Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital8 vs. DV

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 11:16

Tänkte ta upp en diskussion som handlar rent tekniskt om D8 och DV, själv har jag D8.
När jag köpte min D8 sas det att D8orna var 5% sämre. Jag märkte ingen skillnad mer än att D8 var billigare än DV för 5 år sen.

Men som helhet tänkte jag, digitalt är ju digitalt. Tänkte jag skulle spela in från TV med min D8 för högre kvalitet då jag har analog in. Tänkte ju eftersom det är digitalt kan man ju alltid spela över utan problem och slippa det analoga nackdelarna att det blir sämre när man spelar över.
Det funka helt okej, spelade in LP som SP på samma band, använde vanlig standardkasett istället för Hi8 trotts att det stog i manualen att det kan bli störningar.

Sen fick jag höra att det kan bli störningar efter ett antal överspelningar, jag trodde detta var ett skämt. Jag har ju spelat över ganska många gånger. Men av nyfikenhet testa jag spela över på DVCAM. O döm av min förvåning, det blev dropouts redan efter 3e överspelningen, blev en stor rand över filmen. Jag är mycket petik i kvalitet så jag skulle inte missa en dropouts, jag upptäcker även små i DVformatet. Har även sett nån lite störning i D8 men bara i början på bandet, det första 10 sek.

Har aldrig annars sett störningar på D8 under 5 år av 100 band. Jämför jag med DV är det mycket dropouts jämfört med D8

Då kan man undra varaför DV slog igenom när D8 är bättre, det är väl så. Det bästa slår ju aldrig igenom. DV var mindre. Men eftersom HI8 användes proffesionellt valde jag D8 för proffsen är ju inte intresserad av små kameror. Jag tänkte Beta blev Digibeta, självklart Hi8 blev D8. Men det håller nu på att avvecklas tack vare att ingen ville köpa det, det som var bakåtkompatibelt.

Har fortfarande ett band (video8) som jag fick från min skola som är kanske 6 år i dag, inspelat analogt. Det band använder jag fortfarande som skräpband för tillfällig lagring, vet inte hur många gånger jag har spelat över det och inga problem. Tror möjligen jag registrerat en lite dropouts totalt.
Hi8 är ju överlägset DV om man jämför bara formatet. Finns ju bättre kameror till DV. D8 är egentligen samma format som DV, samma komprimering, men det är olika media. Men tyvärr finns det inga proffsgrejor till formatet mer än en D8-Walkman som också finns för DV (DV-Walkman).

Kände bara att dela med mig med lite erfarenheter jag testat.

Håller med

Har både Sonys bästa DV kamera och en Sony D8. Båda är fixade så man slipper inte drabbas av EU´s galenskaper som hindrar att man spela tillbaka redigerat material till kameran. Kvaliteten är mycket lika, frånsett att halvproffskameran har bättre lins. Vitsen är att jag kan spela alla 80 Hi8 band som är filmade över hela världen. Det enda jag saknar är möjligheten att få ut PCM-ljudet (musikpålägg i stereo) som jag påfört via en stationär Hi8 spelare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 12:27

Bildkvaliten är egentligen identiska mellan D8, DV, DVCAM. Det jag mena var att D8 är lite säkrare för dropouts och på senare tid har jag hört att banden håller längre då det är utav MP som DVCPRO har och DigiBeta.

1
Bevaka tråden