Jag skulle nog tippa på antingen hårdvaran eller dåliga drivrutiner till diskarna alternativt nätverkskortet.
Att den kraschar när logrotate.exe körs kan inte bero på logrotate i sig eftersom alla sådana program körs i ring 3 (usermode). Uppför sig ett ring3-program dåligt så kraschar det programmet, men operativsystemet och övriga program knallar på hur fint som helst. Om däremot något händer i ring0 (kerneln) så brukar det oftast skita sig orderntligt. Jag har varit med om att extremt hög nätverksbelastning och hög diskbelasning har fått windowskärror att hänga sig med dåliga drivisar. Efter att ha uppdaterat dessa så har burkarna i fråga blivit stabila som Dr. Alban.
Men logrotate (under linux iallfall) är egentligen inte en tung operation oavsett hur stora loggfilerna än är eftersom allt som logrotate gör är att göra en rename på filen och sedan signalera till Apache att öppna en ny och tom logfil. Men ni kanske skyfflar iväg loggfilen till nån arkivplats samtidigt och sedan resolvar ip-adresser eller något, och då kan det ju bli lite belastning förståss.
Även om Compaq/HP gör trevligt stabila kärror så kan ju även hårdvaran ha blivit dålig. Men det är ju inte allt för sannorlikt förståss. Jag har en typ 10 år gammal rackmonterad 5500 med 4 st Pentum Pro 200 och 512 meg ram. Burken är byggd som en överdimensionerad tank och har så mycket fläktar i sig att nästan racket glider iväg över golvet. Jag ger mig tusan på att den kommer att fungera hur bra som helst i 10 år till.