Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lång tid ska det ta att bränna mpeg4/avi i Toast?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-26 20:27

Jag har hållit på ett par dagar här för att lyckas bränna en avi. fil på en VCD.
Skaffade mig först ffmpeg programmet och konverterade efter många timmar avi filen till något som jag tror är mpeg. Den har dock fortfarande ändelsen avi. Är detta fel?

När jag sen lägger filen i Toast 6 för att bränna så startar Toast aldrig. Den säger att den "encodar". Hur lång tid ska det ta? Ytterligare många timmar? Har jag gjort något fel? Jag kan se filmen när jag lägger den i Toast och dra filmen framåt så så långt verkar det vara okej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-26 20:54

Dra orginalfilen till Toast direkt bara - Toast kodar automatiskt om till VCD-format (om det nu inte är en mysko avi-fil som inte stöds).

Och ja - det tar RIKTIGT lång tid att koda om saker i Toast till DVD, VCD eller SVCD ...

Länge sen jag pysslade med detta. Tror det går snabbare att koda om i FFMPEGx.

har en kompis som haft liknande problem då den har konverterat en fil till mpg men behållet .avi eller annat som filändelse - testa att endast ändra filändelsen till .mpg och dra in i toast(om du vet att du konverterat filen till MPG) - då ska den inte koda alls har jag för mig.

Många avi-filer man hämtar är ju filer som QT inte hanterar. De måste först göras om innan man kastar dom på QT-baserade program som t.ex. Toast.
(har för mig att Toast använder QT-ramverket)

  • Medlem
  • 2005-03-27 09:44
Ursprungligen av SvenD:

Skaffade mig först ffmpeg programmet och konverterade efter många timmar avi filen till något som jag tror är mpeg. Den har dock fortfarande ändelsen avi. Är detta fel?

Det låter lite konstigt i alla fall. Vilka inställningar använde du i ffmpegX? Om man använder någon av VCD-förinställningarna (presets) ska väl filen automatiskt få ändelsen .mpg, har jag för mig. Testa att öppna filen i Quicktime och välj "Visa filminfo" för att se vad det egentligen är för något.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-27 12:18

Man får nog kallt räkna med att det tar 4-8 ggr filmens speltid att koda den i Toast. Det är i varje fall min erfarenhet.

1
Bevaka tråden