp som gubben i lådan utan att jag hade en aning att de fanns på min dator! )

*********
(Ursäkta valet av kategori, fanns inget som passade enligt mig, så jag var tvungen att ta ett för att kunna posta tråden)

Vill du ha automatiska innehållsförteckningar kan du tyvärr glömma Apple Works.
Om din iBook inte är för ålderstigen bör du ha Apple Works, men den tidigare ägaren kan ju ha kastat ut det för att spara diskutrymme. Kolla om det går att installera från någon av skivorna som hör till datorn, om du fick med dem.

  • Medlem
  • 2005-03-14 20:29
Ursprungligen av ohennig:

Vill du ha automatiska innehållsförteckningar kan du tyvärr glömma Apple Works.
Om din iBook inte är för ålderstigen bör du ha Apple Works, men den tidigare ägaren kan ju ha kastat ut det för att spara diskutrymme. Kolla om det går att installera från någon av skivorna som hör till datorn, om du fick med dem.

Hmm, ok. Andra fördelar med Works?
Jag har en relativt ny G3:a, men jag tror nog att han kastade ut Works för att spara plats. Skivor?? Tyvärr följde inga med.. Dumt, ja.. Men jag sparade pengar. *ruskar på huvudet åt min egen snålhet*

Någon som har koll på hur det är med ram? Kräver works mindre än word?
Har sett att det nämns många andra ordbehandlare här i forumet, någon som kan rekommendera någon specifik?

  • Medlem
  • 2005-03-15 07:17

Nu har jag hittat en ny ordbehandlare! Fick tips om "Mellel" och testar nu det. Det lilla jag hunnit med gör mig salig av lycka! Precis vad jag letat efter! Lika många funktioner som word, men mycket stabilare och drar inte alls lika mycket ram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 11:37
Ursprungligen av stiko:

Nu har jag hittat en ny ordbehandlare! Fick tips om "Mellel" och testar nu det. Det lilla jag hunnit med gör mig salig av lycka! Precis vad jag letat efter! Lika många funktioner som word, men mycket stabilare och drar inte alls lika mycket ram.

Funderar på huruvida kag skall uppdatera Office eller klara mig med Office X, och kanske köpa Mellel. Hur är Mellel? Applescriptstöd?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-22 13:38

Fler alternativ att testa (förutom Mellel): Nisus Writer och Mariner Write.
Om du testar får du gärna redogöra för dina intryck!

Annars kan man undra vad det är för en iBook du har köpt som inte har medföjande CD... (och varför den blev billigare då denna inte följde med)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 13:50

Jag har själv länge letat alternativ till Word och köpte sent i höstas Nisus Writer. Detta är ett kompetent program som har en bra styrka i att det jobbar i RTF som standardformat. På så sätt får man god kompabilitet direkt med Word-användare. Programmet kan även läsa/skriva i .doc-formatet och klarar hyfsat avancerade dokument. En annan styrka mot exempelvis Word är att det hanterar vektorgrafik (t ex urklipp från det suveräna OmniGraffle). Trots detta har jag inte riktigt fallit för programmet och så snart Pages kom så har jag försökt gå över till det mer och mer.

Pages å sin sida är bra på många sätt, men här märks det att det ändå är en 1.0-version. Lite störande är t ex att Pages arbetar med sitt egna format och det innebär att man inte kan öppna ett Word-dokument, göra en ändring och sedan spara direkt utan det blir import, ändring, export...

Mellel har jag testat lite också, men gillar inte dess metall-GUI.

Ursprungligen av hekr:

Jag har själv länge letat alternativ till Word och köpte sent i höstas Nisus Writer. Detta är ett kompetent program som har en bra styrka i att det jobbar i RTF som standardformat. På så sätt får man god kompabilitet direkt med Word-användare. Programmet kan även läsa/skriva i .doc-formatet och klarar hyfsat avancerade dokument. En annan styrka mot exempelvis Word är att det hanterar vektorgrafik (t ex urklipp från det suveräna OmniGraffle). Trots detta har jag inte riktigt fallit för programmet och så snart Pages kom så har jag försökt gå över till det mer och mer.

Pages å sin sida är bra på många sätt, men här märks det att det ändå är en 1.0-version. Lite störande är t ex att Pages arbetar med sitt egna format och det innebär att man inte kan öppna ett Word-dokument, göra en ändring och sedan spara direkt utan det blir import, ändring, export...

Mellel har jag testat lite också, men gillar inte dess metall-GUI.

Numera (från Mellel 1.9 och framåt) kan man välja mellan metall-GUI och Aqua-GUI.

  • Medlem
  • 2005-03-24 08:14

Jag går smått i tankar att kasta ut offixe x (använder mest bara word just nu) för att de är så in i bomben segt (iBook G4, standard minne) och hänger förhållandevis ofta. Jag provade just Mellel, Abiword, NeoOffice, Mariner write och Nisus. Mitt första snabbtest var att se hur det gick att öppna min uppsats (en fulversion om ca. 60 sidor med tabeller, innehållsförteckning och fotnötter, etc i rtf-format, som arbetats på i tre olika word på PC, och som sålunda har lite problem med formatmallar etc när jag öppnar den i ny word).

NeoOffice är gratis, de andra kostar några hundringar. Alla hade problem med sidbrytningar och styckenumrering.

Mellel:
formatmallarna spökar lite - numreringen hamnar ibland på en annan sida än rubriken den hör till
sidbrytningarnaär lite väl ambitiösa; gärna en extra blanksida
formatmallar i kombination med tabeller/figurer spökade mycket, men det var konsekvent
Helhetsintrycket är helt ok och jag känner mig redan ganska hemma i det.

AbiWord:
stora problem att hantera mitt dokument - formatmallar har ändrats hipp som happ och mystiska sidbrytningar har tillkommit
_stora_ problem med att scrolla - det är hart när omöjligt
Ger ett ganska rörigt intryck med klumpiga ikoner - annars ganska "wordigt" utseende

NeoOffice:
Tar låååång tid att starta, men när det väl är igång är det ganska rappt!
Problem med formatmallar i samband med sidbrytningar och med tabeller och figurer.
NeoOffice är fult, och det tog ett tag innan jag fattade varför det var ovant med öppna/spara-rutorna - de har samma utseende som ett gammalt win, säg win95 eller så. Vaff..?

Mariner:
Ok utseende, macigt, men känns lite gammalt.
Bestämde sig för att all text skulle var Geneva, men behöll all annan formattering.
Problem med sidbrytningar och numrering av rubriker.
Tabellerna har ändrat utseende helt och hållet

Nisus:
trevligt utseende
Ändrade alla typsnitt till ett och samma
Problem med styckenumrering och sidbrytningar.
Problem med innehållsförteckning

Så här innan jag faktiskt testat att skriva och göra alla de där formatteringarna måste jag säga att det lutar åt Mellel, eftersom det går snabbt att öppna och det känns hemmavant och hanterbart, och jag fick bra översikt över det. Imorgon ska jag fixa till en .doc-version och se hur den ser ut i alla olika program. Men när jag skriver ett långt dokument igen, så blir det nog Latex, hur som helst.

1
Bevaka tråden