De "insinuerade konsekvenserna" kan bli dyrbara...
En jobbarpolare till mig hade noja på att "möblera om" ordbehandlingsdatorn, (beige G3, en desktoplåda, inget tower) på sitt skrivbord för några år sedan. Han fäste foton och post-it-lappar på den, använde översidan som anslagstavla och lutade den mot väggen framför skrivbordet, vred och ändrade läge på den allt eftersom vilka enheter han hade kopplade till den (detta var på SCSI-tden så det var ibland pillrigt att få dit kontakter om man inte såg hålet). Den hade inte samma läge mer än två-tre dagar i stöten.
Efter knappt ett år pajade HD:n. Inga problem, han bytte den, och fortsatte som förut. Ett halvår senare pajade den också. Vi kom fram till att det skulle vara bra att ha en sönderplockad HD för att kunna visa eleverna hur de "ser ut inuti" och tog med visst besvär isär den. HD:n var repig. Jag överdriver om jag påstår att den såg ut som en gammal vinylare, men det var åt det hållet.
För 6-7 år sedan hade vi ett gäng JAZ-enheter med skivor som eleverna fick lagra sina jobb på. Vi köpte ca 100 2GB-skivor, så varje elev skulle ha en egen. De kostade runt 600 kr. Enheterna kopplades med SCSI till burkarna, och det var ofta trångt för eleverna på arbetsborden, så JAZ-enheten brukade flyttas undan så långt sladden räckte, ibland kanske lite ovarsamt. Olika läge varje lektion, i princip.
Efter ett läsår hade vi tre fungerande skivor. Iomegas representant menade att det var lägesförändringarna som var orsaken. JAZ-skivorna har i princip samma konstruktion som en HD, med en läsararm som svävar nån tusendels millimeter ovanför skivan, på en liten "luftkudde". När man ändrar läge "plattas luftkudden till", och läsararmen kan gå ner på skivan. 10-15 lägesändringar per dag i ett år blir så småningom ganska många, om än mikroskopiska, repor.
Det besynnerliga, med tanke på resonemanget om "massa", var att detta hände inte med 1GB-skivorna, utan enbart med 2 GB-skivorna. De har ju mera "massa", i o m att det är två skivor inuti
Man ska naturligtvis inte överdriva konsekvenserna, men för oss kostade det drygt en halv miljon...