Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel-dokument visas vid nedladdning av fil

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 12:34

Har märkt en rätt sjuk grej...ibland när jag laddar ner filer till skrivbordet, kommer det upp en ikon för ett (old skool) Excel-dokument som heter samma som filen som laddas ner. Excel-dokumentet försvinner sen när filen är klar. Så här ser det ut:

Ser helskumt ut - nån som vet vad det är?

genom att högerklicka på en fil kan man välja "öppnas med" för en viss filtyp. Troligen tror systemet att denna fil skall öppnas med Excel.

• Oregistrerad
  • 2005-03-25 13:27

Men det är bara nån skräpfil då, antar jag?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-25 13:49
Ursprungligen av petsematary:

Men det är bara nån skräpfil då, antar jag?

Sannolikt är det ingen Excel-fil alls.
När du laddar ner nåt från webben, så kan ikonen komma medan laddningen pågår. Detta beror på hur servern som du laddar från är konfigurerad. Det är alltså en slags "arbetsfil" som växer under laddningen. Så fort nedladdningen är klar och du klickar på skrivbordet så ska ikonen förvandlas till nånting vettigt, t.ex. en .dmg.
Om den INTE gör det, så kan det bero på att nedladdningen avbrutits.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-25 13:49

Varför bry sig? Den försvinner ju när nedladdningen är klar.

• Oregistrerad
  • 2005-03-25 14:30
Ursprungligen av Mondo:

Varför bry sig? Den försvinner ju när nedladdningen är klar.

Ingen stor grej, var bara lite kjårius. Just att det är en Excel-ikon såsom de såg ut på Win95-tiden var lite lustigt. Måste vara att datorn missuppfattar vad det är för nåt och associerar den med Excel.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-25 15:18

Detta sker bara med Firefox enligt min erfarenhet. Varken Safari eller Camino visar upp samma syndrom, så jag misstänker att det är en bugg (finess?) som beror på att Firefox inte är riktigt "Mac".

• Oregistrerad
  • 2005-03-25 16:20

Stämmer att det bara händer med Firefox. Du kanske har rätt!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-25 17:42

Det är den temp-fil som firefox laddar ner till, när nedladdningen är klar så tas .part bort ur filnamnet.

• Oregistrerad
  • 2005-03-25 19:12

En till bit fakta rikare!

1
Bevaka tråden