Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filnamn från Mac till PC konvertering?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett stort arkiv (5 Gb) av pdf artiklar som jag sammlat på mig, och som ligger på min mac (OSX 10.3.8). Jag skulle vilja föra över dem till min jobbdata (PC) och trodde det skulle vara lugnt, men ack!

Problemet verkar vara att olika tecken och format är tillåtna i filnamnen.

Jag testade att bränna ner på en DVD större delen, men det funkar inte, filerna syns på pc'n men den kan inte läsa en hel del av dem.

FTP är ju gammalt å beprövat, men ack nej, macens ftp server (inbyggda) verkar inte vilja spotta ur sig filer med skumma namn (kan man få den att konvertera dem?)

Har testat att dela ut en partition på pc'n och kopiera dit, men det funkar ju inte heller.

Tycker det är konstigt att det inte verkar finnas någon inbyggd konverterare för filnamn, det enda program som verkar kunna göra nåt sånt är NameCleaner som är ett betalprogram. (man är snål också).

Det här måste ju vara ett vanligt problem, visst måste det finnas lösningar på det??

Kör WindowsXP (Home) på PC'n om det är någon ledtråd.

FileBuddy använde jag nån gång för att ändra på nåt tecken i en massa filnamn kommer jag ihåg.

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 07:04

ftp och vissa format för bränig gillar inte alla filnamn nä, som du märkt…
Men gör ett arkiv (zip, markera och shift "klick" så har du det i menyn) och döp arkivet enligt ASCII och gärna 8+3... Sen skall det gå som "hejsan"…

Ursprungligen av Pär:

Men gör ett arkiv (zip, markera och shift "klick" så har du det i menyn) och döp arkivet enligt ASCII och gärna 8+3.

Finns det någon inställning för att zip skall konvertera filnamnen? Har provat att använda macens inbyggda, create archive, som gör en zip. Zip-filen går ju fint att transferera till pc, men när den skall packas upp så stöter den på patrull, kan inte packa upp vissa filer för att de har illegala filnamn. Har aldrig någonsin varit med tidigare om en zip som inte går att packa upp men.. dom finns uppenbarligen..

har inte provat med gzip eller nåt mer unixorienterat. Skulle de kunna funka bättre?

Tack för alla råd..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 09:06
Ursprungligen av Pär:

ftp och vissa format för bränig gillar inte alla filnamn nä, som du märkt…
Men gör ett arkiv (zip, markera och shift "klick" så har du det i menyn) och döp arkivet enligt ASCII och gärna 8+3... Sen skall det gå som "hejsan"…

Tyvärr, Windows gillar inte massor av tecken. Bästa sättet är att använda R-Name för Mac OS X och ta bort allt utom A-Ö och 0-9. Vissa tecken är OK, t ex komma, punkt och understreck.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 10:33
Ursprungligen av Mondo:

Tyvärr, Windows gillar inte massor av tecken. Bästa sättet är att använda R-Name för Mac OS X och ta bort allt utom A-Ö och 0-9. Vissa tecken är OK, t ex komma, punkt och understreck.

Beroende på Winte version så gillar inte 2K och äldre . i filnamn - eftersom gates anser att punkter är förbehållet operativet

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 10:39
Ursprungligen av Tangen:

Beroende på Winte version så gillar inte 2K och äldre . i filnamn - eftersom gates anser att punkter är förbehållet operativet

/Tangen

Det är ju lite trist. Mac OS X gillar inte : och /.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 11:24

verkar som det är enklast att bara använda a-z och 0-9 samt underscore...

i alla fall så har det funkat för mig i 15 år,

/Tangen

1
Bevaka tråden