Men att dra en Ethernet-sladd skulle ju då bli en längd på minst 50 meter, och det skulle va problem. Finns ju inget bra sätt att dra en sladd in till honom. Vad jag tänkt på är om det finns någon bättre mottagare (än det lilla USB-sticket) som man kan ställa i Friggebon, och sen dra en Ethernet-sladd från datorn till denna mottagare? Det finns nämligen redan kablar dragna från huvudstugan till friggebon.
Jag skulle definitivt satsa på att dra en TP-kabel från friggeboden bort till grannen. TP kan normalt sett vara 90-100 meter, men så länge man har kopplat paren rätt och bara kör 10 Mbit så har jag fått det att fungera fint med 150 meter också.
I ditt fall skulle jag sätta en liten 5-portars switch för 295 kr i friggeboden och sedan tatta in en kabel till grannen. P så sätt får du iallfall en viss isolation mellan grannens och ditt nät mot blixtnedslag i närheten.
Jag försörjde 7 byggnader ute på landet med internet via Tiscali dubbelriktad sattelit med internetpipa på det där sättet. Dock vart avståndet mellan ett garage och nästa hur för långt så vi grävde ner en extra switch i en tunna i marken mittemellan och strömförsörjde den med en 12-volts kabel som vi drog brevid TP-kabeln.