- CH64
- Medlem ●
- 2005-03-27 07:47
Hej allihop! Jag har smugit runt här i forumet ett tag nu, både inför beställningen av min PowerBook och för att stilla min abstinens under leveranstiden. Men nu börjar rutan som påminner mig om att jag inte har skrivit något irritera mig, så jag får väl ta och presentera mig.
Claes heter jag, bor i Gamlestan i Göteborg och jobbar som (bland annat) sysadmin på ett företag i elektronikbranschen. Där är det mycket Solaris, Linux och FreeBSD som gäller. Förutom datorerna jobbar jag med beredning av produktionsunderlag och skapar testprogram i vårt CAM-system.
Unix är det som gäller även privat, mina arbetsstationer kör FreeBSD/i386 och Solaris/sparc64. OpenBSD är en annan favorit, och jag har en gammal Alpha som tuffar på som server med OpenBSD. Så jag har inte switchat från den mörkaste sidan, i alla fall.
Jag är som topicen säger nybliven ägare till en PowerBook 12" 1.5 SuperDrive med 768MB RAM. Det är min första Mac någonsin, och jag har inte ens haft särskilt mycket kontakt med dem innan, undantaget en polares iBook som jag känt på någon gång. Men hur kommer det sig då att det blev en Mac? Jag ville ha en trevlig, icke x86, laptop och jag hade helt enkelt inte råd med en Tadpole ;). Nä, ärligt talat så var jag ute efter en bärbar som verkligen är bärbar och inte släpbar, men samtidigt användbar och med riktigt bra batteritid. Dessutom får jag väl erkänna att jag föll direkt för aluminium-looken och den allmänt snygga designen. Lite prylbög är man ju, trots allt ;).
Om jag sen skulle stå ut med operativsystemet var en annan fråga. Med OS9 hade det varit uteslutet, men jag hade trots allt hört en del gott om OS X från andra unixnördar. Dessutom var jag ju inte helt obekant med grunderna och byggstenarna till OS X. Så jag kollade runt lite mer, och det började framstå som ett riktigt trevligt alternativ. Jag var lite rädd för att känna mig kvävd i allt fluff och alla animationer, att jag skulle vakna svettig om natten efter att ha drömt om färglada badbollar och snurrande skrivbord ;). Men att ha möjligheten att installera X11 med vänner och jobba som jag är van vid fick mig att känna mig lugn, så jag la en beställning.
Och jag är helnöjd! Visst har jag installerat X11, men än så länge har jag inte behövt fly dit Utan det har mest använts för att kunna köra ett och annat ssh-forwardat fönster. Själva datorn är jag också väldigt nöjd med. Det enda som retar mig är ett litet glapp mellan "topp-plattan" och "ramen" precis till höger om styrplattan. Är det fler som har detta på sina kraftböcker? Det är inte mycket, men mer än vad som borde finnas på en dator för 17kkr, tycker jag. Borde jag klaga, tycker ni? Dessutom gnisslar skärmen lite när man öppnar och stänger, men mindre nu än vad den först gjorde, så det kanske är något som går över med tiden. Vad har ni andra för erfarenheter?
Och när jag ändå är igång vill jag passa på att ge en känga till Applestore som verkar göra sitt bästa för att slippa ha kunder i allmänhet, och företagskunder i synnerhet. Att tvingas betala med kort eller bankgiro är ett krångel som får de flesta företag att välja att handla nån annanstans. Att man dessutom ser till att det blir två internationella banktransaktioner innan Apple ser att de har fått pengarna och innan dess inte lyfter ett finger känns som ett hån. Det är avgjort lättare och smidigare att få tag på kokain än att köpa sig en Mac. Men det kanske är en medveten strategi från Apples sida, det det är väl meningen att det ska vara lite exklusivt ;).
För övrigt vill jag passa på att tacka för ett bra forum, och tala om att jag haft stor nytta av den information som finns tillgänglig här. Och till alla göteborgare: vi ses säkert på nästa macpub!