Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några nybörjarfrågor om OS X

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 23:20

När man går in på "lokala hårddisken" så brukade det finnas till höger en ikon som såg ut som ett hus med mitt namn brevid, den har försvunnit och jag vet inte om har någon större betydelse, men jag vill gänra ha tillbaka den hur jag jag det?

Vidare så har jag sett på screenshots från OSX 10.3.x att folk lagt "snabblänkar" till ex Foto-mappen i "Dock", brevid papperskorgen, hur gör jag det? (törs inte dra några mappar så nära papperskorgen )

Sen så undrar jag om man kan byta namn på hårddiskarna hur man vill, utan att de tar skada av det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 23:34

Din hemmamapp med ett hus på bör finnas i mappen "Användare".

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 23:41
Ursprungligen av Kambei:

Din hemmamapp med ett hus på bör finnas i mappen "Användare".

Där var den! Tackar för det!

Jag har förtydligat rubriken i denna tråd. Läs mer här:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-24 02:45

-Genom att aktivera sidofälten i Finder (vit avlång knapp längst upp till höger av varje fönster) så får du bl.a. fram en länk till din hemmamapp (den med huset) i varje Finderfönster.

-Du kan lägga snabblänkar till mappar precis var du vill i Dock genom att dra mappen dit.. Är det läskigt att vara nära Papperskorgen, välj då att dra mappen lite längre bort. Det går att möblera om i efterhand om det behövs. Länkar till musikmapp och dylikt har du dock automatiskt i Finderfönstrens sidofält såsom ovan nämns. (även dessa går att möblera om, lägga till genom att dra dit och ta bort genom att dra bort)

-Ja, det går att döpa om hårddiskar till nästan vad som helst. (Finder varnar om namnet inte är godkänt av systemet). det är dock lite riskfyllt att använda udda symboler i namnet även om Finder godkänner det, då vissa program är inte helt kapabla att läsa sökvägar som innehåller annat än bokstäver o siffror (i grova drag).

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 09:13
Ursprungligen av pichia:

-Genom att aktivera sidofälten i Finder (vit avlång knapp längst upp till höger av varje fönster) så får du bl.a. fram en länk till din hemmamapp (den med huset) i varje Finderfönster.

-Du kan lägga snabblänkar till mappar precis var du vill i Dock genom att dra mappen dit.. Är det läskigt att vara nära Papperskorgen, välj då att dra mappen lite längre bort. Det går att möblera om i efterhand om det behövs. Länkar till musikmapp och dylikt har du dock automatiskt i Finderfönstrens sidofält såsom ovan nämns. (även dessa går att möblera om, lägga till genom att dra dit och ta bort genom att dra bort)

-Ja, det går att döpa om hårddiskar till nästan vad som helst. (Finder varnar om namnet inte är godkänt av systemet). det är dock lite riskfyllt att använda udda symboler i namnet även om Finder godkänner det, då vissa program är inte helt kapabla att läsa sökvägar som innehåller annat än bokstäver o siffror (i grova drag).

Tackar för det!
Visste inte om jag skulle våga byta namn på dom utan att fråga någon som vet först, en gammal bekant till mig gjorde det på sin maskin med Windows 2000 och hela kittet brakade ihop, fick inte igång hårddisken mer, så man kan ju inte vara nog försiktig, förvisso var det som sagt Windows och det är ju rätt känt för att braka ihop, men man kan aldrig vara nog försiktig! Tack igen!

• Medlem
  • 2005-03-24 02:50

Menar du att huset (home) sakanas i fiderfönstret? .. Öppna findern (klicka på "happy mac" längst till vänseter i dockan) Välj inställningar i dropmenyn under "Finder" cmd-, Välj sedan "sidofält" och klicka för det som du vill skall synas i finderns sidofält.. lätt som en plätt

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 09:10
Ursprungligen av nixon:

Menar du att huset (home) sakanas i fiderfönstret? .. Öppna findern (klicka på "happy mac" längst till vänseter i dockan) Välj inställningar i dropmenyn under "Finder" cmd-, Välj sedan "sidofält" och klicka för det som du vill skall synas i finderns sidofält.. lätt som en plätt

Jamen sidär ja.. det var verkligen rätt. Undrar vart den tog vägen från början bara...

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 11:14

Använd inte ! " # % & / \ ( ) { } [ ] ? ; , : | < > ~ ^ ¨ * ' o namn på filer, kataloger och hårddiskar ( . bör undvikas i hårddisknamn likväl).

Sökte lite men det gav inget, så jag lånar den här tråden lite.
Finns det några fördelar med att ha ett engelskt OS X?
Har alltid kört med engelskt windows för service packs och dyl. kommer snabbare till det.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-24 21:55
Ursprungligen av bstark:

Sökte lite men det gav inget, så jag lånar den här tråden lite.
Finns det några fördelar med att ha ett engelskt OS X?
Har alltid kört med engelskt windows för service packs och dyl. kommer snabbare till det.

Nej egentligen inte, men om man inte vill att ibland är det engelska och ibland svenska kan man ju köra på engelska, många program har ju inte någon svensk översättning "om man inte gör den själv".

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 23:31
Ursprungligen av Kentor:

Nej egentligen inte, men om man inte vill att ibland är det engelska och ibland svenska kan man ju köra på engelska, många program har ju inte någon svensk översättning "om man inte gör den själv".

När jag köpte mitt OSX och installerade det första gången (och alla andra gånger efter det) så har jag alltid valt "Använd svenska som huvudspråk" eller vad det nu står, men det blir ändå på engelska, förutom att han väljer svenska först i informationen när han ska installera vissa program... men alla menyer och "mappar" får namn på engelska... är det så för alla, eller "bara för mig"

Jag har oxå en fråga, hur ändrar man iconernas utseende i OSX?

/ Andreas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-25 11:20
Ursprungligen av archenti:

Jag har oxå en fråga, hur ändrar man iconernas utseende i OSX?
/ Andreas

Markera det objektet du vill byta icon på och välj "Visa info". Markera sedan iconen i Visa info-fönstret och klistra in din favoriticon.

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 00:24
Ursprungligen av osve97:

Markera det objektet du vill byta icon på och välj "Visa info". Markera sedan iconen i Visa info-fönstret och klistra in din favoriticon.

Hur gör man det på Papperskorgen då? Verkar inte hitta den någon stans, sökte efter den också, men hittade inte.... Nån som vet?
/ Martin

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-30 08:16
Ursprungligen av Scumpi:

Hur gör man det på Papperskorgen då? Verkar inte hitta den någon stans, sökte efter den också, men hittade inte.... Nån som vet?
/ Martin

Här

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 11:21
Ursprungligen av Kentor:

Tack! Fick det inte att fungera, men tack ändå!

Ursprungligen av Scumpi:

När jag köpte mitt OSX och installerade det första gången (och alla andra gånger efter det) så har jag alltid valt "Använd svenska som huvudspråk" eller vad det nu står, men det blir ändå på engelska, förutom att han väljer svenska först i informationen när han ska installera vissa program... men alla menyer och "mappar" får namn på engelska... är det så för alla, eller "bara för mig"

Gå till Finder --> Inställningar ---> Avancerat och klicka bort "Visa filnamnstillägg" då blir det på svenska även på Program- Dokumentmapparna o s v.

1
Bevaka tråden