Jag sitter inte längre vid datorn ifråga (för tillfället) och kan inte svara på ifall dess firmware är uppgraderad. Jag sökte och sökte på apples hemsida efter just den länk du gav mig ovan (tack!), men söker man på ordet "firmware" under support / downloads kommer man bara till en sida med firmware-uppgraderingar för en G4. Apple har verkligen ett minst sagt USELT söksystem på sin sajt...
Dock finns inget att hämta på La Cies hemida; där finns bara saker att ladda hem för betydligt nyare cd-brännare (brännaren som tillhör datorn är från år 2001).
Jag försökte innan jag gav upp idag att montera brännaren internt, men den gamla B/W-häcken ville inte veta av den överhuvudtaget. Datorn hängde sig och brännaren slutade efter ett tag (märk väl: EFTER ETT TAG!) att fungera, spelade död utan vare sig blinkande lampa eller ström till släden. Vid omstart funkade den igen (nåja...) och dök upp i systeminställningarna ssom just en cd-rw, men sen samma visa (datorn hängde sig och brännaren dog). Jag kollade igen ifall allt var rätt inkopplat och - javisst! - det var det ju! Jag satte åter dit orginal-dvd-drajven och satte tillbaka den eländiga Yamaha-brännaren i dess La Cie-fodral...
Jag sökte till och med på Yamahas hemsida efter eventuella uppdateringar, men de har ju slutat att tillverka brännare och de gamla "downloads" som fanns var antingen till Win eller till FIREWIRE-brännare (till Mac då). Varken La Cie (som tillverkat kabinettet med Yamaha-brännaren i) eller Yamaha tycks ta ansvar för såpass gamla produkter. Den funkar bevisligen till Mac då jag ju, som sagt, använt den på min iBook.
Till råga på allt har datorägaren som äger problembarnet köpt brännaren av en auktoriserad Mac-återförsäljare här i stan; privat av säljaren, fast över disk i butik! Till detta fick han en "piratad" version av Toast Titanium 5.0!!!! Detta kan ju omöjligt vara lagligt?
Slutsats: skit.